سر درد ناشی از دفع آب بدن

سر درد ناشی از دفع آب بدن

سر درد ناشی از دفع آب بدن

این سر درد‌ها ناشی از دفع بیش از حد مایعات بدن هستند. در واقع، سر درد می‌تواند نشانه این باشد که سطح آب بدن تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. شما می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره علل این نوع سر درد در این مقاله پیدا کنید.
تقریباً 70 درصد بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد. هنگامی که خروج آب از بدن بیشتر از مقدار دریافت آن باشد، دفع بیش از حد آب بدن اتفاق می‌افتد. مقدار قابل توجهی آب در فعالیت‌هایی مانند ادرار کردن، عرق کردن و حتی نفس کشیدن دفع می‌شود.
اگر مقدار آب از دست رفته با دریافت مقدار کافی آب و مایعات تجدید نشود، منجر به دفع آب بدن می‌شود. اگر سطح آب بدن کمتر از سطح لازم برای حفظ کارکردهای حیاتی باشد، می‌تواند با علائم مختلفی خود را نشان دهد. سر درد ناشی از دفع آب بدن سر دردی است که به خاطر کاهش قابل توجه سطح آب بدن اتفاق می‌افتد. به غیر از سر درد، دفع آب بدن می‌تواند منجر به خستگی، سرگیجه، گرفتگی عضلات، خشکی دهان، افزایش ضربان قلب و خشکی پوست شود.

چه چیزی باعث بروز این سر درد می‌شود؟

همانطور که از نام آن مشخص است، این نوع سر درد به خاطر از دست دادن بیش از حد مایعات بدن یا دفع آب بدن اتفاق می‌افتد. ولی، اینکه دفع آب بدن چگونه باعث ایجاد سر درد می‌شود کاملاً مشخص نیست. گفته می‌شود هنگامی که سطح آب بدن کاهش پیدا می‌کند، بدن سعی می‌کند آب باقی مانده را حفظ کند. برای انجام این کار، رگ‌های خونی را منقبض می‌کند که به نوبه خود تأمین اکسیژن و خون به مغز را کاهش می‌دهد. برخی اوقات، اسپاسم‌ رگ‌های خونی ممکن است اتفاق بیافتد که می‌تواند تأمین اکسیژن و خون به مغز را کاهش دهد. این به نوبه خود می‌تواند باعث ایجاد سر درد شود.
به علاوه، بدن به خاطر دفع آب برخی الکترولیت‌های مهم خود را از دست می‌دهد که برای حفظ کارکردهای مختلف بدن حیاتی هستند. دفع آب بدن می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند عدم مصرف آب و مایعات کافی باشد. برخی اوقات، دفع آب بدن همچنین می‌تواند ناشی از مصرف برخی نوشیدنی‌های خاص مانند قهوه باشد که خاصیت ادرارآور دارند. مصرف بیش از حد این نوشیدنی‌ها همراه با عدم مصرف آب کافی برخی اوقات منجر به دفع آب بدن می‌شود.

هنگام ورزش کردن و انجام فعالیت‌های شدید نیز مقدار زیادی آب از بدن دفع می‌شود. در واقع، دفع آب بدن می‌تواند یکی از مهم‌ترین علل سر درد‌هایی باشد که بعد از ورزش کردن تجربه می‌کنیم. حتی داروهایی مانند داروهای ادرارآور، آنتی هیستامین‌ها و مسدودکننده‌های کانال‌های کلسیمی نیز می‌توانند باعث از دست رفتن مقدار قابل توجهی آب از بدن شوند. برخی اوقات، دفع آب بدن با بیماری‌های خاصی مانند دیابت و اختلالات کلیوی و غدد فوق کلیوی مرتبط است.

چگونه از دست سر دردهای ناشی از دفع آب بدن خلاص شویم؟

سر درد ناشی از دفع آب بدن را می‌توان در جلو، عقب و یک طرف سر احساس کرد. احساس درد همچنین ممکن است در کل سر وجود داشته باشد. درد اغلب با فعالیت‌هایی مانند خم کردن سر یا حرکت دادن آن به اطراف تشدید می‌شود. این سر درد را می‌توان با افزایش مصرف مایعات کاهش داد. ولی، همانطور که گفته شد دفع آب بدن همچنین باعث دفع الکترولیت‌هایی مانند پتاسیم و سدیم می‌شود. آبمیوه‌ها می‌توانند برای تجدید مواد معدنی یا الکترولیت‌های از دست رفته بدن مفید باشند.

چگونه از بروز سر درد ناشی از دفع آب بدن پیشگیری کنیم؟

نوشیدن آب زیاد ساده‌ترین راه برای این شرایط است. روزانه معمولاً برای جبران آب از دست رفته بدن باید 8 تا 10 لیوان آب مصرف کرد. البته، نیاز بدن به آب تحت شرایط خاص می‌تواند افزایش پیدا کند. برای مثال، فعالیت‌های جسمانی شدید یا ورزش کردن می‌توانند نیاز بدن به آب را به طور قابل توجهی افزایش دهند. در آب وهوای گرم، ارتفاعات بالا و هنگام بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و تب، اسهال، استفراغ، دیابت، بیماری‌های کلیوی و غدد فوق کلیوی باید آب بیشتری مصرف کرد. بعد از مصرف نوشیدنی‌هایی مانند قهوه نیز باید آب بیشتری نوشید. افرادی که به هر نوع دارو مصرف می‌کنند باید در طول روز آب زیادی مصرف کنند.

افراد زیادی فکر می‌کنند که تشنگی تنها علامت دفع آب بدن است و اگر احساس تشنگی نکنند آب بدن آن‌ها کافیست. این کاملاً اشتباه است چون، بدون احساس تشنگی نیز ممکن است آب بدن دفع شده باشد. یکی از مهم‌ترین نشانه‌های دفع آب بدن تغییر دفعات دفع ادرار و رنگ آن است. اگر ادرار رنگ تیره دارد و دفعات دفع ادرار کاهش یافته است، احتمالاً با این مشکل مواجه هستید. در چنین شرایطی، حتماً با مصرف آب و مایعات حاوی الکترولیت‌ها آب بدن خود را بازگردانید.

منبع:راسخون