نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی های انرژی‌زا یکی از نوشیدنی های محبوب، به ویژه در میان افراد جوان هستند.

اثرات مصرف نوشیدنی انرژی‌زا بر بدن چیست؟

نوجوانان و جوانان به دلایل مختلف، مانند بیدار ماندن شب پیش از امتحان برای مطالعه دروس یا هنگام رانندگی در جاده، اقدام به مصرف نوشیدنی های انرژی‌زا می کنند، اما این نوشیدنی های محبوب ممکن است چندان برای سلامت قلب خوب نباشند.
به گزارش “لیو لاو فروت”، پس از گذشت ۱۰ دقیقه از مصرف نوشیدنی انرژی‌زا، ضربان قلب و فشار خون شروع به افزایش می کنند.پس از گذشت ۱۵ تا ۴۵ دقیقه، سطوح کافئین در جریان خون به اوج خود می رسد و احساس هوشیاری و تمرکز بیشتر در فرد شکل می گیرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از عصر ایران، ۳۰ تا ۵۰ دقیقه پس از مصرف نوشیدنی انرژی‌زا تمام کافئین به طور کامل جذب می شود.کبد با جذب بیشتر قند در جریان خون واکنش نشان می دهد و موجب می شود لوزالمعده انسولین ترشح کند که به بدن پیغام ذخیره قند اضافی در قالب چربی را می دهد.

در این زمان، گیرنده های آدنوزین در مغز مسدود می شوند تا از خواب آلودگی جلوگیری شود. بنابر مطالعه ای که در نشریه JAMA منتشر شد، ترکیب تمام این آثار خطر بیماری قلبی عروقی (تنها پس از مصرف یک نوشیدنی) را افزایش می دهند.

پس از گذشت یک ساعت، افت قند خون در بدن آغاز می شود و در نتیجه سطوح کافئین افت می کند و احساس خستگی و سطوح پایین انرژی در فرد شکل می گیرند. تقریبا در همین زمان است که احساس کم آبی بدن ایجاد می شود، زیرا اثر ادرارآور کافئین بر بدن موجب دفع تمام آب موجود در نوشیدنی می شود.

در عرض پنج تا شش ساعت، نیمی از کافئین مصرفی شما استفاده شده است. پس از ۱۲ ساعت، بیشتر کافئین از جریان خون خارج شده است، اما این به سطح فعالیت و هورمون ها بستگی دارد.

طی ۱۲ تا ۲۴ ساعت پس از مصرف نخستین نوشیدنی انرژی‌زا، هوس مصرف نوشیدنی دوم توسط بدن شکل می گیرد و نشانه های ترک پدیدار می شوند.

اگر به مصرف روزانه نوشیدنی انرژی‌زا عادت داشته باشید، کنار گذاشتن این عادت می تواند احساس پریشانی، بیحالی، یبوست و سردرد را در شما ایجاد کند و از این رو، به طور طبیعی دوست دارید یک نوشیدنی انرژی‌زای دیگر مصرف کنید.

برای برخی افراد مراحل ترک چنان دشوار هستند که ترجیح می دهند برای پیشگیری از علائم به مصرف نوشیدنی های انرژی‌زا ادامه دهند.

هفت تا ۱۲ روز برای بدن طول می کشد تا به کافئین مقاوم شود و این به معنای آن است که به جای یک قوطی نوشیدنی برای تامین انرژی بدن اکنون به دو قوطی، سه قوطی و یا بیشتر نیاز دارید.

چه چیزی نوشیدنی انرژی‌زا را به محصولی بد تبدیل می کند؟

جدا از محتوای کافئین بالا، نوشیدنی های انرژی‌زا حاوی مقدار زیادی قند و شیرین کننده های مصنوعی نیز هستند. مطالعه ای که در نشریه British Medical Journal منتشر شد، نسبت به این مساله که نوشیدنی های انرژی‌زا می توانند چنان به کبد آسیب وارد کنند که موجب هپاتیت حاد شود، هشدار داد.

این شرایط می تواند بیماری کبدی، نارسایی کبدی و نکروز را موجب شود.

به عنوان مثال، مردی ۵۰ ساله که سه هفته پیش از جلسه ارائه مطلب خود روزانه چهار تا پنج قوطی نوشیدنی انرژی‌زا مصرف کرده بود با علائمی شامل بی قراری، بی اشتهایی، درد شکمی، حالت تهوع، استفراغ، زردی عمومی، ایکتر اسکلرال و ادرار تیره راهی بیمارستان شده بود.

به گفته پژوهشگران، این آثار بیشتر به واسطه سطوح بالای ویتامین B3 که به نوشیدنی ها افزوده می شود تا به بدن در تبدیل نوشیدنی به انرژی کمک کند، شکل گرفته بود. شربت ذرت با فروکتوز بالا و دیگر شیرین کننده ها افزوده نیز به اندام ها آسیب وارد می کنند.

جایگزین های نوشیدنی انرژی‌زا

جایگزین های بسیاری برای نوشیدنی های انرژی‌زا وجود دارند که حتی می توانید آنها را در خانه نیز تهیه کنید.

ماکا برای قرن ها توسط جنگجویان برای افزایش قدرت و استقامت پیش از جنگ مورد استفاده قرار می گرفت. امروزه، پودر ماکا را می توان برای افزایش سطوح انرژی، تعادل هورمونی، افزایش میل جنسی و تقویت قدرت مورد استفاده قرار داد.

آبمیوه ها و اسموتی های سبز منبعی خوب برای ویتامین های B محسوب می شوند که برای حفظ نرخ بالای سوخت و ساز به آنها نیاز است. هنگامی که نرخ سوخت و ساز بالاتر است، بدن عملکرد بهتری در تولید انرژی کافی با سرعت بیشتر دارد.

همچنین، مصرف مقادیر فراوان آب برای احساس شادابی و سرزندگی بدن نیاز است. مصرف سه تا چهار لیتر آب در روز را مد نظر قرار دهید. آب نارگیل تازه نیز می تواند گزینه ای با طعم بهتر باشد.

چای و دمنوش های گیاهی، مانند چای سبز، نیز جایگزین های خوبی برای کاهش مصرف زیاد محصولات حاوی کافئین مانند قهوه و نوشیدنی های انرژی‌زا هستند.

ورزش صبحگاهی را نیز فراموش نکنید زیرا گزینه خوب دیگری برای بهبود سطوح انرژی محسوب می شود.