سقف کاذب و مزایای استفاده از سقف کاذب در ساختمان

سقف کاذب و مزایای استفاده از سقف کاذب در ساختمان

سقف کاذب سقف دومی است که پایین تر از سقف اصلی ایجاد شده و به سقف اولیه و دیوارهای اطراف متصل شده و بار آن توسط سازه اصلی تحمل می‌شود .

بطور کلی موارد عمده کاربرد سقف کاذب عبارتند از : عبور تاسیسات ، آکوستیک کردن ، موارد دکوراتیو ، سبک کردن ساختمان در برجها ، هدایت و جلوگیری از اتلاف حرارت و رطوبت ، نورپردازی مناسب با شرایط کار و زندگی و….

سقفهای کاذب می‌توانند ، به صورت صاف و یا به اشکال دیگر ساخته شوند . سقف کاذب باید با مصالح سبک ساخته شده و فریم آن به نحو مناسبی به اسکلت یا دیوارهای مجاور متصل گردد که به علت ضربه ها و تکانهای ناشی از زلزله ، موجب خرابی دیوارهای اطراف نشود .

جنس سقف کاذب می تواند از گچ ، چوب ، فلزات رنگین ، پی وی سی ، شیشه ، آهن ، ورق های فلزی روکش دار ، آلومینیوم ، کامپوزیت و یا ترکیبی از اینها باشد .
سقف های کاذب اولیه با استفاده از قطعات پلاستیکی در سالهای 1365 به بعد در سقف های کامپوزیت کُرمیت ساخته می شدند . اما مشکلاتی از قبیل گران بودن مصالح ، نچسبیدن به گچ و خاک و خزش (Creep) باعث گردید که استفاده از آن ها محدود گردد. از سوی دیگر دسترسی به مواد اولیه ورق گالوانیزه در داخل کشور و تولید انواع ورق گالوانیزه به صورت رابیتس در شکلها و فرمهای مختلف ، سازندگان را به سمت استفاده از این محصول سوق داد .

طراحان سقف کاذب با بهره گیری از تنوع و انعطاف پذیری مصالح موجود ، می توانند اشکال بسیار زیبایی را در سقف ساختمانها بوجود آورند . این رشته از صنعت ساختمان به تخصص ویژه ای نیاز دارد . طراح باید خصوصیات همه سازه ها را به خوبی بشناسد . با انواع سقف کاذب آشنایی داشته باشد و کاربرد آنها را در موقعیت های مختلف درک کند تا در هر مورد بتواند بهترین سقف کاذب را طراحی و اجرا نماید . عوامل تعیین کننده در انتخاب شکل و مصالح سقف کاذب عبارتند از : میزان رطوبت و دمای محل ، آکوستیک ، نورپردازی ، زیبایی ، هزینه و ….
نصب آسان سقف کاذب از جمله عوامل مهم در انتخاب نوع سقف کاذب به عوامل زیر بستگی دارد : سبکی متریال ، انتخاب زوایایی که براحتی سقف مورد نظر اجرا شود ، انتخاب متریالی که زوایای پوشش را تامین کند و به راحتی در کنار هم جفت و جور شود، با سهولت آویزان کردن سقف و مهار آن از سقف اصلی ، تولید سازه هایی با اندازه های مختلف.
در انتخاب طرح و اجزاء سقف کاذب همفکری نزدیک بین مجری سقف کاذب و معمار طراح باید وجود داشته باشد.

مزایای استفاده از سقف کاذب در ساختمان

استفاده از سقف کاذب در ساختمانها فواید بسیار زیادی دارد . در این مطلب به بررسی مزایای اینگونه سقفها می پردازیم .
– اجرای صحیح سقف کاذب در ساختمانها تاثیر قابل توجهی در کاهش مصرف سوخت دارد .
– سقف کاذب باعث حذف بخشی از فضای اتاق شده و نتیجتا میزان مصرف انرژی را که به منظور سرمایش وگرمایش به کار می رود ، کاهش می دهد.
– سقف کاذب از انتقال حرارت بین فضای داخلی و خارجی ساختمان در طبقات فوقانی می کاهد.
– استفاده از عایقهای حرارتی در سقفهای کاذب تبادل حرارتی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. مهمترین دلایل استفاده از سیستم سقف کاذب بشرح زیر است :
– ایجاد رویه‌ای برای پوشش قسمت زیرین سقف ساختمان
– ایجاد فضایی برای جاسازی تأسیسات و تجهیزات سبک وزن
– بهبود عایقبندی صوتی و یا حرارتی سقف طبقات ساختمان
– ایجاد سقف کوتاه‌تر برای فضاهای داخلی ساختمان
– زیبائی و استحکام فوق العاده سقفهای کاذب
منبع: ساختمون