ویتامین‌های لازم جهت داشتن لثه‌هایی سالم

ویتامین‌های لازم جهت داشتن لثه‌هایی سالم

لثه‌های شما وظیفه‌ی حمایت و نگه داشتن دندانهایتان بر روی پایه‌ای محکم و مقاوم را بر عهده دارند. در نتیجه، حفظ سلامتی لثه بخش مهمی از بهداشت دهان و دندان به حساب می‌آید. جهت کسب اطلاعات در خصوص بهترین ویتامین‌ها برای داشتن لثه‌هایی سالم، ادامه‌ی مطلب را بخوانید.

لثه‌های شما، ارتباط بسیار نزدیکی با دندانهایتان دارند. آنها وظیفه‌ی حمایت و نگه داشتن دندانها را برعهده داشته و پایه‌ای محکم برای آنها می‌سازند. سالم نگه داشتن لثه‌ها راهی طولانی را جهت حفظ بهداشت و سلامت دهان و دندان طی خواهد کرد. هرگونه مشکل پیش آمده برای لثه‌ها می‌تواند به شدت بر روی وضعیت دندانها و همچنین لثه‌های شما تأثیر گذارد. بنابراین، لازم است که مراقبت زیادی از لثه به عمل آید. مشخصه‌ و ویژگی لثه‌های سالم داشتن سایه روشنی از رنگ صورتی و یا در افراد تیره پوست داشتن لثه‌هایی تیره، داشتن بافتی نرم، حساس نبودن نسبت به مواد غذایی و خونریزی نکردن به هنگام استفاده از نخ دندان، مسواک زدن و یا خوردن، است. چنانچه مشکلات پیش آمده برای لثه مدتی بدون درمان به حال خود رها شوند، ممکن است منجر به نوعی بیماری لثوی تحت عنوان پریودنتیت شده، و در مراحل بعدی به از دست دادن دندان‌ها بیانجامد.

ویتامین C

همانگونه که بدن ما برای ساخت سیستم ایمنی نیاز به ویتامین C دارد، لثه نیز این گونه است. این ویتامین از خونریزی لثه‌ها جلوگیری کرده، در نتیجه بیماری‌های لثوی مانند پریودنتیت را دور نگاه می‌دارد. مصرف خوراکی این ویتامین موجب حفظ سلامتی و همینطور حفظ رنگ لثه‌ها می‌شود. مصرف 60 میلی‌گرم ویتامین C می‌تواند خطر ابتلا به بیماری ژینژویت که موجب التهاب لثه‌ها می‌شود را کاهش می‌دهد. از آنجا که این ویتامین یک آنتی اکسیدان طبیعی است، وضعیت بافت همبند را به خوبی حفظ کرده، در نتیجه به بازسازی و احیاء استخوان کمک می‌کند. اگر فکر می‌کنید خوردن یک قاچ لیمو پس از صرف وعده‌ی غذایی فشاری را بر روی پرزهای چشایی‌تان وارد می‌سازد، در این صورت مواد غذایی بسیاری را که سرشار از این ویتامین می‌باشند، وارد رژیم غذایی خود کنید. توت، لیمو، پرتقال، کلم بروکلی، کلم، انبه، پاپایا و انگور منابع بسیار خوبی از ویتامین Cبه حساب می‌آیند.

ویتامین D

نور خورشید در صبح زود منبع اصلی ویتامین D است. اغلب اوقات بدن ما این ویتامین را زمانی سنتز می‌کند که پوست در تماس با نور خورشید در طلوع آفتاب باشد. عملکرد حیاتی ویتامین D بکار گرفتن درست کلسیم در بدن است. کلسیم به عنوان حافظ سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها معروف است. در نتیجه، کمبود آن می‌تواند در یک دوره‌ی زمانی لثه‌ها را ناکارا سازد، که فراتر از آن می‌تواند منجر به از دست دادن دندان شود. در نتیجه، به منظور حفظ لثه‌ها از ابتلا به هرگونه بیماری، نیاز به حفظ سطوح مناسب از این ویتامین و کلسیم در بدن است. از آنجا که نور خورشید در صبح زود منبع ویتامین D به شمار می‌رود، لازم است که در این وقت بیدار شده و حداقل 15 تا 20 دقیقه را در زیر نور خورشید بگذرانید. همچنین به اثبات رسیده است که انجام حرکات ورزشی در طول این زمان می‌تواند بسیار مفید باشد. مقدار زیادی محصولات لبنی مانند ماست، شیر، پنیر محلی، همراه با تخم مرغ و ماهی مصرف کنید تا کلسیم مورد نیاز بدن خود را تأمین سازید.

ویتامین E

ویتامین E محبوب دندانپزشکان بوده و برای درمان مشکلات دهان و دندان از آن استفاده می‌کنند. بنابراین، این ویتامین یکی از مکمل‌های داشتن لثه سالم به حساب می‌آید. مصرف موضعی روغن ویتامین E در ناحیه‌ی آسیب دیده می‌تواند آن را به خوبی التیام بخشد. این ویتامین درد را آرام ساخته و هر نوع درد یا جراحتی که به لثه وارد شده باشد را کاهش می‌دهد. از یک کپسول ویتامین E استفاده کرده تا برای درمان لثه‌ها از آن روغن تهیه کنید.

جهت داشتن لثه‌هایی سالم، علاوه بر مصرف ویتامین‌های فوق‌الذکر، همچنین مصرف ویتامین K، کوآنزیم 10، فولیک اسید و مواد معدنی نیز دارای اهمیت است. تمامی اینها از هر نوع بیماری لثه جلوگیری کرده و به درمان هرگونه مشکلی کمک می‌کنند. ویژگی آنتی اکسیدانی این ویتامین‌ها بافتهای لثه را ترمیم ساخته و در نتیجه از هرگونه خونریزی لثه جلوگیری می‌کنند. به منظور حفظ سلامتی لثه‌ها، دندان‌های خود را دو مرتبه در روز مسواک کرده و هر زمان که چیزی می‌خورید، دهان خود را بشویید. از خوردن قند، نمک و مواد غذایی فرآوری شده تا آنجا که امکان دارد خودداری کنید، به این دلیل که این مواد غذایی دارای کمبود مواد مغذی مورد نیاز بدن ما می‌باشند. همچنین لثه‌های خود را دو مرتبه در هفته ماساژ دهید تا موجب تسکین و حفظ درخشندگی رنگشان شود.

منبع:راسخون