نوشیدن دهانشویه چه پی‌آمدهایی به همراه دارد؟

نوشیدن دهانشویه چه پی‌آمدهایی به همراه دارد؟

نوشیدن دهانشویه چه پی‌آمدهایی به همراه دارد؟

افراد معتاد جهت سرحال یا سرمست شدن، اغلب خطرات ناشی از نوشیدن دهانشویه را نادیده می‌گیرند. اما با نوشیدن دهانشویه، دقیقاً چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ پاسخ آن را در این مقاله بیابید، به گونه‌ای که توضیح داده می‌شود، آیا نوشیدن دهانشویه با توجه عوارض کوتاه مدت و بلند مدت آن در واقع می‌تواند باعث مرگ شما شود؟

نوشیدن دهانشویه چه پی‌آمدهایی به همراه دارد؟

آیا می‌دانستید؟

غرغره کردن دهان با دهانشویه حاوی الکل می‌تواند باعث شود فرد حتی 20 دقیقه پس از استفاده از آن در تست تنفس مردود شود.
این یک واقعیت شناخته شده است که اعتیاد به الکل، دارای پتانسیل از بین بردن زندگی، درهم شکستن کانون خانواده و تأثیر منفی بر جامعه است. مهم شناسایی و توانبخشی معتادان و دور نگاه داشتن جوانان از چنگال الکل می‌باشد. در حالی که قوانین سختگیرانه، فروش مشروبات الکلی بعد از یک محدوده‌ی زمانی خاص و به جوانان زیر سن قانونی در بسیاری از مکان‌ها را منع کرده است، اما مشکل به مراتب بیش از اینهاست. به این دلیل که، معتادان و نوجوانان زیر سن قانونی این مجال را دارند تا از منابع دیگری برای رفع «عطش» خود بهره برند. این منابع عبارتند از بطری‌های شربت، شیشه شورها، لوسیون‌های اَفترشِیو، و موردی که به تازگی اضافه شده، دهانشویه می‌باشد. عمومیت و محبوبیت دهانشویه به این دلیل است که محتوای الکل بالایی داشته، ارزانتر بوده و بدون محدودیت سنی یا هر زمانی در دسترس می‌باشد. اما آیا نوشیدن دهان‌شویه برای شما ضرر دارد؟ اجازه دهید با بررسی پی‌آمدهای مختلف نوشیدن دهانشویه که در ذیل آمده، پاسخ آن را بیابیم.

مواد مضر موجود در دهانشویه

دهانشویه الکلی حاوی اتیل الکل به میزان 14٪ تا 9ر26% می‌باشد. در حالی که این همان نوع الکلی است که در مشروباتی مانند شراب و آبجو دیده می‌شود، این مشروبات حاوی مقدار بسیار کمتری از آن می‌باشند. علاوه بر این، شرکت‌های دهانشویه جهت منصرف ساختن افراد از مصرف این محصولات، و اجتناب از پرداخت مالیات اضافی، مواد سمی یا مواد ناخوشایندی را به محصولات خود اضافه کرده‌اند. یکی از این مواد متیل الکل بسیار سمی است که معمولا به عنوان الکل چوب شناخته شده است. گذشته از آن، این دهانشویه‌ها حاوی روغن‌های معطر یا اسانس‌هایی مانند تیمول و اوکالیپتول eucalyptolبوده که ماهیت ضدعفونی کنندگی داشته و چنانچه به مقدار زیاد مصرف شوند سمی می‌باشند. سایر مواد سمی موجود در آن شامل فلورید، متیل سالیسیلات و پراکسید هیدروژن می‌باشد.

پی‌آمدهای نوشیدن دهانشویه

آشامیدن مقدار کمی از آن

چنانچه مقدار کمی از دهانشویه چه تصادفاً و چه به عمد قورت داده شود، به طور کلی هیچ گونه اثر نامطلوبی نخواهد داشت. در شدیدترین حالت، عوارض جانبی جزئی مانند تهوع، استفراغ، و اسهال ممکن است مشاهده شود، هر چند این عوارض تنها به مدت چند ساعت به طول می‌انجامند. سایر علائم مانند خواب آلودگی، تحریک پذیری یا کج خلقی، و از دست دادن هوشیاری ممکن است تجربه شود.

نوشیدن یا مصرف دائم به مقدار زیاد

• علائم فوق از قبیل تهوع و استفراغ نیز در موارد مصرف بیش از حد دیده خواهد شد، هر چند که ممکن است با اسهال کنترل نشده همراه باشد، بطوریکه در آن فرد به طور کامل قادر به کنترل دفع و قضای حاجت نخواهد بود. جدای از این، مصرف دهانشویه همچنین می‌تواند به ادرار کردن بیش از حد، و یا اندک بیانجامد.
• چنین اسهال شدیدی می‌تواند به از دست دادن سریع مایعات بدن منجر شود، در نهایت منجر به کم آبی بدن شده، که در آن ممکن است لازم باشد فرد بستری گردد.
• برخی از مارک‌های دهانشویه به محصولات خود متیل الکل اضافه کرده تا ماهیت الکلی آن را تغییر دهند به عبارتی دیگر جهت نامناسب ساختن آن جهت نوشیدن، به آن متیل الکل می‌افزایند.که یک ماده بسیار سمی بوده و می‌تواند موجب کوری، آسیب به اندام، نارسایی اندامهای متعدد، و یا حتی مرگ شود. حال آنکه کوری می‌تواند با مقدار کم 10 میلی‌لیتر از متیل الکل رخ دهد، 30 میلی‌لیتر از آن برای مرگ کافی است.
• به غیر از الکل، دیگر مواد موجود در دهانشویه نیز ماهیت اسیدی داشته و ممکن است به زخم، و یا سوختگی شیمیایی در دهان، گلو و معده منجر شده و به خونریزی داخلی (التهاب معده) بیانجامد. ممکن است در نتیجه از دست دادن آب بدن تشنگی شدید ایجاد شود.
• مصرف آن می‌تواند با متابولیسم بدن تداخل کرده و منجر به کاهش سطح قند خون شود، در چنین شرایطی بدن تنظیم قند خون را رها کرده تا بر روی از بین بردن الکلی که به عنوان یک ماده‌ی سمی به حساب ‌آورده، متمرکز شود. جدای از این، استفاده از آن به دلیل داشتن موادی مانند تیمول و متیل سالیسیلات می‌تواند موجب اسیدوز متابولیک (تجمع اسید در بدن) شده و سطوح پتاسیم را کاهش دهد.
• بلعیدن دهانشویه بر سیستم گردش خون تأثیر گذاشته، باعث می‌شود ضربان قلب سریع و فشار خون کاهش یابد.
• اتانول یا الکل اتیلیک موجود در دهانشویه، مثل الکل معمولی، نسبت و میزان تنفس را با سرکوب مرکز تنفسی در مغز تغییر می‌دهد. این امر به تسریع تنفس منجر شده و در موارد شدید، همچنین می‌تواند به مرگ به علت خفگی منتهی شود.
• نوشیدن آن باعث علائم دیگری از مسمومیت الکل، مانند خواب آلودگی، لکنت زبان، مشکل در راه رفتن، رفلکس‌های تأخیری، بیهوشی و رفتار هیستریک می‌شود. تشنج نیز ممکن است تجربه شود.
• سرکوب سیستم عصبی ممکن است به بی‌پروایی در رفتار و عدم خویشتن‌داری منجر شود. در مورد نوجوانان، این ممکن است به دلیل ایجاد ضعف در عقل و شعور و درایت به رفتارهای جنسی پر خطر کمک کند.
• از آنجا که دهانشویه حاوی الکل می‌باشد، مصرف بیش از حد آن می‌تواند به مسمومیت الکلی بیانجامد. در چنین وضعیتی، بدن قادر به سوخت وساز الکل زیادی نبوده و با آن مانند یک ماده‌ی سمی برخورد می‌کند. این امر می‌تواند به نارسایی کلیه، کبد، یا قلب منجر شود، در نتیجه به مرگ فرد بیانجامد. مصرف دائم و زیاد دهانشویه می‌تواند به سیروز کبدی که در آن کبد چرب و زخم می‌شود منجر گردد.
پزشکان توصیه می‌کنند هر کسی که بعد از مصرف دهانشویه این علائم نامساعد را مشاهده کرد، بایستی بلافاصله تحت مراقبت‌های اورژانسی قرار گیرد. با این حال، پیش از تماس با خدمات اورژانس، بسیار حیاتی است که جزئیاتی مانند سن و وزن بیمار، مقدار مصرف دهانشویه، و مواد تشکیل دهنده در این محصول را مشخص نمایید.

منبع:راسخون