قله درفک – آتشفشان درفک

قله درفک – آتشفشان درفک

درفک

نام آتشفشان خاموشی در استان گیلان و در رشته‌ کوه البرز است درفک رشته کوهی هشت کیلومتری دارد که از جنوب شرقی به شمال غربی کشیده شده و چندین قله بلند در آن به چشم می خورد قله هایی که اگر اهل کوهنوردی باشید حتما نام آن را شنیده اید. پرترددترین قله این رشته کوه هم قله درفک است که با ارتفاع 2714 متر در محدوده شهرستان رودبار، بخش رحمت‌آباد و بلوکات، دهستان دشتویل و در 27کیلومتری شمال شرقی مرکز شهرستان رودبار قرار گرفته است. آتشفشانی که سال ها از آخرین جوش و خروش آن می گذرد و شاید بتوان گفت که بکرترین طبیعت و آب و هوا را در میان قله های دیگر دارد. به عبارتی این قله در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی رشت در استان گیلان و مقابل رستم آباد در بخش خورگام شهرستان رودبار در منطقه جنگلی سیاهکل واقع شده ‌است.

نام قله درفک که محلی ها با نام های دال فَک، دورفک، دُلفَک هم می شناسند به روایتی از دال فَک ( دٌلفَک) آمده است که در گویش دیلمی، دال، نام پرنده‌ای است از خانواده عقاب و فَک به معنی آشیان و آشیانه است. بنابراین دالفک، یعنی آشیانه عقاب. اما بر اساس روایت دیگری، نام درفک از قوم دربیک آمده که تیره‌ای از ساکنان حوالی دریای خزر بوده ‌اند. اما با این حال تعبیر اول از وجه تسمیه این قله متداول تر است.
سفر به درفک یک سفر کوتاه پر از جنگل، کوه، غار و کلبه های روستایی است و یکی از دیدنی ‌ترین جاذبه‌های طبیعی استان گیلان به شمار می رود. درفک در پاییز، رویایی ترین آب و هوای خود را تجربه می کند. آب و هوای خنکی که در آن نه خبری از هوای مرطوب و شرجی و دم کرده‏ گیلان است و نه طبیعت یک دست سرسبز این منطقه. شما در پاییز درفک رنگین کمانی از رنگ ها را می بینید که ذهنیتتان را درباره سرسبزی گیلان عوض خواهد کرد. به تمام این ها مه غلیظ و ابرهایی که در ارتفاعات تا زیر پای شما می رسند را اضافه کنید تا متوجه شوید که چرا سفر به درفک در پاییز می تواند بهترین تجربه طبیعت گردی شما باشد.

یخچال درفک، غار درفک :

از نقاط دیدنی این کوه باید به یخچال درفک (کاسه آتشفشان در قله آن) اشاره کرد. کاسه درفک به طول 2 هزار متر و عرض هفتصد متر، بزگترین دهانه آتش‌فشان ایران است در این قسمت دامداران کلبه های 10 الی 15 کلبه سنگی ساخته اند که در فصول بهار و تابستان مورد استفاده آنها قرار می گیرد. در گوشه ای دیگر از کاسه درفک یعنی در نزدیکی قله و در پایین دیواره مجاور قله، غاری وجود دارد که در تمام سال برف را در خود نگه می دارد و به همین دلیل حکم منبع تامین آب چوپانان منطقه را در تابستان دارد. دهانه این غار وسیع و تنگ است و وارد شدن به آن بدون تجهیزات یخ نوردی عملا امکان پذیر نیست. بنابراین اگر چندان در غارنوردی حرفه ای نیستید یا تجهیزات کافی همراه ندارید، دور این غار را خط بکشید.
پس از رسیدن به قله درفک دهات اطراف رودبار کاملا مشخص است در قسمت جنوب شرقی قله منطقه شاه شهیدان و دیلمان دره سفید رود وکوه رستم چال وسماموس در قسمت شرق قله منطقه شاه معلم نیز در قسمت شمال غرب به وضوح پیداست.

مسیر صعود به درفک از رودبار و رستم آباد :

اگر از تهران به سمت درفک حرکت می کنید، باید در اتوبان قزوین – رشت، بعد از رودبار از محلی به نام رستم آباد که در مقابل راهدارخانه (جمشدخانه) رستم‏آباد قرار دارد، به سمت راست تغیر مسیر بدهید. پس از عبور از توتکابن و پلی که بر روی سپید رود قرار دارد، به سمت روستای شیرکوه می روید. در این منطقه می توانید کمی استراحت کنید و برای این کار مسجد و حسینیه‏ روستا گزینه خوبی است.
از شیرکوه که راه بیفتید، بلافاصله وارد جنگل‏های زیبای منطقه می‏ شوید که اگر آن را ادامه دهید، بعد از عبور از یک سراشیبی تند به فضایی بی درخت و سرسبز خواهید رسید با یک کلبهی چوبی در میان آن. اینجا لارنه است بعد از لارنه دوباره تا چشم کار می کند جنگل است و گیاهان بلندی که گاهی ارتفاعشان تا دو متر می ‏رسد.
در ادامه مسیر، بعد از آن که از منطقه کم درختی به نام مزرعه گذشتید، یک شیب تند مقابلتان قد علم می کند. بعد سیاه دره است و درختچه ‏های سیب جنگلی، ازگیل، خرمالوی وحشی و آلوچه که مقابلتان صف می کشند. بعد به چشمه جیرونی خواهید رسید که کلبه های آن تنها فضای استراحتتان قبل از حرکت به قله هستند. از جیرونی به بعد به تدریج منطقه کم درخت می‏ شود و بعد از گذشتن از گردنه‏ پهن دژ به قله می رسید.

مسیر صعود به درفک از سیاهکل و دیلمان و شاه شهیدان :

برای صعود از این مسیر باید به سیاهکل رفته و از جاده دیلمان که از انتهای خاکی آن به روستای معروف شاه شهیدان می رسیم شروع کرد. ابتدای کوهپیمایی از شاه شهیدان به صورت مراتع و علفزار شروع می گردد و بعد از حدود یک ساعت به ابتدای مسیر جنگلی خواهیم رسید که عبور از جنگل ها نیز حدود یک ساعت طول خواهد کشید.
بعد از آن به ییلاق “وزنه بن” می رسیم که در آن چشمه ای گوارا انتظار کوهنوردان را می کشد و ادامه مسیر را می توان تا کاسه درفک پیمود. مسیر اول سینه کش سمت راست است که به تدریج صعود کرده و به خط الراس کاسه ختم می شود و مسیر دوم نیز مسیر سمت چپ که از حاشیه دره ای پرشیب به ارتفاعات قله می پیوندند. از “چشمه وزنه بن” تا قله سه ساعت طول خواهد کشید.
طولانی ترین مسیر آن مسیر از “سطلخ جان” (جبهه غربی) می باشد که این مسیر از مسیرهای طولانی صعود به درفک می باشد و در سمت غرب واقع است. بدون شک مسیر سطلخ جان از زیباترین مسیرهای درفک و یا بهتر بگوییم از زیباترین مسیرهای کوهستانی ایران می باشد که از انتهای روستا از کنار استخر بزرگ آب از پاکوب مشخصی صعود آغاز می شود که در حین گذشتن از جنگل از پیچ و خم های دره نیز می گذریم تا به منطقه “گرده تال” برسیم از آنجا نیز صعود خود را ادامه می دهیم تا به “سیاه دره” رسیده و بعد از مدت ساعتی گذشتن به منطقه “جیرونی پایین” رسیده که دارای سنگ های سفید و چند گودال در سمت چپ است و کمی پایین تر از آن چشمه آبی قرار دارد که در انتظار کوهنوردان است.
بعد از آن به منطقه “جیرونی بالا” و بعد از مدت زمانی به منطقه معروف پهن دشت خواهیم رسید و حدود 2.5 ساعت پس از آن نیز در منطقه کاسه درفک قرار خواهیم گرفت.

مسیر های صعود قله درفک :

برای صعود به درفک 6 مسیر شناخته شده است
1ـ مسیر شاه شهیدان (جبهه شرقی) (رستم آباد _ تونکابن _ دشت ویل _ دفراز _ قله درفک)
2ـ مسیر راجعون (جبهه جنوب غربی )
3ـ مسیر شیر کوه(جبهه جنوب غربی)
4ـ مسیر دفراز (جبهه جنوب غربی) – (رستم آباد _ تونکابن _ دشت ویل _ دفراز _ قله درفک)
5ـ مسیر اسطلخ جان (جبهه غربی)
6ـ مسیر کرده سرا (جبهه شمالی ) که خود شامل سه مسیر شمال غربی، شمالی و شمال شرقی (اشتینو) است.

پوشش گیاهی منطقه درفک :

پوشش گیاهی منطقه درفک بسیار است و در آن گیاه گزنه بسیار دیده می شود (این گیاه جهت درمان رماتیسم بسیار مفید است)

پوشش جانوری منطقه درفک :

خرگوش، خرس، گوزن، شغال، گرگ، روباه و پلنگ گزارش شده است.

توصیه ها برای رفتن به قله درفک :

1ـ سگ های درفک پس از سگهای سبلان، وحشی‏ترین سگ های ایران محسوب می ‏شوند. بنابراین سلاح مناسب فراموش نشود و ترجیحا با یک تیم کوهنوردی حرفه ای و مجهز به قله درفک سفر کنید.
2ـ به احتمال زیاد در پاییز دچار باران خواهید شد از این رو پانچو به همراه داشته باشید.
3ـ قله در زمستان بسیار برفگیر و طوفانی است و صعود از آن بدون یک راهنمای باتجربه و حرفه ای عملا غیرممکن است.
4ـ به دلیل کمبود آب، آب بیشتری به همراه داشته باشید. جعبه کمک های اولیه، کرم ضدآفتاب، و وسایل و کفش مناسب به همراه داشته باشید.
5ـ بهترین فصل صعود نیمه دوم اردیبهشت و زمان لازم با صرف وقت تماشای زیبایی های طبیعت ۲ روز است.

______-__20130915_1580361050 15-5-24-41937chile-volcano 254-347 217704_255 0030235253252014102a dorfak-1387736227 DSC_0303 DSCF2313 -درفک-1389551239 -درفک-1389551301 قله-و-جنگل-درفک-12