ورزش و سلامتی آن بر ذهن

ورزش و سلامتی آن بر ذهن

استرس شما را کاهش می‌دهد

روز شلوغ و خسته‌کننده‌ای در دفتر داشتید؟ کمی راه بروید و سری به باشگاه‌تان بزنید تا از یکی از مهم‌ترین مزایای ورزش یعنی رهایی از استرس، بهره ببرید. تمرین کردن به ویژه وقتی که باعث عرق کردن شما می‌شود، می‌تواند استرس‌های ذهنی و جسمی شما را کاهش دهد. ورزش در اصل غلظت نوراپینفرین را در بدن بالا می‌برد، هورمونی که از غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود و می‌تواند پاسخ‌های مغز به استرس را متعادل کند.

این دقیقاً یک بازی برد- برد است؛ از یک سو، استرس را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر توانایی بدن را برای مقابله با تنش روانی بالا می‌برد.

بر شادی شما می‌افزاید

شاید تقلا کردن برای دویدن بر روی تردمیل و یا انجام آساناهای یوگا بسیار سخت باشد اما ارزشش را دارد؛ این کار اندورفین بدن شما را به شدت افزایش می‌دهد، هورمون شادی بدن شما. طبق مطالعات ورزش حتی می‌تواند نشانه‌های افسردگی بالینی را کاهش دهد. به همین دلیل معمولاً پزشکان به افراد مبتلا به افسردگی و یا اضطراب و یا افرادی که صرفاً احساس غم می‌کنند، توصیه می‌کنند که زمان زیادی را در باشگاه بگذرانند. گزافه نیست اگر بگوییم که ورزش تأثیر قرص‌های ضد افسردگی را به مراتب بیشتر می‌کند و یا عملکردی مانند آنها دارد.

اضطراب شما را کاهش می‌دهد

فکر می‌کنید در کاهش اضطراب کدام یک مؤثرتر است؛ ۲۰ دقیقه طناب زدن و یا یک حمام آب گرم؟ احتمالاً همه‌ی ما پیش از این برای کاهش اضطراب به حمام پناه می‌بردیم اما واقعیت این است که موادی که بعد از تمرین در بدن آزاد می‌شوند می‌توانند تا اندازه زیادی اضطراب را کاهش داده و آرامش را بازگردانند. احتمالاًهمه‌ی ما پیش از این فکر می‌کردیم که دویدن بر روی تردمیل تنها می‌تواند مقدار زیادی کالری بسوزاند.

ذهن شما را قدرتمند می‌کند

می دانید گاهی اوقات ذهن موش‌های آزمایشگاهی به دلیل دویدن در آن چرخ ثابت همیشگی بهتر از ما کار می‌کند؟ کاری که ممکن است خنده‌دار به نظر برسد. مطالعات مختلف نشان داده است که ورزش مستمر منجر به ایجاد سلول‌های مغزی جدید به موسوم به نوروژنرز می‌شود؛ سلول‌هایی که عملکرد مغز را بهبود می‌بخشند. همچنین‌ها ورزش‌های سخت سطح پروتئین مشتق از مغز(BDNF) را در بدن بالا می‌برند که می‌تواند قدرت تصمیم‌گیری، تفکر و یادگیری را افزایش دهد.

شما را باهوش‌تر می‌کند

فعالیت بدنی و تعریق بر اثر آن عملکرد هیپوکامپ را افزایش می‌دهد که در واقع مسئول حافظه و یادگیری در مغز است. برخی محققان دریافته‌اند که رشد مغزی در کودکان با سطح آمادگی جسمانی آنها و یا تنفر و یا عشق‌شان به بازی در زنگ تفریح مرتبط است. اما قدرت ورزش در تأثیر بر مغز فقط برای کودکان نیست، مطالعات همچنین نشان داده است که سرعت یادآوری واژگان در بزرگسالان بعد از ورزش به مراتب بیشتر است.

اعتیادها را کنترل می‌کند

مغز در پاسخ به هر لذتی مانند ورزش، غذا، سیگار و یا حتی الکل دوپامین آزاد می‌کند. در واقع می‌توان گفت که اعتیاد افراد به دلیل عادت کردن به همین دوپامین است. ورزش حداقل در کوتاه‌مدت می‌تواند با تحریک مغز برای آزاد کردن دوپامین، ذهن را از مواد اعتیادآور منحرف کند. به علاوه اینکه انواع اعتیاد مانند اعتیاد به سیگار می‌تواند ساعت بدن شما را به هم بریزد، اما ورزش به هماهنگی دوباره و بازگشت آن به حالت عادی کمک می‌کند.