مراقبت از چشم

مراقبت از چشم

شبکیه چشم چیست؟

از علل ایجاد بیماری شبکیه چشم تا درمان آن

شبکیه داخلی ترین لایه چشم است و شامل سلول های گیرنده نور و سلول های عصبی می باشد.شبکیه چشماین لایه بسیار نازک، 75 درصد مساحت کره چشم را می پوشاند.شبکیه، لایه حساس به نور را تشکیل می دهد و با تبدیل جریان الکترومغناطیسی نور به پیام عصبی و انتقال آن از طریق عصب بینایی به لب پس سری، به مغز توانایی دیدن را می دهد.

سلول های گیرنده نور در شبکیه، دو نوع می باشند:

  • – سلول های مخروطی که توانایی دیدن رنگ ها را در روشنایی به مغز می دهند
  • – سلول های استوانه ای که بینایی در تاریکی را امکان پذیر می سازند

جایی را که عصب بینایی از شبکیه خارج می شود نقطه کور می گویند.

لکه زرد (ماکولا) بخش دیگری از شبکیه است که در امتداد محور نوری کره چشم قرار دارد و در دقت و تیزبینی چشم نقش دارد.ساختمان چشم انسان شبیه یک کره است. در قسمت جلوی این کره یک پنجره شفاف به نام قرنیه وجود دارد. نور از محیط خارج وارد قرنیه شده و پس از عبور از مردمک به عدسی می رسد. عدسی نور را به صورت دقیق روی شبکیه متمرکز می کند تا تصویر واضحی بر روی شبکیه ایجاد شود. چشم انسان قادر به تشخیص 900 میلیون رنگ می باشد.

پرده شبکیه چیست؟

پرده شبکیه لایه ای عصبی است که در قسمت پشتی چشمتان قرار گرفته و نور را گرفته و تصاویر را به طرف مغز هدایت می کند.چشم شبیه دوربین عکاسی است. لنزی ( عدسی چشم ) که در قسمت جلویی چشم قرار دارد، نور را بر روی پرده شبکیه متمرکز می کند. شما می توانید شبکیه را مانند فیلم دوربین عکاسی فرض کنید که سطح خلفی دوربین را فرش کرده است.

مفهوم جدا شدگی پرده شبکیه چیست؟

جدا شدگی پرده شبکیه زمانی رخ می دهد که شبکیه از محل طبیعی خود کنده شود. زمانی که پرده شبکیه جدا شود، عملکرد آن مختل شده و در نتیجه بینائی فرد تار می شود یعنی مثل اینکه فیلم داخل دوربین از محل خود رها شود. جدا شدگی پرده شبکیه مشکل بسیار مهمی تلقی می شود زیرا در صورت عدم درمان ، تقریبا در همه موارمنجر به کوری خواهد شد.
همچنین بخوانید : مهم ترین علل ایجاد استریای زنانه و درمان آن

علل پارگی پرده شبکیه چیست؟

ژلی بنام ” زجاجیه ” فضای داخل کره چشم را پر کرده است. زمانیکه ما پا به سن می گذاریم، زجاجیه ممکن است از محل های اتصال خود به پرده شبکیه در قسمت های خلفی چشم فاصله بگیرد. معمولا زجاجیه بدون اینکه مشکلی ایجاد کند از شبکیه جدا می شود. اما در بعضی اوقات، زجاجیه طوری از پرده شبکیه جدا می شود که باعث پارگی و سوراخ شبکیه در یک چند جای آن می شود. مایع داخل چشم ممکن است از طریق این سوراخ ها به پشت شبکیه راه پیدا کند و درست شبیه کنده شدن کاغذ دیواری از دیوار، باعث جدا شدن شبکیه از دیواره چشم شود. چه بیماری هایی شبکیه چشم را تهدید می کند؟
در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی نیز ضربه هایی که به چشم اصابت می کنند، عمده ترین عامل بروز اختلالات شبکیه ای چشم هستند

بیماری های شبکیه چشم

یک فوق تخصص شبکیه به معرفی بیماری های شایع شبکیه چشم پرداخت و بر ضرورت انجام مراقبت های پیشگیرانه به منظور جلوگیری از بروز اختلالات خطرناک چشمی تاکید کرد.

او با بیان اینکه بیماری های شبکیه می تواند افراد را از بدو تولد تا دوران سالمندی گرفتار کند، عنوان کرد:به عنوان مثال بیماری های مادرزادی چون شب کوری می تواند از بدو تولد رخ داده و سلامت بینایی فرد را تحت الشعاع قرار دهند.

وی ادامه داد:در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی نیز ضربه هایی که به چشم اصابت می کنند، عمده ترین عامل بروز اختلالات شبکیه ای چشم هستند. همچنین در سنین میانسالی و همزمان با شیوع دیابت، عوارض چشمی ناشی از آن نیز در افراد افزایش پیدا می کند.

افراد مبتلا به دیابت و بیماری های چشمی

او با بیان اینکه لازم است افراد مبتلا به دیابت توسط چشم پزشک نیز تحت نظر باشند و به صورت ادواری چکاپ شوند، گفت:اغلب اوقات می توان با اقدامات پیشگیرانه ساده جلوی بروز عوارض خطرناک چشمی را در این بیماران گرفت.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اضافه کرد:هر چه زمان ابتلا به بیماری قند طولانی تر باشد، احتمال ابتلای فرد به عوارض چشمی آن افزایش می یابد. همچنین افزایش نوسانات قند به علت عدم کنترل آن، شانس عوارض چشمی ناشی از دیابت را بالا می برد. به همین دلیل است که بر ضرورت انجام معاینات سالانه تاکید می کنیم.

منبع:namnak.com