طرز تهیه آش رشته

طرز تهیه آش رشته

مواد لازم:

نخود – لوبیا سفید- لوبیا قرمز- لوبیا چیتی و عدس مجموعا به تساوی 2 پیمانه ( نخود را من کمی کمتر میریزم جاش لوبیا چیتی را بیشتر میریزم) اگه دوست ندارین لوبیا سفید نریزید

سبزی آش شامل تره- جعفری- گشنیز- شوید و اسفناج ( سبزی اگه تازه باشه خیلی تو خوشمزه شدن آش تاثیر گذاره – اسفناج هم خیلی آش را خوشمزه میکنه- اگه سیر تازه هم دارین که دیگه چه بهتر ) به اندازه 3 تا 4 پیمانه فکر کنم

پیاز سرخ کرده همراه با زردچوبه ( فراوان ) مثلا دو تا 3 تا پیاز درشت را سرخ کنید و بهش یک نصف قاشق غذاخوری زردچوبه بزنید. ( البته من بیشتر میزنم! )

کشک به میزان دلخواه !

رشته آشی ( من مارک انسی میگیرم خیلی رشته هاش خوبه )

طرز تهیه :

اول از همه بار و بنشن آش را به غیر از عدس از روز قبل بذارین خیس بخوره . مثلا امروز صبح بذارین خیس بخوره که برای فردا صبح بذارین بپزه. اینجوری هم زودتر میپزه . هم نفاخ بودنش از بین میره.

نخود نسبت به سایر حبوبات دیر پز تر است پس بهتره که جدا از سایر حبوبات بپزینش.

موقع خیس کردن چند بار هم آب حبوبات را عوض کنید.

بار و بنشن پخته را در یک دیگ بریزید. عدس را هم اضافه کنید و بذارین بپزه . به اندازه ای آب بریزید که فکر میکنید لازمه یک دفعه یک عالمه آب نریزین که ندونین بعدا باهاش چه کار کنید. هر وقت آبش کم شد بهش آب جوش اضافه کنید. عدس که پخت . سبزی خرد شده را هم اضافه کنید و بذارین سبزی بپزه و تغییر رنگ بده . بعد به اندازه ای که دوست دارین بهش رشته آشی خرد شده اضافه کنید. دقت کنید که رشته ها توی آب باز میشن . پس زیاده روی نکنین چون آشتون ممکنه خیلی غلیظ بشه. مقداری از پیاز داغ را که با زردچوبه مخلوط کردین به آشتون اضافه کنید ( خیلی ها از همون اول پیاز داغ را اضافه میکنند اما من دوست دارم آخرای پخت آش اینکارو کنم که مزه پیاز داغ رو حسابی حس کنم)

کشک را حتما بذارین 20 دقیقه بجوشه ( با مقداری آب رقیقش کنید )

مقداری از کشک را اگه دوست داشتین داخل آش بریزید و بذارین باهاش خوب مخلوط شه. توی این مرحله نمک و فلفل آش را اندازه کنید . دقت کنید که کشک و رشته خودشون نمک دارن پس شور نشه آشتون.

بعد بریزین تو کاسه مورد نظر و روش را با کشک و نعنا داغ و پیاز داغ تزئین کنید. من چون میخواستم بعد از 13 به در برم اداره و رو بوسی با همکارا کنم دیگه بهش سیر داغ اضافه نکردم . اما آش رشته و سیر داغش! اصلا آش رشته بدون سیر داغ معنی نداره که !!!!!

برای تهیه نعنا داغ هم کمی روغن در ماهیتابه داغ کنید و نعناع خشک را بریزید و یک کوچولو هم بزنید و سریع حرارت را خاموش کنید که نعنا نسوزه.

اگه احساس کردین آشتون آبکیه 1 قاشق آرد را در کمی آب سرد به خوبی حل کنید و به آش اضافه کنید. این دفعه یک کار جدید از خواهرم یاد گرفتم اونم این بود که اول آردی که با آب مخلوط کرده بودم را به آش اضافه کردم و بعد از چند دقیقه رشته ها را اضافه کردم. اینجوری بیخودی رشته زیادی تو آش نمی ریزیم.

کلا آش رشته سلیقه ای است شما اگه رقیق دوست دارین رشته کمتر بریزین. بار و بنشن کمتر بریزین . آرد هم نزنید.

منبع: eligooloo.persianblog.ir