مصائب پراسترس‌ترین شغل دنیا

مصائب پراسترس‌ترین شغل دنیا

مصائب پراسترس‌ترین شغل دنیا

یکی از مهم‌ترین خطراتی که سلامت خانم‌های خانه‌دار را تهدید می‌کند، نوعی بیماری به نام سندرم تونل کارپال است که به دنبال انجام کارهای خانه بروز می‌کند.

بر اثر ابتلا به این بیماری روی عصب‌های مچ دست فشار زیادی وارد می‌شود که می‌تواند بروز اختلالات حسی و حرکتی در انگشت‌ها را به همراه داشته باشد.

گردگیری و جارو کردن علیه سلامت

هنگام انجام کاروهای خانه مانند جمع و جور کردن، گردگیری، شستن ظروف، بلندکردن اجسام سنگین، جارو‌کردن، تمیز‌کردن فرش و مبل و موکت، شستن بالکن و حیاط بدن در وضع نامناسبی قرار می‌گیرد و ادامه این روند به مرور زمان زمینه بروز آسیب‌های اسکلتی عضلانی را فراهم می‌کند. همچنین ایستادن‌های طولانی مدت، خم و راست شدن‌های غیراصولی بویژه هنگام جارو‌کردن و تمیز‌کردن کف خانه باعث می‌شود تا خانم‌های خانه‌دار دچار آرتروز و دردهای شدید مفصلی کمر، گردن و زانو شوند.

واریس را نادیده نگیرید

از آنجا که بیشتر کارهای خانه باید در حالت ایستاده انجام می‌شود، خانم‌های خانه‌دار در معرض بیماری واریس و دردهای ناشی از آن قرار دارند؛ بنابراین کدبانوها برای حفظ سلامتشان هم که شده باید هر یک ساعت یکبار از انجام کارها دست بکشند و با انجام نرمش‌های ساده دست، گردن، کمر و پاها احتمال بروز آسیب را به حداقل برسانند.

وقتی پوست آسیب می‌بیند

کار با مواد شیمیایی مختلف هنگام تمیز‌کردن علاوه بر ایجاد آسیب‌های پوستی مثل سوختگی و حساسیت می‌تواند باعث بروز آسیب‌های تنفسی شود؛ بنابراین به خانم‌های خانه‌دار توصیه می‌شود هنگام کار با مواد شوینده از دستکش استفاده کنند.

از طرفی این افراد باید از مخلوط‌کردن شوینده‌های شیمیایی باهم پرهیز کنند، چرا که این کار باعث تولید گازهای خطرناک می‌شود که با استفاده از ماسک هم نمی‌توان از بروز مشکلات تنفسی و مرگ ناشی از استنشاق این گازهای سمی پیشگیری کرد.

وقتی آشپزی خطرناک می‌شود

حرارت و خطر سوختگی از خطراتی است که هنگام آشپزی سلامت خانه‌دارها را تهدید می‌کند. بریدگی دست با چاقوهای تیز آشپزی هم مشکل دیگری است که گاهی دردسرساز می‌شود و عفونت ناشی از آن به درمان‌های جدی‌تر نیاز دارد. به همین دلیل به خانم‌ها توصیه می‌شود هنگام خرد‌کردن مواد غذایی و البته آشپزی دستکش آشپزی بپوشند.

بی‌خیال مرخصی و بیمه

در همه مشاغل دنیا افراد از حداقل دستمزد و مرخصی برخوردارند، اما خانه‌داری شغل ۲۴ساعته‌ای است که نه تنها حقوق و بیمه ندارد، بلکه هیچ مرخصی هم درکار نیست و سرویس دهی به اعضای خانه در تمام شبانه‌روز انجام می‌شود، اصلا شاید وقت آن رسیده باشد که قدر خانم‌های خانه‌دار را بیشتر بدانیم و از همین امروز به خانه‌داری به عنوان یک شغل نگاه کنیم!

منبع:سلامت