13 روش برای عکاسی بهتر در محیط کم نور با گوشی

13 روش برای عکاسی بهتر در محیط کم نور با گوشی

با اینکه دوربین گوشی‌ها همچون دوربین‌های حرفه‌ای نیست اما هنوز هم می‌توانید بهترین عکس‌ها را در هنگام شب با استفاده از دوربین گوشی‌تان ثبت کنید. هر چند گوشی‌ها دارای کیفیت متفاوت و ویژگی‌های قابل توجهی هستند اما برخی از ترفندهای عمومی و فنی وجود دارند که شما می‌توانید با به‌کارگیری آنها کیفیت تصویربرداری در نور کم را به حداکثر برسانید.

اولین قدم: چگونگی نوردهی

قبل از شروع، شما باید دو متغیر اصلی را که در چگونگی روشنایی تصویر تاثیر می‌گذارد، در نظر بگیرید: سرعت شاتر و ISO.

شاتر، برخورد نور به سنسور را کنترل می‌کند. وقتی شاتر باز است، تصویر روشن‌تر خواهد بود. از سوی دیگر مقدار ISO تعیین کننده حساسیت الکترونیکی سنسور به نور است. در ISO های بالاتر بدون تغییر سرعت شاتر سبب روشن شدن یک تصویر می‌شود اما تصویری همراه با نویز ایجاد می‌‌کنند.
توجه داشته باشید که یک متغیر سوم مهم به نام دیافراگم وجود دارد، اما دیافراگم به ندرت در گوشی‌ها قابل تغییر است و ما این متغیر را در نظر نمی‌‌گیریم. حالا با این پیش زمینه به سراغ 13 روش برای عکاسی بهتر در محیط کم نور با گوشی می‌رویم.

1- نوردهی مناسب از آغاز

اطمینان حاصل کنید که این گزینه را بر روی صفحه‌نمایش گوشی‌تان انتخاب کردید، بنابراین دوربین با نوردهی مناسب و تمرکز بهتری تنظیم خواهد شد. استفاده از ابزار کنترل نوردهی بر روی گوشی می‌‌‌تواند در ایجاد تصاویر بهتر، مناسب باشد. تصاویر کم نور برای ویرایش نامناسب و غیرقابل انعطاف هستند، بنابراین باید مطمئن شوید که این گزینه به درستی رعایت شده باشد.

2- به قسمت تنظیمات دستی بروید

13 روش برای عکاسی بهتر در محیط کم نور با گوشی

اگر واقعا می‌خواهید تصاویر عالی‌تری داشته باشید، باید یاد بگیرید به صورت دستی تنظیمات را تغییر دهید. وسرعت شاتر و ISO را تنظیم نمایید. بسیاری از گوشی‌های اندروید و ویندوزفونی دارای یک گزینه manual هستند و سیستم‌عامل iOS هم دارای مجموعه‌ای از برنامه‌ها مانند VSCO، Manual و Obscura هست. یکی از بهترین گوشی‌های اندرویدی در این زمینه ال‌جی جی 4 است.

3-تا زمانی که مناسب است، شاتر را باز نگه دارید

از آنجا که مقدار ISO به طور مستقیم چگونگی نویز یک تصویر را تعیین می‌کند و از سوی دیگر دیافراگم در گوشی‌های هوشمند ثابت است، شاتر باز تنها گزینه برای ثبت تصاویر مناسب در هنگام نوردهی است. در هنگامی که سرعت شاتر زیاد است، جنبش بیشتر سبب تار شدن تصویر خواهد شد. بنابراین این روش برای زمانی که کاملا در حال سکون هستید مناسب هست، مگر اینکه تصویر تار را برای یک اثر هنری لازم داشته باشید. از لحاظ تئوری، سرعت بالای شاتر در ثبت تصاویر باکیفیت و بدون نویز در شب بسیار مناسب است. در واقع گسترش مدت زمان باز بودن شاتر سبب افزایش دقت در تثبیت تصویر نوری خواهد شد، که ما را به گام بعدی می‌رساند… .

4) تثبیت شات 

تکیه بر یک سطح پایدار برای ایجاد تعادل در هر زمان بهتر است. حتی اگر گوشی دارای تثبیت کننده تصویر نوری باشد، این اجازه را می‌دهد تا از شاتر با سرعت بالا و یا تنظیمات ISO پایین‌تر بدون لرزش دست استفاده کنید. اگر شما واقعا در ثبت تصویری بهتر کاملا جدی هستید، می‌توانید یک سه پایه کوچک که برای گوشی‌ها در نظر گرفته شده است را در همه زمان‌ها به همراه خود داشته باشید. اگر شما در حال عکس‌برداری در حالت تنظیمات دستی هستید، حتی می‌توانید سرعت شاتر را در مسیرهای پیاده روی آرام به اندازه کافی افزایش دهید.


13 روش برای عکاسی بهتر در محیط کم نور با گوشی

5- تعادل رنگ سفید

تعادل رنگ سفید به خوبی می‌تواند بین رنگ‌های طبیعی تفاوت ایجاد کند. رنگ پوست و یا زردی دندان‌ها با تعادل رنگ سفید متمایز می‌شود. در محیط‌های کم نور، دوربین به‌سختی می‌تواند تعادل رنگ سفید را به‌درستی ایجاد نماید، در حالی که با تنظیم گوشی‌تان این ویژگی می‌تواند به خوبی کار کند.

13 روش برای عکاسی بهتر در محیط کم نور با گوشی

6- استفاده از نور محیط بهتر است

تغییرات کوچک روشنایی می‌تواند تفاوت بزرگی در تصویر نهایی‌تان ایجاد نماید. هنگام گرفتن عکس در نور کم، از نور موجود برای ایجاد روشنایی استفاده نمایید. اشیا روشن نویز کمتری خواهند داشت، بنابراین در هنگام عکاسی از اشخاص مطمئن شوید که نور، چهره را روشن‌تر کند نه اینکه نور در پشت آنها باشد. می‌توانید از آنها بخواهید کمی بدن خود را به سمت نور متمایل نمایند.

7- استفاده کمتر از فلاش

13 روش برای عکاسی بهتر در محیط کم نور با گوشی

در حالی که وجود نور زیاد به طور کلی خوب است ولی هنگامی که نور از یک منبع کوچک می‌آید، پوست شخص به رنگ‌های نامناسبی دیده می‌‌شود، حتی رنگ چشم به قرمزی می‌‌زند به خصوص نور فلاش که رنگ‌های متفاوت‌‌تری نسبت به نور اطراف دارد. پس سعی کنید به جای استفاده از فلاش از نور محیط استفاده نمایید.

8- زوم نکنید

اگر شما نیاز به دید واضح‌‌تری بر روی قسمت خاصی دارید، به‌جای زوم کردن به جلوتر حرکت کنید. علاوه بر این که این یک نکته هنری ناب است، بهتر است بدانید که زوم دیجیتال در گوشی‌های هوشمند تقریبا بی‌فایده است. توجه داشته باشید که زوم در شرایطی که نور محیطی کم است سه برابر مشکل سازتر خواهد بود به دلیل اینکه زوم دیجیتال هر گونه لرزش دست را تشدید می‌‌کند، نویز را افزایش و وضوح تصویر را کاهش می‌دهد.

9- نسبت تصویر متعادل و وضوح بالا

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشته باشید، وضوح بالا و نمایش جزئیات بیشتر در تصاویر است. بسیاری از مردم نمی‌دانند که تغییر نسبت ابعاد تصویر می‌تواند سبب کاهش وضوح موثر گردد.
به‌عنوان مثال، بسیاری از گوشی‌ها برای مطابقت با صفحه‌نمایش گوشی به طور پیش فرض با نسبت 16:9 تصویربرداری می‌‌کنند، حتی اگر سنسورهای دوربین 4:3 باشد. در اکثر موارد نسبت سنسور حدود 25 درصد کوچک‌تر ساخته می‌‌شود.
اکثر گوشی‌های اندرویدی و تمام دستگاه‌های iOS دارای سنسور 4 به 3 هستند اما برخی از دستگاه‌ها مانند جی 4 این نسبت را تغییر داده‌‌اند. می‌توانید نسبت متعادل را در تنظیمات تصویرهایی که به عنوان پیش‌نمایش آماده شده‌‌اند، مشاهده نمایید که دارای بالاترین رزولوشن نهایی هستند.

10- در دستگاه‌‌های اندرویدی و ویندوز عکاسی RAW را به کار گیرید

13 روش برای عکاسی بهتر در محیط کم نور با گوشی

دوربین‌های اپل ممکن است به طور پیش فرض پردازش‌‌های تصویری بیشتری را انجام دهند اما در حال حاضر چندین نمونه از دستگاه‌های اندرویدی و ویندوزی با یک مزیت عمده همراه شده‌‌اند: عکاسی RAW.
بر خلاف تصاویر JPEG، فایل‌های RAW پردازش و یا فشرده نمی‌‌شوند. این به این معنی‌ست که می‌توان آنها را ویرایش کرد. از جمله این تنظیمات حذف نقاط تیز موجود در عکس و یا ایجاد تعادل در رنگ سفید را می‌‌توان نام برد. از آنجا که برای کاهش نویز و یا حذف برجستگی‌‌ها و یا نقاط تیز موجود در تصاویر روش خودکاری وجود ندارد، با استفاده از عکس‌های RAW می‌‌توانید تنظیمات دقیقی را اعمال کنید.

13 روش برای عکاسی بهتر در محیط کم نور با گوشی

11- استفاده از فیلترها و ویرایش دقیق

شاید عکاسان حرفه‌ای اعمال فیلتر در تصاویر را به‌سخره بگیرند، اما این کار می‌تواند به کاهش نویز تصاویر کمک کند. به طور خاص با استفاده از ابزار “Fade” در بسیاری از برنامه‌ها، کنتراست و نویز موجود در تصاویر کاهش می‌یابد و تصویر بهتری را ایجاد می‌کند. برخی از عکاسان نیز مایل به استفاده از تکنیکی به نام exposing مناسب هستند تا تصاویری را که بیش از حد روشن هستند را با نویز کمتری تیره کنند. در هر صورت، با ویرایش ظریف و دقیق می‌توانید تصاویر جذاب و منحصر به فردی را ایجاد نمایید.

12- تبدیل به تصاویر سیاه و سفید

13 روش برای عکاسی بهتر در محیط کم نور با گوشی

بیشتر عکس‌های هنری، سیاه و سفید هستند. در این گونه عکس‌ها نویز موجود در رنگ‌های دیجیتالی از بین می‌رود. مشکلات موجود در تعادل رنگ سفید برطرف می‌شود. حتی اگر شما نمی‌خواهید عکس را به طور کامل سیاه و سفید کنید می‌توانید قسمت‌هایی از آن را اشباع کنید تا در نور کم، تصویر به‌خوبی نمایش داده شود.

13 روش برای عکاسی بهتر در محیط کم نور با گوشی

13- دوربین خود را بشناسید

کارایی هر دوربین موجود در گوشی‌های هوشمند متفاوت است، بنابراین نقاط قوت و ضعف آن را بشناسید. برخی از دوربین‌ها تصاویر صاف‌تری را ثبت می‌کنند در حالی که تصاویر برخی دیگر از دوربین‌ها به نسبت تیزتر هستند. برخی از برنامه‌ها کنترل بیشتری را در کاهش نویز اعمال می‌کنند ولی در مقابل برنامه‌های دیگر به طور کلی‌تری ویرایش انجام می‌دهند. به‌دنبال چیزی باشید که نیاز شما را برطرف کند و آن را بیشتر از موارد دیگر ترجیح می‌دهید تا در تصاویر ثبت شده رضایت بیشتری را به دست آورید.

منبع: zanatech