عوامل مرتبط با از بین رفتن دندان های شیری

عوامل مرتبط با از بین رفتن دندان های شیری

دندان های شیری خردسالان با چه عواملی پوسیده می شوند چگونه می توانیم از این امر پیشگیری کنیم و با کمک چه روش هایی می توانند مانع پوسیده شدن دندان های فرزندانمان شوند آیا این امر مرتبط با به دوران بارداری مادر نیز هست

دکتر حمیدرضا پوراسلامی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در همایش آموزشی کودک و دندان سالم، افزود: انتقال باکتری‌ها از دهان مادر به کودک که به آن انتقال به صورت عمودی گفته می‌شود از راه‌های بسیاری صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اگر مادر در دوران بارداری دندان پوسیده‌ای دارد، مطئمن باشد که دندان‌های کودک وی نیز پوسیده می‌شوند، گفت: گاهی اوقات مادر انگشت خود را در دهان کودک می‌گذارد و مکیدن انگشت مادر توسط کودک باعث ورود باکتری‌ها به دهان می‌شود. یا در هنگام شیر دادن مادر به کودک، بعضی از مادران انگشت کودک را در دهان خود می‌گذارند و کودک نیز انگشتش را در دهانش می‌گذارد که این هم باعث انتقال باکتری‌های دهان مادر به کودک می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از دیگر راه‌های انتقال باکتری‌ها به دهان کودک را انتقال به صورت افقی عنوان کرد و گفت: در این نوع انتقال باکتری‌ها از سایر افرادی که با کودک در تماس هستند یا به عنوان مثال از طریق وسایلی که به کودک غذا می‌دهند، منتقل می‌شود.

این متخصص دندان پزشکی کودکان، از دیگر راه‌های انتقال باکتری‌ها به دهان کودکان را در کنار هم قراردادن مسواک‌ها عنوان کرد و گفت: عادت کرده‌ایم مسواک‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهیم. این درحالیست که اگر مسواک کودک در کنار مسواک بزرگترها قرار داده شود، باکتری مسواک بزرگترها به مسواک کودکان منتقل می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه دندان سالم شیری باعث تغذیه خوب کودک,حرف زدن خوب , افزایش اعتماد به نفس در کودک می‌شود، اظهار داشت: مصرف شیرینی‌ها، باکتری‌هایی که در دهان کودک وجود دارد و عدم رعایت بهداشت از دلایل پوسیده شدن دندان‌های شیری کودکان است.

پوراسلامی گفت: شیوع بیشتر پوسیدگی‌های دندان‌های شیری در طبقات پایین جامعه بیشتر است و مطالعات نشان داده است در کودکانی که به صورت سزارین به دنیا می‌آیند، باکتری پوسیدگی دندان قابل انتقال است.

وی که یکی از راه‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های شیری را راه‌اندازی خانه سلامت دندان عنوان کرد، گفت: در این خانه‌ها رابطه مداومی بین دندانپزشک و افراد جامعه ایجاد می‌شود و مراقبت از دندان‌های شیری از ابتدای تولد در این خانه‌ها صورت می‌گیرد.

منبع: ایسنا