روش چیدمان و طراحی آشپزخانه که نباید از آنها غافل شد

روش چیدمان و طراحی آشپزخانه که نباید از آنها غافل شد

 روش چیدمان و طراحی آشپزخانه که نباید از آنها غافل شد

آشپزخانه به‌ عنوان قلب خانه همیشه محل اتفاق‌های گوناگون است. این فضا می‌تواند برای سرگرم‌کردن خانواده، پخت غذاهای مخصوص روزهای تعطیل و یا خوردن غذاهای عادی مورد استفاده قرار بگیرد. بسته به اولویت‌ها و ترجیحات شما، می‌توانید یک آشپزخانه مخصوص سرآشپز – با یک جزیره بزرگ، سطوح کافی روی پیش‌خان‌ها، و یک دست چاقوی مناسب- یا آشپزخانه مخصوص مهمان- با یک پیش‌خان، صندلی‌های مخصوص پیش‌خان، و البته تعداد کافی از پایه‌های مخصوص کیک- داشته باشید. خوش‌بختانه، با اندکی سازمان‌دهی و خرید تعدادی وسیله باکیفیت می‌توان آشپزخانه را تبدیل به فضایی ایده‌آل کرد که هم مناسب پخت وپز است و هم سرگرمی. در این مطلب چند شیوه را به شما معرفی می‌کنیم که بتوانید با آن‌ها بیش‌ترین بهره را از فضای آشپزخانه‌یتان ببرید.

روش چیدمان و طراحی آشپزخانه که نباید از آنها غافل شد

ایده ای برای نظم دادن به وسایل آشپزخانه

لوازم پخت‌وپز و کیک‌پزی را به‌دقت در آشپزخانه سازمان‌دهی کنید

اگر آشپزخانه شما دارای کابینت‌ها و دراورهای پیش‌ساخته نیست نگران نباشید. برای سینی‌های پخت‌وپز از میله‌ها و تقسیم‌کننده‌ها استفاده کنید. برای ظرف‌های درجه‌دار و کوچک‌تر از تقسیم‌کننده‌های کابینتی یا جعبه‌های نگهدارنده پلاستیکی مختلف برای طبقه بندی و نظم دهی استفاده کنید، و برای نگهداری از قابلمه‌ها و ماهی‌تابه‌ها از کابینت‌های کشویی و میله‌های نگهدارنده بهره ببرید. وقتی تعداد کافی سازمان‌دهنده‌ در اختیار ندارید می‌توانید برای پیداکردن راحت وسایل آن‌ها را در کنار هم بچینید.

روش چیدمان و طراحی آشپزخانه که نباید از آنها غافل شد

خرید وسایل بزرگ آشپزخانه با کیفیت

از خرید وسایل بزرگ ارزان‌قیمت در آشپزخانه پرهیز کنید

اگرچه پیداکردن وسایل با قیمت خوب حس خوبی را در ما برمی‌انگیزد، اما بعضی از وسایل ارزش سرمایه‌گذاری دارند. کیفیت وسایل بزرگ آشپزخانه به دلیل استفاده مداوم و قیمت زیادشان، موضوع بسیار مهمی است. آن‌ها حتما نباید بهترین مارک بازار باشند، اما یک یخچال، ماشین ظرف‌شویی، فر، و اجاق‌گاز رومیزی باکیفیت برای سال‌ها عمر می‌کنند و نیازی به تعویض مداوم آن‌ها نیست. قیمت وسایل کوچکتر، مانند مایکروفرها و قهوه‌سازها، زیاد نیست و به همین دلیل تعویض آن‌ها دردسر زیادی ایجاد نمی‌کند. بهترین مکان برای وسایل برقی کوچک در آشپزخانه را بیابید و به دکوراسیون آشپزخانه خود زیبایی ببخشید.

روش چیدمان و طراحی آشپزخانه که نباید از آنها غافل شد

انتخاب میزغذاخوری مناسب

یک میز غذاخوری برای آشپزخانه در نظر بگیرید

یک آشپزخانه سرگرم‌کننده حتما باید دارای یک میز غذاخوری باشد، جایی که دوستان و خانواده بتوانند در آن بنشینند، غذا بخورند، و یا قهوه بنوشند. اگر فضای کافی در اختیار دارید، استفاده از یک جزیره راهی بسیار مناسب برای دست‌یابی به این هدف است. وقتی مشغول آشپزی هستید، جزیره می‌تواند یک سطح اضافی برای شما باشد، و هنگام غذاخوردن صندلی‌های مخصوص این فضا را تبدیل به یک میز غیرسنتی می‌کند. اگر به گوشه‌ای مخصوص صرف صبحانه نیاز دارید، یک میز با اندازه معمولی برای وعده‌های غیررسمی‌تر انتخاب کنید. اگر فضای شما برای داشتن چنین میزی کوچک است یک میز کوچک گِرد نیز همان کارکرد را دارد.

 

روش چیدمان و طراحی آشپزخانه که نباید از آنها غافل شد

جاسازی وسایل برقی و لوازم اضافی آشپزخانه

سطح پیش‌خان آشپزخانه را برای اشیای مهم نگه دارید

اگرچه ممکن است وسوسه‌کننده باشد، اما با میل به نمایش‌گذاشتن همه لوازم‌تان مقابله کنید؛ مقداری از سطح پیش‌خان را برای آشپزی ذخیره کنید. می‌توانید برای راحتی تمامی وسایل کوچک، مانند تستر و قهوه‌ساز، را در این فضا بگذارید، اما اگر فضایتان کوچک است بهتر است تخته خردکردن و مخلوط‌کن را در انبار نگه دارید. در عوض، به فضاهای نگهدارنده جای‌گزین فکر کنید. وقتی نوبت به قفسه ادویه‌جات می‌رسد می‌توانید از کابینت‌ها یا قفسه‌های کشویی و یا قفسه‌های دیواری استفاده کنید. اگرچه ظرف‌ها و چاقوها بسیار مناسب نمایش هستند اما بهتر است در فضاهای نگهدارنده نگهداری شوند.

روش چیدمان و طراحی آشپزخانه که نباید از آنها غافل شد

استفاده از تنوع در رنگ های آشپزخانه

به فضای آشپزخانه رنگ اضافه کنید

مصالح آشپزخانه معمولا رنگی خنثی دارند، اما این به این معنی نیست که آشپزخانه جایی کسل‌کننده است. به‌جای استفاده از رنگ‌های سنتی بژ و سفید در سطح پیش‌خان، با انتخاب رنگ‌های آبی و سبز فضا را جذاب کنید؛ حتی یک سطح چوبی می‌تواند گرما و رنگ به یک آشپزخانه تماما سفید ببخشد. هنگام انتخاب مواد و مصالح دیوار بالای سینک و پیش‌خان، به رنگ‌ آن‌ها فکر کنید. کاشی‌ها در رنگ‌های متنوعی هستند، بنابراین بهترین راه برای اضافه‌کردن ته‌مایه‌ای از قرمز و زرد بدون تحت‌الشعاع قرار دادن فضاهای دیگر هستند. حتی لوازم ارزان‌قیمت مانند کاسه‌ها، تسترها، و چای‌سازها نیز می‌توانند در ایجاد فضایی جذاب کمک کنند.