زیبایی به شکل طبیعی

زیبایی به شکل طبیعی

شما به دنبال بروز برخی مشکل های پوستی مثل خشکی، سوختگی، جوش یا اگزما چه می کنید؟ احتمالا دنبال کرم یا پمادی می گردید تا مشکلتان را هرچه سریع تر رفع کند اما آیا می دانستید مواد طبیعی و قابل دسترس بسیاری در اطرافمان وجود دارد که می تواند به بهبود این مشکلات کمک کند و عوارض کمتری نیز در مقایسه با برخی مواد و داروهای شیمیایی دارند؟! در زیبایی این هفته با برخی از این مواد که در طب سنتی اهمیت زیادی دارند، آشنا خواهید شد…

درمان خشکی پوست در طب سنتی

معمولا در فصل پاییز و زمستان بسیاری از افراد دچار خشکی پوست می شوند. طب سنتی معتقد است بسیاری از انواع خشکی پوست با تغییر رژیم غذایی برطرف می شود؛ مثلا:

• مصرف مواد غذایی آبکی به خصوص آبمیوه هایی مثل آب هویج و آب سیب و میوه و سبزی های آبدار مثل کاهو و خیار اگر متناسب با فصل مصرف شوند، می توانند تا حدود زیادی به رفع خشکی پوست کمک کنند. مصرف غذاهای ساده ای مثل شیربرنج نیز می تواند به پوست رطوبت کافی برساند و در رفع خشکی کمک کننده باشد.

• در میان داروهای مالیدنی و موضعی، روغن بادام شیرین یا روغن گل بنفشه نیز موثر است.

درمان کک ومک یا تیرگی پوست در طب سنتی

این تیرگی در ناحیه اطراف چشم یا در کمر و بین کتف ها دیده می شود و ناشی از افزایش سودا در بدن است. اگر درمان چنین مشکلی را از متخصصان طب سنتی بخواهید، آنها معمولا به شما راه حل های ساده ای ارائه می کنند؛ مثلا:

• یکی از مواد ساده ای که به رفع مشکل کمک می کند، آب پنیر طبی است. برای تهیه آب پنیر طبی شیر را حرارت دهید تا جوش آید. بعد مقداری آب لیمو یا سرکه طبیعی به آن اضافه کنید تا شیر ببرد. در این حالت بخشی از شیر منعقد و سخت می شود و بخشی آبکی می ماند. به محض اینکه این اتفاق افتاد، زیر شعله را خاموش کنید و اجازه دهید یک ساعت استراحت کند. مایع به دست آمده آب پنیر طبی است که نوشیدن ۱ تا ۲ لیوان از آن در رفع لک ها و کک ومک بسیار موثر است و باعث شادابی و نشاط پوست می شود و تا حدی به رفع خشکی پوست کمک می کند. آب پنیر طبی از درمان های اصلی بیما ری هایی مثل اگزما یا پسوریازیس نیز است.

درمان خارش همراه کهیر و جوش در طب سنتی

طب سنتی معتقد است که خارش ناشی از افزایش گرمی در بدن و به ویژه در کبد است و توصیه هایش برای رفع این مشکل عبارت است از:

• افراد مبتلا به خارش بهتر است ادویه ، سیر، خرما و گردو را در غذاهایشان استفاده نکنند و از غذاهای خنک مثل جو به صورت سوپ جو بیشتر بهره ببرند.

• ماءالشعیر طبی در رفع جوش و خارش و کهیر تا حد زیادی موثر است. برای تهیه ماءالشعیر طبی یک پیمانه جو را با ۱۸ پیمانه آب بپزید. به محض آنکه جو پخت، شعله را خاموش کنید و اجازه ندهید لعاب پس دهد و آب غلیظ شود. مایع را صاف و ماءالشعیر طبی را میل کنید. اگر با خوردن سردی ها دچار مشکلات معده می شوید، می توانید به این مایع عسل اضافه کنید.

• خاکشیر معمولا در هر خانه ای یافت می شود. خاکشیر رطوبت زیادی دارد و در رفع حساسیت، آلرژی و خارش بسیار مفید است. افراد مبتلا به یبوست معمولا دچار مشکلات پوستی فراوانی هستند. مصرف خاکشیر با آب جوش تا حد زیادی این مشکل را حل می کند.

• سرکه سیب طبیعتی سرد دارد و از خواص آن رفع انسداد و گرفتگی های مجاری ریز کبدی است و برای درمان انواع جوش و حساسیت های پوستی به صورت خوراکی موثر است.

درمان آکنه در طب سنتی

آکنه نیز به دنبال حرارت کبد ایجاد می شود و مصرف خاکشیر، عرق کاسنی، شاه تره، شربت سکنجبین و جوش شیرین برای درمان برخی از انواع آکنه بسیار موثر است.

درمان آفتاب سوختگی در طب سنتی

در صورتی که ساعت های متمادی زیر نور آفتاب هستید، برای پیشگیری از آفتاب سوختگی می توانید از روغن بنفشه استفاده کنید اما اگر کار از کار گذشته و دچار آفتاب سوختگی شده اید، طب سنتی به شما پیشنهاد می کند که:

• اسفرزه را داخل آب سرد بریزید و بعد از آنکه لعاب انداخت، آن را روی پوست بزنید. لعاب گل ختمی نیز برای این منظور موثر است؛ گل ختمی را داخل آب جوش بیندازید و بعد از چند دقیقه لعاب آن را روی پوست بمالید.

درمان سوختگی با آب جوش یا آتش در طب سنتی

در لحظات اولیه، زدن سرکه یا آبلیمو یا کمپرس آب سرد می تواند کمک کننده باشد. پانسمان با عسل نیز به درمان سریع تر کمک می کند.

درمان زخم و بریدگی در طب سنتی

در طب سنتی، اعتقاد بر این است که عسل خاصیت درمانی دارد و در چنین مواردی قابل استفاده است. حتی زخم هایی که به سادگی ترمیم نمی شوند مثل زخم بستر یا زخم پا در افراد مبتلا به دیابت را نیز می توان تا حدودی با عسل درمان کرد ولی این کار حتما باید زیر نظر پزشک متخصص طب سنتی انجام شود زیرا ممکن است درمان های دیگری نیز علاوه بر پانسمان با عسل نیاز باشد.

دکتر سیدسعید اسماعیلی

متخصص طب سنتی، مدرس دانشگاه