ویتامین‌های مورد نیاز مردان بالای چهل سال

ویتامین‌های مورد نیاز مردان بالای چهل سال

ویتامین‌های مورد نیاز مردان بالای چهل سال

بهترین ویتامین‌های مورد نیاز مردان بالای 40 سال، آندسته از ویتامین‌ها می‌باشند که نیازهای منحصر بفرد خود را در سلامت برآورده ساخته و سطوح انرژی را افزایش دهند. اطلاعات ارائه شده در این مقاله به شما کمک خواهد کرد احساس سلامتی و قدرت بیشتری داشته باشید. به خواندن آن ادامه دهید…
همراه با چربی، کربوهیدرات و پروتئین؛ ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای آمینه نقش مهمی در سلامت فرد ایفاء می‌کنند. در صورتی یک رژیم غذایی را سالم و متعادل می‌نامیم که حاوی تمامی مواد مغذی مورد نیاز در نسبت‌های مناسب باشد. کمبود هر ماده غذایی می‌تواند عوارض متعددی برای سلامت به همراه داشته باشد. زنان و مردان بالای 40 سال نیاز دارند که بر روی رژیم غذایی خود تمرکز داشته باشند. مصرف مناسب ویتامین‌ها و مواد معدنی روند پیری سالمی را تسهیل می‌سازد. ویتامین‌ها و مواد معدنی به حفظ جوانی، توان عضلانی و سطوح انرژی کمک می‌کنند.
ویتامین‌هایی جهت حفظ سلامت مردان بالای 40 سال
ویتامین A یا رتینول: پس از 40 سالگی، اغلب مردان برای خواندن نیاز به عینک پیدا می‌کنند. ویتامین آ (A) به حفظ سلامت چشم کمک می‌کند. مردان هنگامی که وارد دهه‌ی چهل سالگی خود می‌شوند، دچار ریزش موی سریع می‌شوند. مصرف مرتب ویتامین A به برخورداری از موهایی براق، پوستی درخشان و دندان‌، استخوان و سیستم ایمنی قوی کمک می‌کند. این ویتامین، رطوبت غشاء مخاطی حساس دهان، بینی، گلو و ریه را حفظ کرده و عملکرد این اندام‌ها را بهبود می‌بخشد. ویتامین A تولید مثل و تقسیم سلولی را تسهیل می‌سازد. لبنیات، ماهی، جگر، اسفناج، هویج و کدو حاوی میزان کافی ویتامین A می‌باشند. سبزیجات و میوه‌های زرد و نارنجی حاوی بتا کاروتن یعنی آنتی اکسیدانی می‌باشند که مانع از بیماری‌ها و اختلالات مختلف می‌شود. ویتامین A باعث تحریک تولید تستوسترون شده که برای سلامتی یک مرد ضروری است.
ویتامین B1 یا تیامین: تمام ویتامین‌های گروه B (B1 تاB12 ) نقش مهمی در متابولیسم سلولی ایفاء می‌کنند. تیامین به متابولیسم یا سوخت و ساز کربوهیدرات و تولید انرژی کمک می‌کند. وجود این ویتامین جهت عملکرد طبیعی عصبی ضروری است. مصرف مرتب محصولات غله‌ی کامل، تخمه‌ی آفتابگردان، جو دوسر، آجیل کاج، و جوانه گندم برای برخورداری از سطوح مناسب و خوب B1 ضروری است.
ویتامین B2 یا ریبوفلاوین: ویتامین B2 متابولیسم کربوهیدرات، چربی و پروتئین را تنظیم می‌سازد. این ویتامین، سلامت چشم، پوست، مو و ناخن را تضمین می‌سازد. مصرف تخم مرغ، شیر، بادام، سبزیجات برگ سبز، مرغ، ماهی، ماست، پنیر و غلات غنی شده که حاوی B2 می‌باشند، فوائد زیاد در سلامت دارد.
ویتامین B3 یا نیاسین: ویتامین B3 همچنین به عنوان نیاسینامید (niacinamide) شناخته می‌شود. این ویتامین عملکرد مغز و سیستم عصبی را بهبود بخشیده و سلامت پوست را افزایش می‌دهد. گوشت گاو، مرغ، ماهی، جگر، کره بادام زمینی، کلم بروکلی، هویج، پنیر، برگ قاصدک، خرما، تخم مرغ، شیر، بادام زمینی، سیب زمینی، گوجه فرنگی، ماهی تن، جو، سبوس برنج، سبوس گندم سرشار از نیاسین می‌باشند. مردان پس از 40 سالگی، در معرض خطر بیشتری نسبت به افزایش سطوح کلسترول قرار می‌گیرند. نیاسین به حفظ نرمال یا طبیعی سطوح کلسترول در مردان کمک می‌کند. این ویتامین سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد.
ویتامین B5 یا اسید پانتوتنیک: این ویتامین از بوجود آمدن آکنه جلوگیری می‌کند. تمام ویتامین‌های گروه B ویتامین‌های انرژی‌زا برای مردان بالای 40 سال هستند، به این دلیل که به آزاد سازی انرژی از مواد غذایی کمک می‌کنند. B5 در زرده‌ی تخم مرغ، مخمر، غلات کامل، گوشت احشاء حیوانی، گوشت بدون چربی، غلات سبوس دار، ماهی، حبوبات و غیره وجود دارد. این ویتامین تولید سلول‌های قرمز خون را افزایش داده و وجود آن جهت عملکرد صحیح سیستم عصبی ضروری است.
ویتامین B6 یا پیریدوکسین: گوشت، موز، گردو، برنج قهوه‌ای، غلات سبوس دار، مخمر، سیاه شیره (blackstrap molasses) (شیره‌ی چغندر که بیشتر شکر آن را گرفته باشند)، جوانه گندم، نان کامل و غلات و حبوبات، ماهی و مرغ مواد غذایی سرشار از B6یعنی ویتامینی است که متابولیسم اسیدهای آمینه و کربوهیدرات‌ها را تنظیم می‌سازد. این ویتامین عملکرد سالم غده‌ی مردانه را افزایش می‌دهد.
ویتامین B7 یا بیوتین: این ویتامین همچنین تحت عنوان ویتامین H شناخته می‌شود. حبوبات و آجیل منابع خوبی از بیوتین بوده که به سوخت و ساز کربوهیدرات و سنتز چربی‌ها و پروتئین‌ها کمک می‌کند. بنابراین به تولید انرژی کمک می‌نماید.
ویتامین B9 یا اسید فولیک: وجود این ویتامین برای سلامت سیستم عصبی ضروری است. مردان بالای 40 سال احتمال دارد که تمرکز خود را از دست داده و امکان دارد با مشکلات حافظه روبرو شوند. این افراد بایستی ویتامین‌های گروه B را به طور مرتب مصرف نمایند. ویتامین B9 خطر ابتلاء به سرطان را در مردان کاهش می‌دهد.
ویتامین B12 یا سیانوکبالامین: مقدار بسیار کمی از B12 از منابع گیاهی به دست می‌آید. B12 تولید سلول‌های قرمز خون را تسهیل ساخته و برخورداری از یک سیستم عصبی سالم را تضمین می‌سازد. همچنین به شکستن اسیدهای چرب کمک می‌کند. این ویتامین احتمال بروز سرطان روده بزرگ را کاهش می‌دهد. صدف، ماهی‌های روغنی، خرچنگ، گوشت گاو، جگر، و تخم مرغ ویتامین B12 را تأمین می‌سازند.
ویتامین C یا اسید اسکوربیک: این ویتامین آنتی اکسیدانه در مرکبات، توت فرنگی، کلم بروکلی، خربزه، فلفل، کلم کولارد، پیاز، تربچه، شاهی آبی، فلفل تند، پاپایا، کیوی، سبزیجات برگ سبز، و انواع توت وجود دارد. و دندان، لثه و استخوان‌ها را استحکام بخشیده و به جذب آهن از رژیم غذایی کمک می‌کند. این ویتامین به تولید کلاژن کمک کرده و ترمیم بافت‌ها را تسهیل می‌سازد. همچنین از بدن در برابر انواع بیماری‌ها و اختلالاتی مانند بیماری‌های قلبی و سرطان جلوگیری می‌کند.
ویتامین D یا کلسیفرول: این ویتامین همچنین تحت عنوان ویتامین آفتاب شناخته می‌شود. بدن ویتامین D را با کمک نور خورشید جذب شده از طریق پوست سنتز می‌کند. این ویتامین استخوان‌ها و دندان را تقویت ساخته و به جذب کلسیم از رژیم غذایی کمک می‌کند. ویتامین D می‌تواند در محصولات لبنی غنی شده، ماهی و غلات غنی شده و روغن ماهی یافت می‌شود. مردان بالای 40 سال نیاز دارند که سطح کلسیم در بدن را حفظ نمایند. این ویتامین باعث افزایش قدرت جنسی مرد می‌شود.
ویتامین E یا توکوفرول: این ویتامین آنتی اکسیدانه، از غشای سلولی محافظت می‌کند. وجود آن برای سلامت پوست و استحکام مو ضروری است. ویتامین E تعداد اسپرم و عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. همچنین خطر سرطان پروستات که یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان است را کاهش می‌دهد. تمام انواع آجیل و روغن‌های گیاهی مانند روغن بادام زمینی، روغن آفتابگردان، دانه آفتابگردان، روغن زیتون، بادام، کره بادام زمینی غنی از ویتامین E می‌باشند.
ویتامین K: این ویتامین به لخته شدن خون و داشتن پوستی سالم کمک می‌کند. پروبیوتیک و یا باکتری‌های مفید موجود در روده ویتامین K را سنتز می‌کنند. مردان مبتلا به دیابت بایستی مقدار کافی از این ویتامین را مصرف نمایند. ویتامین K استخوان‌های قوی را تضمین می‌سازد. سبوس گندم، شیر، روغن‌های گیاهی مانند روغن سویا، روغن پنبه دانه، روغن کانولا و روغن زیتون، کبد، سبزیجات برگ سبز مانند کلم پیچ، شلغم، اسفناج، گل کلم، کلم و کلم بروکلی سرشار از ویتامین K می‌باشند.
به یاد داشته باشید، مصرف بیش از حد ویتامین‌ها می‌تواند برای بدن مضر بوده و مصرف ویتامین به تنهایی همچنین می‌تواند به مشکلاتی در سلامت منجر شود. رژیم غذایی بایستی حاوی تمام مواد مغذی ضروری به نسبت‌های صحیح باشد.

 

منبع:راسخون