عوارض جانبی لمینت، کامپوزیت و روکش دندان

عوارض جانبی لمینت، کامپوزیت و روکش دندان

لمینت دندان قرار دادن پوسته‌ای نازک از جنس سرامیک یا مواد رزین کامپوزیت روی دندان است. این عمل برای زیباسازی دندان‌ها استفاده می‌شود. استحکام و طول عمر دو عامل عمده‌ی تفاوت در میان لامینت های سرامیکی و کامپوزیتی هستند.

بی‌قاعدگی در رنگ

laminet2

رنگ نهایی رویه‌ی دندان به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. سایه‌ی لمینت، رنگ دندان و رنگ ماده‌ی متصل‌کننده همگی روی رنگ لمینت دندانی که دندان‌پزشکتان نصب‌کرده است تأثیر دارند. اگر دندان‌پزشک این سه فاکتور را در نظر نگیرد ممکن است رنگ دندان لمینت شده با رنگ دندان‌های اطراف آن تطابق نداشته باشد. برخی لمینت ها ممکن است در لبه‌ها و در زیر کار تغییر رنگ دهند که علت آن چیزهایی شبیه به وجود رطوبت روی دندان‌ها در زمان گذاشتن لمینت می‌باشد. متأسفانه دندان‌پزشک شما نمی‌تواند پس از نصب لمینت رنگ آن را تغییر دهد.

مشکل نصب لیمنت

زمانی که دندان‌پزشک درست لمینت را نصب نکند دندان‌های شما شروع به ایجاد مشکلاتی مانند خراب شدن در لبه‌های لمینت و لایه‌لایه شدن می‌کنند.از دیگر مشکلات مربوط به نصب نادرست لمینت لبه‌های سخت یا آویزان آن است که باعث می‌شود نخ دندان به آن‌ها گیر کند و حفظ بهداشت دهان را دشوار کرده و باعث حساسیت در لثه‌ها می‌شود. در این شرایط تلاش برای خط دادن به لبه‌های لمینت با دندان باعث ترک خوردن لمینت و غیرقابل استفاده شدن آن می‌شود، از طرف دیگر برداشتن کمی از سطح خارجی دندان نیز باعث می‌شود لمینت خیلی ضخیم و بزرگ دیده شود.

حساس شدن دندان‌ها

برای قرار دادن لمینت روی دندان لازم است دندان‌پزشک شما کمی از مینای سطح دندان را بتراشد. در نتیجه دندان‌های شما حساس شده و در زمان خوردن چیزهای گرم یا سرد احساس ناراحتی خواهید کرد. اگر دندان‌پزشک مقدار زیادی از لایه‌ی خارجی دندان را بردارد ممکن است عصب‌های زنده‌ی داخل دندان در نهایت بمیرند.

آسیب به لمینت

همه‌ی افراد برای گذاشتن لمینت دندان مناسب نیستند و علت آن عاداتی است که در دهان خود دارند. مثلاً فردی که دندان‌قروچه می‌کند یا دندان‌هایش را روی فشار می‌دهد در نهایت دندان‌های او ضعیف شده و به لمینت که ازمواد پرسلان ( سرامیکی ) ساخته‌شده است آسیب می‌رساند و این باعث ترک خوردن و شکستن لمینت می‌شود. همچنین جویدن چیزهای ساخت باعث آسیب به لمینت خواهد شد، مانند یخ، مداد و حتی ناخن. این کار موجب وارد شدن فشار زیاد روی لمینت دندان شده ودر نهایت باعث شل شدن و افتادن آن‌ها خواهد شد.

منبع: www.aftabir.com