همه نکات درباره شستشو و نظافت فرش و نگهداری از فرش

همه نکات درباره شستشو و نظافت فرش و نگهداری از فرش

اولاً هر دو روز یکبار فرشها را باید جارو کنید وهر هفته یکبار کیسه ای را که برای فرش گذاشته ایدخیس کنید و کاملاً روی تمام قسمتهای فرش بکشید.تا اگر در این هفته کثیف شده است، تمیز شود و هر سال یکبار هم باید فرشها راکاملاً بشویید.

اشیاء سنگین روی فرش:

اگر اشیاء سنگینی را برای مدت طولانی روی فرش گذاشته اید و حال جای اشیای سنگین گود افتاده است نگران نباشید

این مشکل را می توانید با بخار آب حل کنید. به این صورت که کتری را روی اجاق گذاشته تا بجوش اید و حالا بوسیله ی شیلنگ 1 متری بخار را به قسمت مورد نظر برسانید و بعد از آن برس بزنید. پرز فرشها به حال اول خود بر می گردند.

لکه ی شربت روی فرش:

اگر شربت روی فرش ریخت، ابتدا با قاشق شربتها را جمع کنید، سپس یک اسنفج را خیس کنید و به محل مورد نظر بکشید. اینکار را می توانید چند بار تکرار کنید. اگر دیدید که با این کار لکه ی شربت کاملاً ازبین نرفت، محلولی از الکل و سرکه به نسبت مساوی تهیه کنید و روی لکه بکشید، تا لکه کاملاً تمیز شود.سپس با اسفنج مرطوب دوباره جای لکه را پاك کنید.

لکه ی میوه و آبمیوه روی فرش:

برای از بین بردن لکه ی میوه یا آبمیوه به این روش عمل کنید: ابتدا میوه یا آبمیوه را با قاشق جمع کنید. سپس اسفنج را در آب سرد فرو برده و به محل لکه بکشید. اگر پاك نشد با مقداری مساوی الکل و آب به محل لکه بکشید، سپس اسنفج مرطوب را روی لکه بکشید، پس از آن با شامپو فرش آن قسمت را تمیز کنید.

تمیز کردن فرش با شامپوی فرش:

ابتدا فرش را کاملاً جارو بکشید سپس مقداری از شامپو را با آب مخلوط کنید و خوب دستتان را در آب تکان دهید تا کاملاً کف کند، سپس برس نرم را داخل کف زده و به تمام سطح فرش بمالید. پس از آن بگذارید تا کف روی فرش کاملاً خشک فرش شما کاملاً تمیز خواهد شد.

لکه ی قهوه روی فرش:

ابتدا اضافی قهوه را از روی فرش جمع کنید و بعد اسنفج را در آب و صابون فرو برده و به محل لکه بمالید. چند بار این کار را تکرار کنید. اگر لکه پاك نشد، می توانید از یک قاشق الکل و یک قاشق سرکه استفاده کنید و بر روی لکه بمالید و بعد از لکه زدایی کاملاً آن قسمت فرش را آبکشی کنید.

لکه ی چای روی فرش:

ابتدا اضافی چای را از روی فرش با قاشق جمع کنید. سپس اسنفج را که در آب و پودر لباسشویی زده اید روی لکه بکشید، سپس اسنفج دیگری را در آب نیمگرم زده و به محل لکه بکشید و بعد هم با دستمال خشک، آن قسمت فرش را کاملاً خشک کنید.

لکه ی نوشابه روی فرش:

می توانید بر روی لکه ی تازه کمی نمک بپاشید و بعد اسفنج خیس را روی لکه بکشید و سپس با آب گرم بوسیله ی اسنفج آبکشی کنید.

لکه ی شیر بر روی فرش:

اضافی شیر را با قاشق از روی فرش جمع کنید، سپس در آب گرم پودر لباسشویی بریزید و با اسفنج روی لکه بکشید و بعد اسفنج را در آب گرم زده و محل لکه را پاك کنید.

اگر گوشه ی فرش شما به طرف بالا ایستاده باشد:

برای از بین بردن این مشکل ابتدا پارچه ی پنبه ی یا حوله ی خیس را همان قسمت پهن کنید و روی آن تخته ی پلاستیکی مخصوص آشپزخانه قرار دهید و جسم سنگینی روی آن بگذارید. (مانند کتاب) بعد از قسمت فرش ترمیم شود.

شستن فرش و موکت:

برای شستن فرش به اینصورت عمل کنید، که ابتدا فرش را کاملاً خیس کنید. سپس روی تمام سطح فرش پودر ماشین لباسشویی بپاشید بعد از مدت چند ساعت بر روی فرش برس بکشید و بعد آبکشی کنید، اگر فرش شما 6 متری است بعد از آبکشی کردن آن را لوله کنید.

سپس فرش را بصورت ایستاده کنار دیوار بگذارید، می بینید که به سرعت آب آن خارج می شود و بعد می توانید فرش را در جای مناسب پهن کنید. تا خشک شود.

و برای شستن موکت به هیچ عنوان از آب گرم استفاده نکنید. زیرا اگر بهترین موکت هم باشد استفاده از آب گرم موکت را از بین برده و موکت شما حالت ارتجاعی خود را از دست می دهد. برای خشک کردن موکت می توانید از همان روش فرش 6 متری استفاده کنید.

منبع : دلگرم