مزایا و معایب انواع رنگ دیوار

مزایا و معایب انواع رنگ دیوار

رنگ آمیزی یکی از ساده ترین و شاید ابتدایی ترین کارها برای تغییر دادن دکوراسیون منزل شما می باشد، بی شک هر خانه ای بعد از مدتی نیاز به کمی تغییر و ترمیم دیوارهای کهنه و کثیف دارد. در این مطلب با هم به بررسی انواع رنگ ها در زمینه ی رنگ و نقاشی ساختمان می پردازیم.

رنگ پلاستیک

این رنگ از قدیمی ترین نوع رنگ ها بوده و با کیفیت های مختلف در بازار وجود دارد. رنگ کردن با آن بسیار آسان است و فقط باید دقت کنید که رنگ آماده شده بسیار غلیظ یا رقیق نباشد، چرا که در صورت غلظت بالا رنگ به خوبی بر روی سطح پخش نمی شود و پس از خشک شدن اثر قلم مو یا غلطک را باقی می گذارد. و در صورت رقیق بودن باید چند سری عمل رنگ زدن را تکرار کنید و ممکن است در جریان این رنگ آمیزی مدام خود را سرزنش کنید!
در کل این رنگ ها برای پوشش سقف ها مناسب بوده و برای پوشاندن نقص ها گزینه ی بهتری است اما دوام کمتری دارد.

مزایا رنگ پلاستیک

با آب مخلوط می شوند و نیاز به حلال های نفتی ندارند.
رنگ های پلاستیک درجه ی یک قابل شست و شو می باشند.
سرعت در رنگ آمیزی و اتمام کار در این رنگ ها زیاد است.
بوی زننده ای همانند رنگ های روغنی ندارند.
این رنگ ها زود خشک می شوند .
این رنگ ها مات بوده و ایراد های دیوار ها و سقف ها را تا حد زیادی از بین می برند.

معایب رنگ پلاستیک

آب گریز نبودن آن زیرا آب را به خود جذب می کند.
زود چرک می شود و قابل شست و شو نمی باشد.
قابل استفاده بر روی آهن آلات مثل در و پنجره و نرده نمی باشد.

رنگ های روغنی:

این رنگ ها نیز از رنگ های سنتی و قدیمی محسوب می شوند که هنوز هم برای رنگ آمیزی درب و پنجره بهترین گزینه محسوب می شوند. حتی در مواقعی که از رنگ های دیگر برای زیبایی درب های فلزی استفاده می شود از رنگ های روغنی به عنوان آستر عایق و زد زنگ استفاده می شود. این رنگ ها به سه دسته ی مات، نیمه مات و براق موجود است که با هم مزایا و معایب هر یک را بررسی می کنیم.

رنگ های روغنی براق

از مزایای این رنگ مقاوت بالا، ماندگاری، و پوشش خوب آن است و به همین دلیل گزینه ی مناسبی برای در ها و پنجره ها محسوب می شود، و به دلیل براق بودن نور را منعکس می کند و سبب روشنایی بیشتر فضا می شود. واز معایب آن است که موج و ایراد های گچ کاری را مشخص می کند.

رنگ های روغنی مات

از مزایای این رنگ این است که به علت مات بودن نور را منعکس نمی کند و ایرادات گچ کاری را تا حدودی نشان نمی دهد. از معایب آن است که مثل رنگ براق صد در صد قابل شست و شو نبوده و به راحتی نمی توان آن را پاک کرد و جای دستمال روی دیوار باقی می ماند، از معایب بعدی آن این است که پوشش کمتری دارد و بوی آن نسبت به رنگ براق بیشتر است.
رنگ های روغنی نیمه مات نیز بین این دوسته قرار می گیرند.

رنگ مولتی کالر

این نوع از رنگ ها قابل اجرا بر روی تمامی سطوح‌ است. رنگ‌های مولتی‌کالر دکوراتیو بوده و یک لایه ی نازک بر روی سطوح ایجاد می‌نماید و بسیار مناسب برای سطوح گچ، سیمان، بتون، آهن، آلومینیوم، چوب، رنگ، سنگ، شیشه، کاشی، پلاستیک، رنگ روغن و…. است.

مزایای مولتی کالر

بافت ویژه این رنگ و مات و کم‌ جلا بودن آن، مشکلاتی از قبیل موج و خرابی سطح زیر کار دیوار را در خود محو می‌کند. از آن جایی که ذرات معلق هوا و دودها را به خود جذب نمی‌کند، برای محیط‌های پرترافیک و یا پر رفت‌و‌آمد مانند راه‌پله‌ها بسیار مناسب است. در صورت آسیب‌دیدگی به سادگی با حداقل مواد و به بهترین وجه ممکن قابل ترمیم است. در مدت کوتاهی خشک می شود، بدون بو است، ضخامت کمی دارد، قابلیت اجرا بر روی تمامی سطوح بدون رنگ پریدگی و زرد شدن را دارد.

رنگ بلکا

از آن دسته از رنگ های است که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است و جایگزین مناسبی برای رنگ و کاغذ دیواری است در واقع نوعی پوشش سلولوزی است که از الیاف طبیعی همچون پنبه ساخته شده است.

مزایای رنگ بلکا

این پوشش نیاز به زیر سازی ندارد و به راحتی عیوب زیر کار را می پوشاند، عایق حرارتی و برودتی خوبی است، سبک است و تنوع رنگ آن بالاست بدون بو و حساسیت است، قابل شستشو است و به راحتی با کف شامپو فرش می توان آن را شست و با رزین های مخصوص می توان آن ها را ضد آب نمود. عایق رطوبت است و ترک نمی خورد. این پوشش بر خلاف رنگ و کاغذ دیواری به آسانی قابل ترمیم است.

رنگ پتینه

پتینه کاری هنری است که در آن با استفاده از رنگ ها و ابزار مختلف بافت های بصری زیبا و جذاب بر روی سطوح مختلف ایجاد کرد. از سری پوشش های جدید که به رنگ های دکوراتیو معروف می باشد که این قابلیت را برای شخص فراهم می کند تا بتواند سلیقه، تفکر، و حس خود را در آن دخیل کند و ناچار به پذیرش طرح ها و مدل های کارخانه ی سازنده ی کاغذ دیواری ها نباشد به این ترتیب خانه هر کس همان طور رنگ‌آمیزی و تزئین می‌شود که او می‌اندیشیده و می‌پسندیده‌ است.

مزایای رنگ پتینه

از مزایای آن نسبت به رنگ های ساده عموما دل نشین تر است، صد در صد قابل شست و شو است و بر روی هر سطحی قابل اجراست، نسبت به رنگ های ساده نظیر سفید دیرتر کثیفی و غبار را نشان می دهد. پایداری آن تا زمان تعویض رنگ مورد نظر می باشد.

رنگ اکرلیک:

این رنگ ها بسیار متنوع اند و برای ایجاد بافت در سطوح بسیار مناسب اند، چون غلظت بالایی دارند و به سرعت خشک می شوند، رنگ اکرلیک انعطاف پذیر است و به همین علت روی تمام سطوح قابل اجراست، این رنگ ها که به دلیل دارا بودن پایه ی آب از رنگ های روغنی ارجحیت دارند. در تمامی رنگ ها و انواع مات، براق و نیمه براق عرضه می گردند اما نسبت به رنگ های روغنی از براقیت کمتری برخوردارند.

مزایای رنگ اکرلیک

می توان پوشش فراوان و کاهش نیروی انسانی را نام برد، علاوه بر آن فاقد حلال های نفتی مضر می باشد، صد در صد قابل شست و شو با انواع شوینده ها و ضد عفونی کننده ها، بدون بو هستند و مقاوم در برابر زردی و رنگ پریدگی، جایگزین قطعی برای انواع رنگ های روغنی.

معایب رنگ اکرلیک

عدم امکان استفاده برای درب ها و چهار چوب ها
عدم تهیه طیف های مورد نظر مشتریان توسط استاد کاران

منبع: www.chidaneh.com