چرا الپتیکال باعث بی حسی انگشتان پا می شود؟

چرا الپتیکال باعث بی حسی انگشتان پا می شود؟

خیلی از اشخاصی که از الپتیکال برای فعالیت ورزشی استفاده می کنند، باعث درد و  سوزن سوزن شدن در قسمت  پا (بیشتر در یک پا) می شوند. در بعضی از اشخاص ،‌ این حس، جزئی بوده و در اتمام یک ورزش  درازمدت به سراغ شان می آید. ولی در برخی دیگر از اشخاص، این حس از همان دقیقه های اول  ورزش در پاها به وجود می آید.

اگر این مشکل فقط در زمان استفاده از الپتیکال به سراغ شما می آید، معمولاً ربطی به مشکلات جسمی و پزشکی ندارد و جای نگرانی نیست. علت این است که در ورزش با الپتیکال، پای ما در یک تماس طولانی مدت با پدال دستگاه است و بر روی اعصاب داخل پا به مدت طولانی فشار وارد می شود. حرکت ما بر روی الپتیکال با حرکات طبیعی ما در هنگام پیاده روی و دویدن تفاوت دارد  زیرا در پیاده روی و دویدن، فشار با هر قدم از جلوی پا به پشت پا منتقل می شود.

با رعایت نکات زیر می توانید مشکل کرختی و درد پا در زمان استفاده از الپتیکال رو کاهش بدهید:

۱ –  قبل از هر چیز حتماً کفش مناسب با لایه داخلی نرم بپوشید و سعی کنید که کفش رو نسبت به مواقعی که پیاده روی می کنید و یا می دوید، کمی شل تر کنید و بندهای اون رو خیلی محکم نکشید.

۲ –  کف پای خودتون رو کاملاً مماس با پدال های الپتیکال قرار ندهید و حرکات طبیعی انتقال وزن از پاشنه پا به نوک انگشتان پا رو در حین استفاده از الپتیکال،‌ داشته باشید. همچنین، برخی از انواع الپتیکال دارای پدال هایی هستند که ثابت نبوده و قابلیت چرخش حول یک محور مرکزی رو دارند (مثل پدال های دوچرخه) و استفاده از این نوع دستگاه ای الپتیکال برای جلوگیری از درد پاها، بهتر است.

۳ –  هر چند دقیقه یک بار، جهت حرکت خود بر روی الپتیکال رو تغییر بدهید. مثلاً اگر چند دقیقه رو به جلو حرکت می کردید، جهت رو عوض کرده و چند دقیقه رو به عقب حرکت کنید. همچنین، اگر دستگاهی که با اون کار می کنید، امکان تغییر شیب رو دارد، هر از گاهی، شیب دستگاه رو تغییر بدهید.

۴ –  از انجام طولانی مدت ورزش با الپتیکال پرهیز کنید. جلسات ورزش با این دستگاه رو کوتاه تر نموده و در عوض شدت اون رو افزایش بدهید. زمان ورزش با الپتیکال رو تقسیم نموده و یک زمان استراحت بین وقفه ها در نظر بگیرید و یا اینکه مدتی با الپتیکال کار کنید و سپس ورزش دیگری انجام بدهید و بعد مجدداً به الپتیکال برگردید.

اگر بی حسی و کرختی در ناحیه پایین پا رو در سایر مواردی که ورزش نمی کنید، همچنان احساس کردید، باید به پزشک مراجعه کنید زیرا این احتمال وجود دارد که دچار مشکل اعصاب (مثل تومور عصبی مورتون یا بیماری کلیوی نفروپاتی دیابتی)، مشکلات گردش خون و یا مشکلات استخوانی شده باشد و باید مورد درمان قرار بگیرید.

منبع : yeka.ir