نکاتی در مورد خرید و اجاره خانه

نکاتی در مورد خرید و اجاره خانه
اگر شما جزو افرادی هستید که پس از یک دوره طولانی اجاره‌نشینی، قصد خرید آپارتمان شخصی خود را دارید یا برای شروع یک زندگی مشترک می‌خواهید برای اولین بار اقدام به خرید یک آپارتمان کنید، توصیه می‌کنیم این مطلب را مطالعه کنید. مواردی هست که قبل از خرید اولین آپارتمان، باید آنها را مدنظر داشته باشید تا بتوانید به نتیجه مطلوب خود برسید.
نکاتی در مورد خرید و اجاره خانه
۱-  درخصوص منطقه‌ای که قصد دارید آنجا آپارتمان بخرید، بیشتر تحقیق و بررسی کنید و از نقاط ضعف و قوت آن آگاهی کامل پیدا کنید. این کار مستلزم آن است که هرازگاهی به آنجا سر بزنید، مدت زمانی را در آنجا سپری کنید و تحقیقات کافی را در مورد آن به‌عمل آورید.
۲-  درخصوص قیمت و ارزش ملک در منطقه موردنظر، تحقیق کنید و تنها به گفته یک فرد یا یک بنگاه اکتفا نکنید. تحقیق کنید که نرخ آخرین خرید و فروش ملک در آن منطقه چقدر بوده و آیا روند نزولی دارد یا صعودی؟
۳-  تا می‌توانید از تعداد بیشتری آپارتمان بازدید کنید، زیرا در این صورت تجربه به دست می‌آورید و راحت‌تر می‌توانید معایب و مزایای هر آپارتمانی را متوجه شوید.
۴-  فاصله آپارتمان موردنظر خود را نسبت به مکان‌هایی که زیاد به آنها مراجعه خواهید کرد از قبیل سوپرمارکت، میوه‌فروشی، پارک، مدرسه، محل کار و… بررسی کنید و ببینید آیا رفت و آمدتان از خانه به چنین مکان‌هایی آسان و بی‌دردسر است یا خیر.
۵-  دقت کنید که آپارتمان آینده شما، نزدیک و در مسیر مکان‌هایی شلوغ و پر رفت‌وآمد از قبیل باشگاه‌ یا پمپ‌بنزین نباشد زیرا در این صورت باید سروصدای زیادی را در زمان‌های مختلف روز تحمل کنید و این امر آزاردهنده است.
۶-  قبل از خرید یک آپارتمان، سال ساخت آن را جویا شوید و تحقیق کنید که آیا تجهیزات آن به مرور زمان خراب شده یا سالم و استوار باقی مانده است.
۷-  مسایل ایمنی ساختمان از موارد مهم دیگر است. پیگیر شوید که تردد اشخاص ناآشنا و غریبه به چه میزان آزاد و بدون محدودیت است و آیا آپارتمان دارای مسوول یا سرایداری جهت مراقبت و نظافت هست یا خیر.
۸-  همچنین به این نکته توجه کنید که آیا آپارتمان موردنظر شما، دارای بالکن و نمایی باز و زیبا هست یا توسط ساختمان‌های بلند مجاور دارای دیدی مسدود و بسته است.
۹-  یکی دیگر از موارد بسیار مهم، همسایه‌های آینده شما هستند. درخصوص آنها تا جایی که می‌توانید تحقیق کنید و جویا شوید که آیا ساختمان دارای نظم و قانون هست یا خیر و آیا همسایه‌ها به مسایل آپارتمان‌نشینی پایبند هستند یا خیر. این مورد می‌تواند در آرامش زندگی شما در آن آپارتمان بسیار تاثیرگذار باشد.
۱۰-  چنانچه اتومبیل دارید یا قصد خرید آن را دارید، درخصوص پارکینگ آپارتمان نیز فکر کنید. اگر ساختمان دارای پارکینگ کافی باشد، مشکلی نخواهید داشت، اما در غیراین‌ صورت در زمینه وجود جای کافی برای پارک در مقابل ساختمان و همچنین امنیت منطقه توجه بیشتری کنید.

آنچه باید در مورد اجاره یک خانه بدانید

اجاره کردن آپارتمان، اغلب فرآیندی بسیار طولانی و زمان‌بر است. صاحبخانه‌ها تمایل دارند آپارتمان‌شان هرچه سریع‌تر به اجاره برود، زیرا خالی ماندن آپارتمان از لحاظ مادی به ضرر آنهاست، از این رو تمام سعی خود را در این خصوص انجام می‌دهند. اگر به دنبال آپارتمانی برای اجاره هستید هنگام بازدید از خانه نکاتی را باید مدنظر داشته باشید تا به نتیجه مطلوب برسید و از بودن و زندگی کردن در آپارتمانی که اجاره می‌کنید راضی باشید.
برخلاف اینکه اکثر افراد بیشترین تمرکز را روی ویژگی‌های داخلی خانه دارند، اولین موردی که از اهمیت زیادی برخوردار است شرایط محلی و امنیت و ایمنی ساختمان است. محله‌ای که آپارتمان در آن قرار دارد باید از لحاظ امنیتی در شرایط خاصی قرار گرفته باشد. ساختمان از نظر ساختاری باید استاندارد و ایمن باشد؛ برای مثال کیفیت و نوع آسانسور استفاده شده در ساختمان، وجود پله‌های اضطراری و موارد دیگری که ایمنی و امنیت ساختمان را تعیین می‌کنند باید مورد بازدید و بررسی قرار گیرد.
نکته مهم دیگر همسایگان و افرادی هستند که در طبقات دیگر آپارتمان زندگی می‌کنند و شما باید حداقل یک‌سال با آنها درخصوص مسایل ساختمان در رابطه و تعامل باشید. کمی بیشتر در مورد آنها تحقیق کنید زیرا همسایگان خوب می‌توانند زندگی را برای شما شیرین و راحت کنند و برعکس اگر همسایگان خوبی نداشته باشید مدام در استرس به‌سر می‌برید و از محیط زندگی خود دلسرد می‌شوید.