روغن تخمه‌ی هندوانه

روغن تخمه‌ی هندوانه

روغن تخمه‌ی هندوانه

خواص مفید روغن هندوانه به غلظت بالای ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این تخمه‌ها نسبت داده می‌شود. در این مقاله کاربردهای مختلف روغن بدست آمده از تخمه‌های هندوانه مورد بررسی قرار می‌گیرند.
در کشورهای آسیایی، تخمه‌ی هندوانه‌ی خشک شده و بوداده به عنوان میان وعده مصرف شده و یا به سوپ، سالاد و غذاهای مختلف دیگر افزوده می‌شود. این تخمه سرشار از پروتئین و چربی است. تخمه‌ی هندوانه سرشار از مواد معدنی مهمی مانند آهن، کلسیم، پتاسیم، فسفر، روی، منگنز، منیزیم، مس و ویتامین‌های مختلف گروه B است. مواد مغذی تخمه‌ی هندوانه نقش مهمی در بخشیدن خواص دارویی به روغن آن بازی می‌کنند. این روغن را همچنین تحت عنوان روغن هندوانه می‌شناسند. در این بخش فوائد روغن بدست آمده از تخمه یا دانه‌ی هندوانه را معرفی می‌نماییم.

روغن استخراج شده از تخمه‌ی هندوانه

این روزها، روغن به دست آمده از تخمه‌ی هندوانه، برای پخت و پز مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. از قدیم، در غرب آفریقا این روغن برای آشپزی بکار برده می‌شد. این روغن توسط جوامع آفریقایی برای هزاران سال مورد استفاده قرار می‌گرفت. کسانی که چیزی در مورد این روغن نشنیده‌اند، حتماً فکر می‌کنند که این روغن به تازگی به گروه روغن‌های گیاهی افزوده شده است. اما حدود 5000 سال پیش، هندوانه و روغن آن در رژیم غذایی مردم آفریقا خصوصاً سکنه‌ی سراسر صحرای کالاهاری مورد استفاده قرار می‌گرفته است. آنها سابقاً این روغن را جهت بهره بردن از خواص تغذیه‌ای آن مصرف می‌نمودند. در آفریقا، به این روغن همچنین «روغن اوتانگا» و یا «روغن کالاهاری» می‌گویند. این روغن توسط روش پِرس سرد تخمه‌ی خشک شده‌ی هندوانه (سیترولوس ولگاریس) استخراج می‌شود.
روغن هندوانه سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده‌ای مانند لینولئیک و اسید اولئیک است. این روغن سرشار از اسیدهای چرب ضروری امگا 6 و امگا 9 است. این روغن هنگامی که در مکانی سرد و خشک نگهداری شود، ماندگاری و عمر مفید نامحدودی خواهد داشت. روغن هندوانه ویسکوزیته یا چسبندگی بسیار عالی دارد. این روغن روشن بوده و بی‌رنگ و یا به رنگ زرد کمرنگ می‌باشد. این روغن به راحتی و به سرعت در پوست جذب می‌شود. تمام این خواص آن را به یک روغن چند منظوره تبدیل می‌سازد.

روغن تخمه‌ی هندوانه برای پوست

از آنجا که روغن هندوانه بسیار نفوذپذیر می‌باشد، پوست شما را به سرعت نرم و تغذیه می‌سازد. رغن هندوانه به خاطر خواص نرم کنندگی خود شناخته شده است و ماهیت چرب و روغنی ندارد. روغن‌هایی که منافذ پوست را مسدود می‌سازند، از دفع مواد سمی از طریق پوست جلوگیری می‌کنند، اما روغن هندوانه منجر به مسدود شدن منافذ پوست نمی‌گردد. این روغن در مواد آرایشی مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد به این دلیل که به یک اندازه برای انواع پوست مؤثر می‌باشد. این روغن در روغن‌های بچه، کرم‌های صورت، لوسیون بدن، صابون و حتی کرم‌های چشم وجود دارد. تأثیر آرام سازی آن هنگامی که برای ماساژ بکار می‌رود، احساس آرامش را به شما می‌بخشد. این روغن بسیار مرطوب کننده بوده و در تقریباً تمام روغن‌های طبیعی بچه وجود دارد.
روغن هندوانه دارای خواص استثنایی است. این روغن به دفع سبوم (چربی پوست) مازاد از پوست کمک می‌کند. و به عنوان عامل پاک کننده برای هم پوست‌ چرب و هم خشک عمل می‌کند. افرادی که از آکنه رنج می‌برند نیز می‌توانند از این روغن استفاده کنند، به این دلیل که به از بین رفتن روغن جمع شده در منافذ پوست کمک می‌کند. خواص آنتی اکسیدانی برخی مواد معدنی مانند روی، مس، منگنز موجود در این روغن کمک کرده تأثیرات رادیکال‌های آزاد بر روی بدن را خنثی سازند. این روغن به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست شما کمک می‌کند، به این دلیل که حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب ضروری است. ویتامین‌های گروه B کمک کرده از تجمع بیش از حد رنگدانه، خطوط ناشی از کش آمدن پوست یا ترک پوست، چین و چروک و غیره رهایی یابید. در نتیجه، این روغن اثرات پیری را تا حدی کاهش داده و به حفظ ظاهر جوان پوست کمک می‌کند.

روغن تخمه‌ی هندوانه برای مو

خواصی که این روغن را به بهترین روغن برای پوست تبدیل می‌سازد، همچنین آن را به روغنی عالی برای مو و پوست سر بدل می‌کند. خواص آنتی اکسیدانی عناصر آن به از بین بردن احتمال بروز بیماری‌های پوست سر کمک می‌کند. طبیعت بسیار مرطوب کنندگی آن پوست سر را مرطوب و سالم نگه می‌دارد. این روغن از شور‌ه‌ سر، خشکی و مجعد یا وز شدن مو جلوگیری می‌کند. گرچه این روغن موی شما را مرطوب می‌سازد، اما موجب چرب شدن آن نمی‌شود. ویتامین‌های B نقش مهمی در جلوگیری از ریزش مو و خشکی مو با بالا بردن جریان خون در پوست سر ایفاء می‌کنند. ویتامین B6 تولید ملانین که جهت ضخامت و پرپشتی مو ضروری است را تحریک می‌سازد.
روغن تخمه‌ی هندوانه یک محصول طبیعی بوده و عوارض جانبی که در لوازم آرایشی بهداشتی مصنوعی دیده می‌شود، در این روغن وجود ندارد. این روغن همچنین در آروماتراپی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به این دلیل که رایحه‌ی ملایم آن بدن و ذهن و روح را آرام می‌سازد. این روغن به از بین بردن استرس کمک می‌کند. یک بطری روغن کالاهاری خریداری کرده و تفاوت آن را در عرض چند هفته مشاهده خواهید کرد. تنها مطمئن شوید که آن را از یک منبع معتبر تهیه کرده و توسط مارک یا نشان تجاری قابل اعتمادی تولید شده باشد.

منبع:راسخون