نکاتی جهت متوقف ساختن پرخوری

نکاتی جهت متوقف ساختن پرخوری

نکاتی جهت متوقف ساختن پرخوری

آیا دلتان می‌خواهد دست از پرخوری بردارید؟ آیا دوست دارید اندام خود را به حالت اولیه و متناسب در آورید؟ این مقاله به شما کمک کرده به هر دو خواسته دست یابید …
پرخوری مشکلی است که بسیاری افراد در تمامی گروه‌های سنی از کودکان گرفته تا جوانان و بزرگسالان با آن دست به گریبانند. بعضی افراد هنگامی که حوصله‌شان سر می‌رود به خوردن روی می‌آورند، بعضی هنگامی که تحت استرس قرار دارند و بعضی تنها برای تفریح غذا می‌خورند. بسیاری افراد متوجه نیستند که این یکی از بزرگترین اختلالات خوردن بوده و می‌تواند به برخی مشکلات جدی مانند پایین آمدن اعتماد بنفس، چاقی، دیابت، فشار خون بالا، کسترول بالا، و حتی بیماری قلبی منجر شود. به همین دلیل است که غلبه بر این مشکل، بایستی در اولویت قرار گیرد. این مقاله به همین منظور هدف گذاری شده است.

نکات لازم
وعده‌های غذایی را در طول روز پراکنده سازید

یکی از مفیدترین نکات برای جلوگیری از پرخوری، خوردن پنج وعده‌ی غذایی کوچک و مختصر که در طول روز پراکنده شده باشند بجای سه وعده‌ی غذایی بزرگ و حجیم است. حتماً زمانی که برای مدت زمان طولانی چیزی نخورده باشید را تجربه کرده‌اید، لحظه‌ای که هر ماده‌ی غذایی در اختیارتان قرار می‌گیرد، دوست دارید که در حد افراط از آن بخورید. به منظور جلوگیری از این کار، بدن خود را تمام مدت به خوبی تغذیه سازید.

استرس را تحت کنترل در آورید

یکی از دلایل اصلی که افراد پرخوری می‌کنند این است که تحت نوعی استرس قرار دارند. بنابراین نکته‌ی بعدی این است که اقداماتی همچون ورزش، انجام حرکات یوگا، و یا انجام تمرینات تنفس عمیق را به صورت روزانه در دستور کار خود قرار دهید. این اقدامات شما را آرام و پرطراوت می‌سازند. حتی می‌توانید ماساژ درمانی جهت آرام ساختن خود را امتحان کنید. در صورتی که هیچ گونه استرس و یا فشار روحی را احساس نکنید، به طور خودکار احساس خواهید کرد که تمایل به پرخوری در حال فروکش کردن است.

رژیم لاغری نگیرید

اگر تحت نوعی رژیم کم کالری قرار دارید و یا صرفاً به منظور کاهش وزن به خود گرسنگی می‌دهید، ممکن است یکی از دلایل گرایش شما به پرخوری همین مورد باشد. معمولاً دیده می‌شود که به منظور از دست دادن سریع وزن، خانمها از خوردن حتی مواد غذایی سالم خودداری کرده و به اصطلاح به خود گرسنگی می‌دهند. نخوردن هیچ گونه ماده‌ی غذایی همچنین ممکن است میزان سوخت و ساز بدن شما را مختل سازد.

نوعی سرگرمی را در مغز خود بپرورانید

اگر نیاز به رهنمودهایی برای جلوگیری از خوردن احساسی دارید، توصیه می‌شود که یک سرگرمی را برای خود ایجاد کنید. مردم عموماً زمانی به خوردن احساسی روی می‌آورند که از زندگی خود رضایت ندارند. با ایجاد یک سرگرمی به زندگی خود معنا ببخشید. بنابراین، به خواندن، رقصیدن، و یا یادگیری نوعی ساز بپردازید. حتی می‌توانید ورزشهای ماجراجویانه را امتحان کنید. به بانجی چامپینگ یا پریدن با طناب از ارتفاع، قایق سواری در رودخانه و یا پاراگلایدر بپردازید. در واقع، انجام هر کاری که پیش از آن انجام نداده‌اید، چیزی است که شما را از منطقه‌ی راحتی و عافیت خارج می‌سازد.

معاشرت و رفت و آمد داشته باشید

همه انسان‌ها ذاتاً نیاز به معاشرت با دیگران دارند. گاهی ماندن در شهر، کار با ساعتهای طولانی و آمدن به خانه و آپارتمانی خالی می‌تواند آسیب خود را بر روی سلامت عاطفی ما بگذارد. هنگامی که به لحاظ عاطفی در سطح پایینی قرار داشته، تنها و کسل شده باشیم، تمایل پیدا کرده پرخوری نماییم. بنابراین نکته‌ی مهم دیگر جهت متوقف ساختن خوردن به هنگام بی‌حوصلگی این است که دوستانی را برای خود پیدا کرده، با دیگران معاشرت کنید و حداقل در تعطیلات آخر هفته به بیرون بروید.

تنقلات کمتری ذخیره کنید

به منظور غلبه بر پرخوری، خوب است که تنقلات کمتری در خانه نگهداری و ذخیره کنید. میوه را در دسترس قرار داده اما برای تنقلاتی با کالری بالا مانند چیپس، بیسکویت و غیره مقرراتی وضع کنید. در هفته تنها دو بسته چیپس خریداری نمایید. این کار تضمین خواهد ساخت که تنها همان مقدار هله هوله را در یک هفته مصرف می‌کنید.

ذهن خود را فریب دهید

برخی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید نوشیدن یک یا دو لیوان آب به هنگام احساس گرسنگی بجای دست بردن به طرف غذا است. به این دلیل که اغلب اوقات هنگامی که احساس گرسنگی می‌کنیم، در واقع صرفاً تشنه می‌باشیم. دوم آنکه، اگر تمایل دارید در آخر شب چیزی بخورید، به خود عادت دهید که به محض تمام شدن شام، دندان‌های خود را مسواک زده و به خود بگویید که حالا دیگر هیچ چیزی نمی‌خورم. آخر آنکه، با خود تمام مدت آدامس بدون قند همراه داشته و هر زمان که احساس کردید می‌خواهید چیزی بخورید، در عوض شروع به جویدن آدامس نمایید.

خود را دوست داشته باشید

بسیار اهمیت دارد که برای خود ارزش قائل باشید. عاشق خود و بدنتان باشید. اگر واقعاً این کار را انجام دهید، از خوردن چیزهایی که به شما صدمه می‌زنند، خودداری خواهید کرد. بنابراین، یک رژیم غذایی سالم را دنبال کرده، ورزش نموده و به چشمه‌ی آب گرم رفته و ماساژ دریافت کنید، خرید نمایید و خلاصه آنکه خواسته‌های خود را برآورده سازید!
اکنون امید دارم که این نکات به شما در خارج شدن از این وضعیت کمک نمایند. نکته‌ی آخر آنکه از چیزهایی که هر روز می‌خورید یادداشت تهیه کنید. شرایط و همچنین زمانهایی را که تمایل به پرخوری دارید را پیدا کرده و آنگاه سعی کرده روی آنها کار کنید. این یادداشت روزانه همچنین به عنوان گزارش پیشرفت شما عمل خواهد کرد. این امر بیش از پیش شما را با انگیزه ساخته تا از خوردن افراطی و غیر ضروری خودداری کرده و آن را کاهش دهید.

منبع:راسخون