نگهداري از وسايل چوبي در منزل

نگهداري از وسايل چوبي در منزل

چوب احتياج به مراقبت دارد

وسايل چوبي را بايد از شر چهار حشره خرابكار نجات داد. اين حشرات مخصوص چوب عمر يك ساله دارند، اما نوزاد آنها مي‌تواند چندين سال لاي چوب پنهان بماند و متأسفانه همان موجود خبيث تازه از تخم درآمده است كه چوب را از بين مي‌برد.

chobi1
گردگيري كنيد

حشره ماده كه از جاهاي كثيف و آلوده خيلي خوشش مي‌آيد، معمولاً در درزها يا محل وصل شدن چوب‌ها به همديگر جايي كه هميشه پر ازگرد و خاك است.، تخم‌ مي‌گذارد-
همچنین اين حشرات چوب‌هايي را ترجيح مي‌دهند كه بيشتر از پانزده سال از سنشان گذشته باشد.

تميز كردن تزئينات عاج روي چوب

تزئين‌هاي عاج روي چوب با مقدار خيلي كمي آب و يك شوينده ضعيف تميز مي‌شوند. براي رسيدن به نتيجه مطلوب، می توانید سر يك چوب كبريت كمي پنبه بپيچيد و برای تمیز کردن از ان استفاده کنید . آخر كار با يك تكه كوچك پارچه كتاني عاج را خشك كنيد. اگر عاج يا استخوان در اثر گذشت زمان زرد و تيره شده است، با مخلوطي از گچ و پراكسيد هيدروژن ضعيف خميري درست كنيد و برای تمیز کاری بکار ببرید. در صورت نرسیدن به نتیجه مطلوب پراکسیدهیدروژن قوی تری استفاده کنید.

چوب‌هاي روكش‌دار

چوب‌هاي روكش‌دار را هر چند وقت يكباربررسي كنيد تا اگر قسمتي از روكش از چوب جدا شده است با چسب‌هاي تيوبي مناسب چسبانده شود.

سم پاشي

بهار و اوائل تابستان وقتي است كه اين حشرات موذي تخم‌ريزي مي‌كنند. مهم‌ترين كار تميز نگهداشتن وسايل چوبي است.
اگر مقدار حشره زياد باشد كارشناسي سمپاشي است كه از عهده تار و مار كردن حشره‌ها به خوبي برمي‌آيد و تا مدتي نسل آنها را منقرض مي‌كند.

نحوه مراقبت از چوب

گرمای مطبوع ناشی از شوفاژها و بخاری ها، دشمن وسایل چوبی هستند. تهویه ها هم با تغیر درجه حرارت و خشک کردن هوا بدترین دشمن چوب هستند.
براي پيشگيري از صدمه ديدن چوب بهتر است درجه حرارت محيط را كم‌كم اضافه كنيد تادر مدت يك هفته به تدريج به درجه مطلوب برسد.
مهم‌تر اينكه رطوبت محيط را زياد كنيد،.اگر رطوبت بين 50 تا 65 درصد باشد خيلي خوب است. در زمستان وسايل چوبي را نبايد نزديك به در يا پنجره‌اي كه مرتب باز و بسته مي‌شود قرار بدهيد.

ترميم وسايل چوبي

چوب گردو در برابر هجوم حشرات ضعيف است پس احتياج به قواي كمكي دارد تا سالم بماند. اگر ديديد كه ديگر كار از مراقبت گذشته است، راهش اين است كه يك ماده ترميم چوب بخريد و به كمك آن محل آسيب‌ديده را مرمت و بازسازي كنيد.

لكه‌گيري كنيد

میدانیم كه يكي از خرابكارهاي اصلي سطح‌هاي چوبي، مايعات است، اما گاهي بي‌توجهي مي‌كنيم اگر روي چوب‌‌هاي روكش‌دار لكه‌اي بيفتد، بايد زود آنها را تميز كرد، چون در غير اين صورت پاك كردن آن، معمولاً غيرممكن مي‌شود. براي برداشتن لكه، اول بايد كمي روغن ساج روي آن بماليد و بگذاريد چند ساعت بماند. بعد آن را پاك كنيد و جلا بزنيد. علاوه بر این میتوانید از روغن بزرگ و تربانتین استفاده کنید.خرابكار ديگر آفتاب است! اشعه خورشيد به مدت طولاني رنگ را از بين مي‌برد و چوب راخشك مي‌كند. اگر اين مشكل پيش آمده است با روغن ساج وضع چوب را بهتر كنيد. اگر از وسايل چوبي خوب نگهداري كنيد سال‌ها براي‌تان كار مي‌كنند. فقط كافي است كه هميشه آنها را تميز نگه داريد و اگر خواستيد جلا بزنید، گردگيري را فراموش نكنيد.

منبع: www.zofachoob.ir