روغن اکالیپتوس چگونه برای موها بسیار مفید است

روغن اکالیپتوس چگونه برای موها بسیار مفید است

روغن اکالیپتوس چگونه برای موها بسیار مفید است

روغن اکالیپتوس از برگ‌های تازه گونه‌های خاص درخت اکالیپتوس به دست می‌آید. این روغن دارای خواص دارویی مهم مختلفی است و رشد موها را افزایش می‌دهد. حدود 700 گونه درخت اکالیپتوس وجود دارد و اکثریت آن‌ها بومی استرالیا هستند. ولی، از همه انواع درخت اکالیپتوس برای استخراج روغن استفاده نمی‌شود. روغن اکالیپتوس روغن بدون رنگ و با رایحه چوبی و شیرین است که مشابه رایحه کافور است. روغن اکالیپتوس کاربردهای زیادی در بخش‌های دارویی و صنعتی پیدا کرده است که عمدتاً به خاطر خواص دارویی، ضد عفونی کننده و دافع حشرات آن است. جدا از کاربردهای صنعتی، روغن اکالیپتوس برای تحریک رشد موها و کاهش مشکلات شایع مو و پوست سر نیز مفید است.

فواید روغن اکالیپتوس برای موها

حفظ سلامت پوست سر

روغن اکالیپتوس به خاطر خواص ضد عفونی کننده و ضد قارچی خود می‌تواند با پیشگیری از رشد میکروب‌ها سلامت پوست سر را حفظ کند. این به نوبه خود می‌تواند رشد موها را افزایش دهد. این روغن می‌تواند به خلاص شدن از دست شوره سر کمک کند که یکی از علل ریزش مو به شمار می‌رود. شوره همچنین می‌تواند مانع رشد موها شود. روغن اکالیپتوس می‌تواند به برطرف شدن مشکلات دیگر ماند پسوریازیس متوسط، جوش‌های پوست سر و خشکی پوست سر نیز کمک کند.

حفظ استحکام و انعطاف‌پذیری موها

روغن اکالیپتوس علاوه بر از بین بردن شوره سر، می‌تواند انعطاف‌پذیری موها را افزایش دهد. این روغن می‌تواند موها را قوی‌تر کند و از آن‌ها در مقابل شکنندگی محفاظت کند. عطر روغن اکالیپتوس می‌تواند استرس ذهنی و خستگی را کاهش دهد که می‌تواند تأثیر زیادی در کاهش ریزش مو داشته باشد.

بهبود گردش خون

ماساژ دادن پوست سر با روغن اکالیپتوس می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد. این روغن می‌تواند پوست خشک را مرطوب کند و گردش خون به پوست سر را بهبود بخشد که به نوبه خود می‌تواند به از بین بردن تولید چربی و باکتری در فولیکول‌های مو کمک کند. گردش خون مناسب همچنین باعث تأمین کافی مواد مغذی به موها می‌شود که رشد موها را تحریک می‌کند.

افزایش درخشندگی موها

استفاده منظم از روغن اکالیپتوس می‌تواند به افزایش درخشندگی موها کمک کند. این روغن می‌تواند موهای شما را احیا کند و بافت موها را بهبود بخشد. روغن اکالیپتوس همچنین می‌تواند تولید سرامید را افزایش دهد که نوعی مولکول لیپیدی طبیعی در تار مو است. سرامید به حفظ کوتیکول موها کمک می‌کند و مانع از بین رفتن رطوبت و پروتئین موها می‌شود. این به نوبه خود استحکام، درخشندگی و انعطاف‌پذیری موها را افزایش می‌دهد.

چگونه از روغن اکالیپتوس استفاده کنیم

از روغن اکالیپتوس به طریق مختلف می‌توان برای رشد و زیبایی موها استفاده کرد. برای خلاص شدن از دست شوره سر، می‌توانید 9 تا 10 قطره روغن اکالیپتوس را با شامپوی خود مخلوط کنید. از این مخلوط برای ماساژ دادن پوست سر برای چند دقیقه استفاده کنید و سپس، موهای خود را بشویید.
از روغن اکالیپتوس همچنین می‌توانید به طور مستقیم روی پوست سر استفاده کنید یا آن را با روغن زیتون، بادام یا روغن کرچک مخلوط کنید. مقداری از این روغن‌ها را با هم مخلوط کنید و مخلوط را گرم کنید. موهای خود را با آن ماساژ دهید و با حوله بپوشانید. برای حدود نیم ساعت صبر کنید و سپس، موهای خود را بشویید. همچنین، می‌توانید مقدار کمی روغن گل میخک به این مخلوط اضافه کنید و تأثیرگذاری آن را افزایش دهید.

با مخلوط کردن روغن اکالیپتوس با برگ گل خطمی می‌توانید ماسک مو خانگی تهیه کنید که برای پیشگیری از ریزش مو مفید است. برای تهیه این ماسک، ابتدا گل خطمی را در آب بجوشانید و سپس، آب آن را جدا کنید. از گل خطمی خمیر درست کنید و چند قطره روغن اکالیپتوس به آن اضافه کنید. ماسک را روی مو‌ها و پوست سر خود بمالید و اجازه دهید نیم ساعت باقی بماند. سپس با آبی که برای جوشاندن گل‌ها استفاده کرده بودید موهای خود را بشویید.

 منبع:راسخون