فواید شگفت انگیز خنده برای داشتن یک زندگی واقعا شاد

فواید شگفت انگیز خنده برای داشتن یک زندگی واقعا شاد

فواید شگفت انگیز خنده برای داشتن یک زندگی واقعا شاد

همه ما حداقل چند بار در روز به دلایل مختلف می‌خندیم. آیا تا به حال توجه کرده‌اید که بعد از خندیدن چه احساس آرامشی می‌کنید؟ در این‌جا تعدادی از فواید سلامتی خنده وجود دارد و به همین دلیل، اغلب خنده به عنوان بهترین دارو توصیه می‌شود.
زندگی همیشه با استرس همراه بوده است و فرقی هم نمی‌کند که فرد در چه قرنی به دنیا آمده باشد . تمام نسل‌های پیش از ما استرس کمتری را نسبت به آن‌چه ما امروزه تحت آن قرار داریم، تجربه نکردند، البته به دلایل مختلف. این مشاهده به واسطه این واقعیت که تاثیرگذاری شوخ طبعی و خنده، امروزه مانند گذشته که انسان‌ها را از مشکلات و گرفتاری‌ها رها می‌کرد، حمایت می‌شود.
درحالی که مطلقا هیچ شکی درمورد این حقیقت که خنده، رویارویی با چالش‌های مختلف زندگی را برای ما آسان‌تر می‌کند، وجود ندارد، این نیز به طور بالینی ثابت شده است که خنده با بهبود گردش خون و تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامتی ما را افزایش می‌دهد. این موضوع به نوبه خود، از تعدادی از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند و درد و رنج جسمی و همچنین روحی را تسکین می‌دهد. خنده درمانی می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند فشار خون بالا، زخم معده، آرتروز، سکته مغزی، دیابت و حتی بیماری‌های قلبی را کمتر کند. خندیدن، آرامش خوبی را فراهم می‌آورد و به شما کمک می‌کند از استرس و افسردگی رهایی یابید.

بسیاری از فواید خنده

خنده فقط منحصر به حالت چهره نیست، اما موجب برخی از تغییرات شیمیایی در داخل بدن می‌شود. خنده دل‌چسب کمک می‌کند تا آنزیم‌ها و هورمون‌های کمک کننده به عملکرد طبیعی اندام‌های مختلف،آزاد شوند. این موضوع به خاطر ارتباط بین خنده و تحریک مغز و غدد متفاوت است.

فواید جسمی

تقویت سیستم ایمنی

خنده، بدن را تحریک به آزاد کردن آنتی‌هیستامین طبیعی می‌کند. همچنین، سلول‌های T را فعال می‌کند، یک آنتی‌بیوتیک طبیعی را در بدن تولید می‌کند. خنده به تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با عفونت کمک می‌کند. خنده، به واسطه تقویت سیستم ایمنی از ابتلا به بیماری‌های متعدد جلوگیری می‌کند. همچنین، از آن‌جا که خنده گردش خون را بهبود می‌بخشد و سطح اکسیژن خون را افزایش می‌دهد، باعث می‌شود که در زمانی که شما می‌خندید سیستم لنفاوی مقدار کافی از اکسیژن خون را دریافت ‌کند. این مقدار بیشتر ایمنی بدن‌تان را در برابر عوامل بیماری زا تقویت می‌کند.

هماهنگی هورمونی

خنده، سطح هورمون‌های خاص مانند کورتیزول، اپی‌نفرین و دوپاک را که مرتبط با پاسخ به استرس هستند، کاهش می‌دهد. بنابراین، این کار به از بین بردن استرس، افسردگی، غم، عصبانیت و ناراحتی کمک می‌کند. همچنین خنده باعث کاهش درد و کاهش اضطراب می‌شود و احساس افسردگی توسط آزادسازی اندورفین که هورمون احساس خوب است و حس خوشی و مثبت را القا می‌کند،از بین می‌برد. این هماهنگی، دقت ما را بالا می‌برد و باعث حفظ ضربان قلب و نبض می‌شود.

جلوگیری از فشار خون بالا

اثبات شده است که خنده برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، بسیار مفید است. خنده فشار خون بالا را به فشار نرمال تغییر می‌دهد. خنده به دلیل این‌که اکسیژن و مواد مغذی ضروری تمام بدن را تامین می‌کند، باعث تنفس عمیق‌تر و بهبود گردش خون می‌شود.

ماساژ نامرئی

یک خنده خوب از زمانی که به بدن شما راه می‌یابد حتی بدون این‌که متوجه آن شوید، مانند ماساژ داخلی کار می‌کند! خنده یک تمرین خوب برای دستگاه تنفسی، شکم، پا، کمر و ماهیچه‌های صورت است. خنده روده را سفت می‌کند، بخش‌های شکمی را ماساژ می‌دهد و عضلات شکم را تقویت می‌کند. این فعالیت برای هضم غذا، همچنین جذب مواد مغذی مفید است. همچنین خنده به سوزاندن کالری نیز کمک می کند. خب، خنده نیرومند، دیافراگم را مرتعش می‌کند و تنفس عمیق در هر زمان اکسیژن بیشتری را وارد بدن می‌کند.

بزاق قندی

از نظر بالینی به اثبات رسیده است که خنده نقش مثبتی در حفظ سطح قند خون ایفا می‌کند. این باعث می‌شود خنده درمانی یک ابزار مهم در مدیریت دیابت محسوب می‌شود.

فواید روانشناسی

برافروختگی ناشی از ناکامی‌ها

خنده به رهایی از استرس کمک می‌کند و شما نمی‌توانید احساس فراغت همراه با سبکی را که فرد بعد از خندیدن تجربه می‌کند را انکارکنید، شما بعد از بودن در پیرامون یک فردخوش‌رو احساس خوبی می‌کنید. به خاطر دارید بعد از آن‌که همکارتان به شما یک جوک خنده‌دار گفت چه‌ قدر خندیدید و خود را تخلیه کردید؟ آیا از خنده زیاد احساس منفجر شدن نمی‌کردید؟ آیا شما چند لحظه بعد از اینکه خنده‌تان فروکش کرد حسی شبیه برداشتن وزنه از روی قفسه سینه‌تان را نداشتید؟ اکنون، تصورکنید که اگر شما حداقل 4 بار در روز به آن حد زیاد بخندید، مقداری از استرس را از سیستم‌تان پاک سازی می‌کنید.

فراخوانی انرژی مثبت

خنده باعث افزایش اعتماد به نفس می‌شود و به ذهن، قدرت مقابله با درگیری‌ها و چالش‌های زندگی را می‌دهد. همچنین خنده به بیرون آمدن ما از افسردگی کمک می‌کند. خنده، سلامت ذهنی را به واسطه دور شدن از استرس و مجبور کردن ما به فراموش کردن تمام تنش‌ها در زندگی روزمره‌‌مان، حتی تنها برای چند لحظه بهبود می‌بخشد. خنده، قالب مثبتی را در ذهن‌مان ایجاد می‌کند که باعث می‌شود جنبه مثبت‌تر زندگی را ببینیم.
خنده به همراه دیگران به ما در رابطه با یکدیگر کمک می‌کند و این منجر به یک احساس تعلق و دلبستگی اجتماعی می‌شود. این موضوع، اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد و یک فرد را قادر می‌سازد تا یک تصویری بهتر از خودش ایجاد کند. فردی با چهره خندان همیشه در میان یک جمع محبوب‌تر است. خنده فاصله بین دو فرد را کمتر و آن‌ها را به هم نزدیک‌تر می‌کند. خنده ارتباط سالم با دیگران را افزایش می‌دهد.

شفافیت ذهن

خنده، تحت یک موقعیت استرس‌زا اثری به مراتب چند برابر دارد. از یک طرف، با کاهش دادن سطح هورمون‌های استرس و تنظیم کردن ضربان قلب‌تان، شما را از لحاظ جسمی ایمن نگه می‌دارد. از طرفی دیگر، یک دوز خوبی از اندورفین را به بدن‌تان اعطا می‌کند، خنده شما را به احساس سبکی و هوشیار جادویی کمک می‌کند، زمانی که پریشانی و نا امیدی را کاهش می‌دهد به ذهن شما شفافیتی می‌بخشد که ذهن هرگز آن را نداشته است.
ذهنی که حداکثر شفافیت را دارد و گرفتار افکار منفی نیست، توانایی ارائه راه حل‌های عملی را برای خلاص شدن از وضعیت‌های سخت دارد. در نهایت، دور شدن از احساسات منفی و برخوردار شدن از یک چشم انداز روشن، باعث می‌شود شما به عنوان یک برنده ظاهر شوید. از یک فرد سالم با حالت مثبت صرف نظر از موقعیت اجتماعی، شخصی، یا حرفه‌ای او همیشه استقبال می‌شود. حس شوخ طبعی و توانایی یافتن شادی در هر جنبه کوچک و جزئی از زندگی، توانایی دستیابی هر فرد به سهمش را از طریق راه‌های زیادی افزایش می‌دهد. مانند فردی که باعث می‌شود حتی در طول یک گفت‌و‌گوی ظاهرا خجالت‌آور، احساس راحتی نمایید. شما می‌توانید به راحتی به او اعتماد کنید و بدون ترس از هیچ قضاوتی بیشتر رازهای خجالت‌ آورتان را به او بگویید. می‌دانید چرا؟ خندیدن برر بسیاری از جنبه‌های زندگی ما تاثیرات مثبت دارد، شامل سلامتی‌مان، خوش‌ رویی و انرژی. پس همیشه برای شروع لبخند بزنید، این کار ارزش چهره شما را بیشتر می‌کند، این‌طور نیست؟

 

منبع:راسخون