سه روش سالم سازی غذاهای تنوری

سه روش سالم سازی غذاهای تنوری

غذاهای کبابی و تنوری یکی از خوشمزه ترین غذاها به ویزه در تعطیلات و مسافرت هستند. اما کباب کردن گوشت ممکن است مضراتی هم داشته باشد. برای سالم سازی غذاهای کبابی از سه روش زیر استفاده کنید.

غذاهای کبابی و تنوری را با سه روش زیر سالم سازی کنید!!

مصرف زیاد گوشت قرمز به شکل کبابی و باربیکیو می‌تواند سبب افزایش میزان اسید‌آمینه‌های هتروسیکلیک شود. محققان می‌گویند میزان اسید‌آمینه‌های هتروسیکلیک آزاد شده از گوشت قرمز، به روش پخت گوشت و میزان دمایی که می‌بیند و حتی مدت زمان پخت بستگی دارد. به گفته یک کارشناس تغذیه، در طول روند متابولیسم اسید‌آمینه‌های هتروسیکلیک، چربی، پروتئین و DNA اکسید می‌شود و استرس اکسیداتیو به وجود آمده باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌های بیولوژیک می شود و احتمال ابتلا به ناراحتی های قلبی، عروقی و سرطان را بالا می‌برد.

غذاها را طعم‌دار کنید

طعم‌دار کردن مواد غذایی با آب مرکبات یا ادویه‌ می‌تواند باعث کاهش آزاد شدن ترکیبات مضر در غذاهای تنوری شود.

چربی‌ها را جدا کنید

هر چقدر که تماس چربی‌ها با دود و آتش بیشتر باشد، ترکیبات خطرناک و مضر بیشتری هم وارد مواد غذایی‌تان می‌شود. پس تا جایی که می‌توانید، چربی گوشت‌ها را پیش از تنوری یا کباب کردن آنها بگیرید.

با دمای پایین و به آرامی غذاها را تنوری یا کباب کنید

شما می‌توانید با پایین آوردن دما و سرعت پخت، مواد غذایی تان را کاملا مغز پخت کنید. با این شیوه سلامتی تان کمتر در معرض خطر قرار می گیرد.

منبع : khorasannews.com