ویتامین‌ها برای متوقف کردن ریزش مو

ویتامین‌ها برای متوقف کردن ریزش مو
هنگامی که ریزش مو افزایش پیدا می‌کنید چه کار می‌کنیم؟ با ویتامین‌ها دوست شوید و با ریزش مو خداحافظی کنید.
این روزها مردان و زنان هر دو به دنبال داشتن موهایی سالم و زیبا هستند. محصولات مراقبت از مو زیادی هم توسط مردان و هم توسط زنان مورد استفاده قرار می‌گیرند. همه‌ی این کارها برای بهتر کردن چهره‌ و ظاهر فرد است. هنگامی که در مورد ریزش مو حرف می‌زنید، شما احتمالاً به مردان مسن کچل فکر می‌کنید. با واقعیت روبرو شوید، ریزش مو چیزی نیست که فقط مردان مسن در معرض آن قرار داشته باشند. امروزه افراد زیادی به ریزش مو مبتلا می‌شوند. دلایل زیادی می‌توانند باعث ریزش مو شوند. وجود عفونت یا اختلال در بدن ممکن است باعث ریزش مو شود. عادت‌های غذایی ، استرس و سبک زندگی نیز در ریزش مو نقش دارند. موها از پروتئینی به نام کراتین ساخته‌ شده‌اند. مو از ساقه‌ی مو ، ریشه‌ی مو ، فولیکول و پیاز مو تشکیل شده است. باید به این نکته اشاره کرد که یک فرد به طور متوسط روزانه 100 شاخه از موهای خود را از دست می‌دهد. ازیاد این مقدار باید غیر عادی تلقی شود و جای نگرانی است.

علل شایع ریزش مو

بیماری‌ها

اگر فرد مبتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت ، مشکلات تیروئیدی ، مشکلات کلیوی یا حتی سندروم تخمدان پلی‌کیستیک باشد، ریزش مو افزایش خواهد یافت.
عوارض جانبی مصرف داروهای ضد آکنه و داروهایی که برای درمان سرطان استفاده می‌شوند منجر به ریزش مو می‌شود. قرص‌های رژیمی نیز ممکن است باعث ریزش مو شوند.

حالت دادن به موها

قرارگیری مداوم موها در معرض محصولات حالت دهنده و استفاده از روش‌هایی مانند رنگ کردن موها ممکن است باعث ریزش مو شود.

رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی نامناسب می‌تواند منجر به ریزش مو شود. این بدان خاطر است که بدن به مقدار کافی مواد مغذی دریافت نمی‌کند که از رویش موها جلوگیری می‌کند. هنگامی که بدن در معرض برخی تغییرات مانند زایمان ، بیهوشی یا عمل جراحی قرار می‌گیرد، چرخه‌ی رشد مو تغییر می‌کند و ممکن است منجر به ریزش مو شود.
اگر ریزش مو شما افزایش پیدا کند بهترین راه حل مراجعه به پزشک است. مشکل جدی ممکن است وجود داشته باشد که نیاز به درمان دارد.

ویتامین‌های مفید برای کاهش ریزش مو

ویتامین B

شایع‌ترین علت ریزش مو کمبود ویتامین‌ها خصوصاً ویتامین B در بدن است. با دریافت مقدار ویتامین مورد نیاز، ریزش مو به طور قابل توجهی کاهش خواهد یافت.

ویتامین A

ویتامین A آنتی اکسیدانی است که به ترشح سبوم سالم در پوست سر کمک می‌کند. گوشت ، محصولات لبنی ، سبزیجاتی مانند هویج ، کلم ، اسفناج و میوه‌هایی مانند هلو ، آلو و جگر ماهی منابع غنی از ویتامین A هستند. ویتامین A جریان رتینوئیک اسید را در فولیکول‌های مو کنترل می‌کند و همچنین در بسیاری از محصولات مراقبت از مو نیز وجود دارد.

ویتامین B3

ویتامین B3 ویتامین دیگری است که به گردش خون در پوست سر کمک می‌کند. ویتامین B3 در جوانه‌ی گندم ، مخمر آبجو ، گوشت قرمز و گوشت مرغ یافت می‌شود.

ویتامین B5

ویتامین B5 برای رشد و سلامت موها مهم است. ویتامین B5 به مقدار زیاد در زرده‌ی تخم مرغ ، شیر ، جگر ، کلیه و سیب زمینی یافت می‌شود.

ویتامین B6

ویتامین B6 برای تولید ملانین مهم است. ویتامین B6 به سلامت و زیبایی موها کمک می‌کند. ویتامین B6 در غلات کامل و زرده‌ی تخم مرغ یافت می‌شود ولی، دریافت بیش از حد آن منجر به بی‌‌حسی در اندام‌ها می‌شود.

ویتامین B12

ویتامین B12 در ماهی ، شیر ، تخم مرغ و مرغ یافت می‌شود. ویتامین B12 به پیشگیری از ریزش مو کمک می‌کند. این ویتامین خود بخشی از موها را تشکیل می‌دهد. ویتامین B12 به مقدار فراوان در مواد غیر گیاهی یافت می‌شود و به همین خاطر گیاهخواران بیشتر در معرض ابتلا به کمبود آن قرار دارند.

ویتامین C

وجود ویتامین C برای داشتن موهایی سالم ضروری است. مرکبات مانند پرتقال ، لیمو و توت فرنگی از غنی‌ترین منابع ویتامین C به شمار می‌روند. از منابع دیگر ویتامین C می‌توان به سیب زمینی ، فلفل سبز و سبزیجات دارای برگ سبز اشاره کرد. ویتامین C محتویات آهن را در بدن جذب می‌کند و دریافت روزانه تا 2500 میلی‌گرم ویتامین C ضروری است.

ویتامین D

دریافت ویتامین D به جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کند. ویتامین D سلول‌های مو را تقویت می‌کند و باعث استحکام ساقه‌ی مو می‌شود. ویتامین D در مواد لبنی ، سبزیجات دارای برگ سبز تیره ، غذاهای دریایی و همچنین در نور خورشید وجود دارد.

ویتامین E

ویتامین E گردش خون در پوست سر را افزایش می‌دهد که به نوبه‌ی خو رشد موها را افزایش می‌دهد. دانه‌های خام ، روغن جوانه‌ی گندم ، آجیل و سبزیجات دارای برگ سبز منبع خوبی از ویتامین E هستند. ویتامین E فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند و مویرگ‌های بدن را افزایش می‌دهد.

بیوتین

بیوتین که ویتامین H نیز نامیده می‌شود ویتامینی است که از سفید شدن و ریزش مو جلوگیری می‌کند. غلات کامل ، جگر ، شیر و برنج منابعی هستند که بیوتین در آن‌ها یافت می‌شود.

اسید فولیک

اسید فولیک یا ویتامین B9 ویتامینی محلول در آب است که به افزایش RBC و تولید DNA کمک می‌کند. منابع غذایی حاوی اسید فولیک عبارتند از مرکبات ، گوشت مرغ ، سبزیجات دارای برگ سبز و جگر.مواد معدنی و غیره

روی
افرادی که از کمبود روی رنج ‌می‌برند دچار طاسی و اختلالات پوست سر می‌شوند. با مصرف مواد غذایی حاوی روی مانند گوشت کباب شده‌ کم چرب ، کدوتنبل ، هندوانه‌ی خشک شده و بادام زمینی می‌توان از بروز کمبود روی پیشگیری کرد. روی ماده‌ی معدنی مهمی برای رشد موها به شمار می‌رود زیرا، محتویات چربی پوست سر را حفظ می‌کند ، از شوره‌ی سر پیشگیری می‌کند و به تقویت و ترمیم بافت پوست سر کمک می‌کند.

ال- متیونین و ال- سیستئین

آن‌ها به بهبود رشد ، کیفیت و بافت مو و جلوگیری از ریزش مو کمک می‌کنند. آن‌ها به آسانی در دسترس هستند و با استفاده از رژیم غذایی یا مکمل‌های غذایی می‌توان آن‌ها را دریافت کرد. قبل از مصرف هر گونه مکمل غذایی بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنیم زیرا، مصرف بیش از حد آن‌ها ممکن است منجر به بروز برخی عوارض جانبی شود.

کولین

کولین ماده‌ی مغذی است که تعادل استرس را هماهنگ می‌کند. تجویز کولین به بیماران مبتلا به طاسی تأثیر شگفت‌ انگیزی دارد. کولین همتای ویتامین ب کمپلکس است و مصرف آن با اینوزیتول به پایدار کردن غشای سلولی کمک می‌کند.

ریزش مو تجربه‌ی بدی است ولی غیر قابل کنترل نیست. با مراجعه به پزشک یا متخصص پوست و مو می‌توان به پیشگیری از ریزش مو و درمان آن کمک کرد.
منبع:راسخون