فصل بهار و آلرژی

فصل بهار و آلرژی

بهار با تمام ویژگى هاى منحصر به فرد و خوبش براى بعضى ها اسباب مزاحمت را فراهم مى کند. آنها نمى توانند مانند خیلى هاى دیگر از زیبایى هاى این فصل خوب خدا استفاده کرده و لذت ببرند. از آنها صحبت مى کنم که صبح ها با صداى عطسه خودشان از خواب بیدار مى شوند و لشکر مورچه ها به گوش و چشم و بینى و حلقشان حمله برده اند و مجبور هستند در این فصل دستمال کاغذى را کیلویى بخرند! و به گل ها و درخت ها به چشم دشمن نگاه کنند. خیلى از این افراد در هیچ مورد زندگى حساسیتى نشان نمى دهند و مقاومت زیادى دارند اما در مورد این موضوع بخصوص حسابى حساس هستند و حساسیتشان را هم بروز مى دهند!

اگر یکى از والدین یا هردوى آنها سابقه آلرژى داشته باشند شانس ابتلاى فرزندان بالاتر خواهد رفت

«آلرژى» چیست؟

آلرژى عبارت است از یک واکنش غیرطبیعى بدن در مقابل ماده اى خاص! ماده اى که ضرورتاً و اساساً و به خودى خود مضر نیست، اما در نتیجه حضور و وجود آن پاسخ سیستم ایمنى و واکنش هاى بدن به شکلى است که باعث بروز بیمارى و مشکلات نزد فرد مى شود. ماده اى که به این شکل بدن را وادار به واکنش مى کند. اصطلاحاً «آلرژن» نامیده مى شود.

آلرژن چیست؟

تقریباً هر ماده اى مى تواند «آلرژن» محسوب شود اما رایج ترین و معمول ترین آلرژن ها عبارت اند از، پوشش بدن برخى حیوانات (پر، پشم)، گروه گیاهان، غبار و گرد و خاک موجود در محیط زندگى و موجودات بسیار ریز همراه آنها، قارچ ها، برخى داروها و غذاهایى همچون: (ماهى، تخم مرغ، شیر، ریزدانه ها و…) رنگ ها، لوازم آرایشى و…

چه کسانى مستعد ابتلا به آلرژى هستند؟

به طور کلى تمام افراد مى توانند به ماده یا موادى به نسبت هاى مختلف حساسیت نشان دهند اما آمار و بررسى ها نشان داده است که بیشتر مبتلایان سابقه این ناراحتى را در والدین خود هم یافته اند. بنابراین اگر یکى از والدین یا هردوى آنها سابقه آلرژى داشته باشند شانس ابتلاى فرزندان بالاتر خواهد رفت.

مکانیسم واکنش آلرژیک چیست؟

بعد از آنکه فرد در معرض ماده آلرژن قرار گرفت، نوع خاصى از آنتى بادى به نام امینو گلوبولین E و یا IGE در بدن او ترشح مى شود. در افراد سالم میزان و سطح IGE بسیارکم است. حال آنکه در خون افرادى که واکنش نشان داده اند این میزان درحد قابل توجهى بالا مى رود.

در بدن ما سلول هاى خاصى به نام «مست سل ها» و «بازوفیل»ها وجود دارند که در واکنش هاى آلرژیک دخیل هستند.

IGE تولید شده در اثر تحریک پى در پى در مقابل آلرژن ها به سطح این سلول ها متصل مى شود و متعاقب آن دیواره سلولى را سوراخ کرده باعث آزاد شدن مواد مختلفى مى شود. این مواد باعث انقباض عضلات صاف مى شود و بسته به مسیر و محل ورود آلرژن و محل واکنش آن، نشانه هاى متفاوتى بروز مى کند.

از جمله:

ورم ملتهمه چشم: شما به عنوان یک بزرگسال، احتمال دارد واکنش هاى فوق را بیشتر در چشمانتان نشان دهید و علایم آن بیشتر همراه با ورم غشاء مخاطى بینى است و گله و شکایت اصلى مبتلایان مربوط به خارش چشم آنهاست که اگر با آسم همراه شود مى تواند باعث مسدود شدن راه هوا به شش ها شود که همراه با تنفس سخت و سنگین و صداى خس خس بروز مى کند و در مجارى باریک، هوا با فشار حرکت مى کند.

اگزما: کسانى که از اگزما رنج مى برند پوست هاى حساسى پیدا مى کنند که خارش و سوزش دارد. در این گروه از افراد فاکتور حساس بودن والدین نقش مهمى دارد و بیشتر آنها والدینى داشته اند که در بروز واکنش هاى آلرژیک «اگزما» را بروز داده اند. این علائم را بیشتر در طرفین آرنج، زیر زانو، روى گردن، قوزک پا، مچ دست و پشت دست ها مى توان دید و در بسیارى از بیماران آسیب پوست به علت خارش شدید آن با عفونت هاى باکتریایى همراه مى شود.

منبع:newmatlab.persianblog.ir