نقش رنگ در طراحی و دکوراسیون اتاق خواب و اثرات روانی آن

نقش رنگ در طراحی و دکوراسیون اتاق خواب و اثرات روانی آن

امروزه با توجه به مطالعات متعدد روانشناسان, رنگ ها اثرات زیادی در شخصیت و روحیه ی افراد می گذارند. از این رو در طراحی و دکوراسیون داخلی قسمت های مختلف منزل, رنگ ها اهمیت ویژه ایی پیدا کرده اند. در این مطلب به انتخاب رنگ اتاق خواب برای سلیقه های مختلف می پردازیم.

دکوراسیون داخلی اتاق خواب باید طوری باشد که علاوه بر زیبایی به فرد احساس آرامش دهد. از آن جایی که رنگ ها تاثیرات مختلفی در روحیه ی افراد می گذارند, انتخاب رنگ اتاق خواب مناسب یکی از مهمترین فاکتورها در طراحی آن می باشد.

اتاق خواب با رنگ آبی زرد

otaghkhab1

آبی یکی از رنگ های اصلی است که خاصیت آرامش بخشی دارد و دریا و آسمان را به خاطر افراد می آورد. استفاده از رنگ آبی روشن یکی از بهترین گزینه های انتخاب رنگ اتاق خواب می باشد. این رنگ موجب آرامش جسمی و روحی افراد می شود. بررسی های روانشناسان نشان داده است رنگ آبی اعتماد به نفس را افزایش, دردها را تسکین و حتی فشارخون را نیز کاهش می دهد. به همین دلیل استفاده از این رنگ در مراکز پزشکی توصیه می شود.

با وجود تمام این مزایا, این رنگ برای اتاق خوابی که به عنوان اتاق کار نیز استفاده می شود, مناسب نیست چرا که ممکن است در طولانی مدت در فرد احساس عدم انگیزه کند. از رنگ های مناسب ترکیب با رنگ آبی, رنگ زرد می باشد. ترکیب آبی و زرد برای طراحی اتاق خواب, می تواند علاوه بر القای آرامش, موجب تحریک فکر یا ذهن شود.

زیباترین اتاق خواب های سبز رنگ

otaghkhab2

علاوه بر رنگ آبی, سبز نیز جزء رنگ های سرد به شمار می رود که جزء رنگ های اصلی نمی باشد. رنگ سبز روشن ارتباط مستقیمی با روابط عمومی افراد دارد به همین دلیل به افرادی که از گوشه گیری و انزوا رنج می برند توصیه می شود از این رنگ در دکوراسیون داخلی منزل خود به ویژه اتاق خواب استفاده نمایند. این رنگ علاوه بر القای آرامش, موجب شور و نشاط در فرد می شود. طراحی اتاق خواب با رنگ سبز و زرد در طولانی مدت می تواند موجب روشنایی اتاق و احساس آرامش و مثبت گرایی و خوش بینی در افراد شود.

طراحی اتاق خواب رمانتیک با رنگ قرمز بنفش

otaghkhab3

قرمز یکی از رنگ های اصلی است که موجب القای انرژی در افراد می شود. رنگ قرمز به عنوان رنگ عشق شناخته می شود. این رنگ فضای اتاق خواب را گرم و رمانتیک می کند. از آن جایی که این رنگ جزء رنگ های گرم است, موجب برانگیختن هیجانات می شود. به همین دلیل استفاده از این رنگ برای طراحی دکوراسیون اتاق خواب کودک توصیه نمی شود. به افرادی که به این رنگ علاقه دارند, توصیه می شود به صورت محدود در اتاق خواب استفاده نمایند. این رنگ با رنگ بنفش هارمونی بسیاری دارد و طراحی اتاق خواب با این دو رنگ, علاوه بر رمانتیک کردن فضا, در طولانی مدت موجب افزایش انعطاف پذیری در افراد می شود. بنفش ترکیبی از رنگ های قرمز گرم و آبی سرد است.

طراحی اتاق خواب با رنگ قهوه ایی

otaghkhab4

یکی دیگر از رنگ های گرم و خنثی که در طراحی برخی از اتاق خواب ها از آن استفاده می شود, قهوه ایی است. استفاده از این رنگ برای طولانی مدت در اتاق خواب, مزایا و معایبی دارد. رنگ قهوه ایی موجب القای احساس آسایش, راحتی و امنیت در افراد می شود. همچنین به افراد حس تازگی می بخشد. با این حال رنگ اتاق خواب قهوه ایی باعث تقویت حس بهانه جویی و لج بازی در افراد می شود. بنابراین توصیه می شود از این رنگ برای اتاق خواب استفاده نشود. طراحی اتاق خواب با رنگ های قهوه ایی و آبی می تواند تا حدودی معایب رنگ قهوه ایی را پوشش دهد.

صورتی برای رنگ اتاق خواب

otaghkhab5

امروزه استفاده از رنگ صورتی در دکوراسیون و تزیین منازل, افزایش یافته است. رنگ صورتی از ترکیب رنگ های سفید و قرمز به دست می آید. مهمترین ویژگی این رنگ القای احساس مهربانی و آرامش در افراد و کاهش پرخاشگری است. به همین دلیل رنگ احساسی و عاشقانه به شمار می رود. دکوراسیون کامل اتاق خواب با رنگ صورتی می تواند در طولانی مدت موجب خیال پردازی و رویای شدن افراد شود تا جایی که فرد از دنیای واقعی فاصله می گیرد و هوشیاری آن پایین می آید. بنابراین توصیه می شود در طراحی فضای اتاق خواب به تنهایی از این رنگ استفاده نشود. ترکیب این رنگ با رنگ های تیره و روشن موجب زیبایی بیشتر اتاق خواب می شود. استفاده از رنگ صورتی همراه با خاکستری یکی از ایده های مناسب جهت طراحی اتاق خواب پسرانه می باشد.

منبع: www.persianpersia.com