علائم و درمان قارچ ناخن

علائم و درمان قارچ ناخن

گاهي اوقات بر اثر علل مختلف همچون پديکور نامناسب و غير بهداشتي، استفاده از لاک‌هاي نامرغوب و عدم رعايت بهداشت فردي، استفاده از حوله‌ها و وسايل شخصي مشترک و پابرهنه راه رفتن در محيط‌هاي آلوده، ناخن دست دچار قارچ و عفونت مي‌شود.

قارچ ناخن با بوجود آمدن لکه‌هايي زرد و سفيد بر روي ناخن به خصوص ناخن پا بوجود مي‌آيد. قارچ ناخن بيشتر در شصت پا بوجود مي‌آيد زيرا اين ناحيه بيشتر در معرض گرما و رطوبت بر اثر قرار گرفتن در کفش است. در بيشتر موارد در صورت مراجعه به پزشک براي درمان قارچ‌هاي ناخن، داروهاي ضدقارچ خوراکي تجويز مي‌شود که اثرهاي جانبي فراواني همچون آکنه پوستي و آسيب‌هاي کليوي دارد.

از جمله علائم اين بيماري مي‌توان به دردهاي مکرر،‌ قرمز شدن پوست و تورم اشاره کرد. اگر به اين مشکل توجه نشود مي‌تواند در مدتي کوتاه به عفونت تبديل شود و در صورت پيشرفت آن، عفونت به داخل خون وارد مي‌شود. اگر اطراف ناخن تان به شدت تورم کرد و قرمز شد و چرک و مايعي از اطراف آن خارج شد، اين علائم نشان‌دهنده عفونت است و بايد جدي گرفته شود.

در صورت مشاهده اين علائم و نشانه‌ها به پزشک مراجعه کنيد. يکي از درمان‌هاي رايج و موثر براي درمان قارچ پا، استفاده از روغن‌هاي گياهي است. براي اين کار کافي است ابتدا پاي خود را بشوييد و خشک کنيد، سعي کنيد از مواد شيميايي مضر براي شست‌وشو استفاده نکنيد. سپس ۲۰ قطره از روغن اسطوخودوس را همراه با ۵۰ قطره روغن بادام ترکيب کنيد.

چند قطره از اين ترکيب را روزي ۳مرتبه بر روي ناخن قارچ‌زده و اطراف آن بماليد. علاوه بر اين، سعي کنيد از تعريق زياد انگشتان پا در کفش و استفاده از جوراب‌هاي آلوده جداً خودداري کنيد و بيشتر به بهداشت فردي اهميت دهيد. پس از يک هفته استفاده از اين ترکيب قارچ‌هاي ناخن‌هايتان برطرف مي شود اما براي تثبيت اين وضعيت اين روش درماني را تا چند بعد نيز ادامه دهيد.

منبع: atairan.com