چگونه نکات مربوط به خرید یک کامپیوتر جدید را رعایت کنیم

چگونه نکات مربوط به خرید یک کامپیوتر جدید را رعایت کنیم

اگر فردا قصد خرید یک کامپیوتر جدید ندارید، اشکالی ندارد. مهم این است که از الان باید در مورد اجزاء و تجهیزات کامپیوتر اطلاع داشته باشید. می خواهید قدرت کامپیوترتان چقدر باشد؟ مثلاً یک طراح نیاز به یک کامپیوتر قوی تری نسبت به یک کارمند اداره دارد. خریدن چند تا کامپیوتر مشکل را حل نمی کند، یک کامپیوتر متناسب با نیازهای تان بخرید تا هم در پول صرفه جویی کرده باشید و هم در آینده سر درد نگیرید.

1- ببینید الان در کامپیوترتان چه برنامه هایی دارید و می خواهید چه برنامه هایی در آینده داشته باشید. حداقل نیاز سیستم برنامه ها را چک کنید و مطمئن شوید که کامپیوتر جدیدتان قدرت لازم و حتی بیشتر از آن را برای برنامه ها داشته باشد. برای مثال، اگر کامپیوتر بعدی تان قرار است ورژن 64 بیتی ویندوز 8 را داشته باشد، حداقل سیستم مورد نیاز پردازنده 1 گیگاهرتز، 2 گیگابایت RAM، 20 گیگابایت هارد درایو و گرافیک DirectX 9 خواهد بود.

2- شماره، مدل و کارایی پردازنده ها را بدانید. هر کاری که شما در کامپیوتر انجام می دهید، پردازنده آن را اجرا می کند. هر چقدر پردازنده سریع تر باشد، سرعت انجام عملیات در هر ثانیه بیشتر خواهد بود. از طرفی پردازنده تعیین می کند چه نوع گرافیکی برای کامپیوتر لازم است و چه مقدار RAM می تواند داشته باشد.

3- به میزان نیازتان هارد بگیرید. اگر کلکسیون بزرگی از ویدیو دارید و یا گیم های زیادی نصب می کنید به هاردی با حجم بالا نیاز دارید. اگر می خواهید لپ تاپ بگیرید و می دانید که آن را زمین می اندازید بهتر است به جای درایو HDD (hard disk drive)، درایو SSD (solid state drive) بگیرید. اگر چه SSD ها حجم کمتری دارند ولی نسبت به HDD ها در مقابل ضربه بسیار مقاوم اند.

4- RAM زیادی داشته باشید. RAM که همان مموری کامپیوتر است، اطلاعات برنامه های در حال اجرا را در خود ذخیره می کنند. هر چقدر RAM بیشتری داشته باشید، کامپیوتر عملیات بیشتری می تواند انجام دهد. RAM دیتاها را فقط در حال روشن بودن کامپیوتر ذخیره می کند. اگر پاور کامپیوتر خاموش شود، دیتاها از RAM پاک می شوند.

5- به کیس توجه داشته باشید. باید کیسی داشته باشید که دارای تهویه مناسب بوده و نیازهای تان را برآورده کند. اگر جای خاصی برای قرار دادن کیس دارید مطمئن شوید که همه ی ورودی ها و درایو ها قابل دسترسی باشند. بعضی کاربران کامپیوترهای all-in-one (کامپیوترهایی که مانیتور و کیس همه با هم هستند) را ترجیح می دهند و بعضی ها هم کیس های ایستاده را.

6- به برندها توجه داشته باشید. بهتر است اصلاً سراغ برندهایی که ادعا دارند کامپیوترهای با دوام و با طول عمر زیاد دارند نروید. به بررسی ها و نقدها توجه کنید. اگر می گویند کامپیوتری خوب نیست، بهتر است برند دیگری را انتخاب کنید.

نکات و هشدارها

برای این کار وقت بگذارید و همه موارد را در نظر بگیرید.
سعی نکنید همین امروز خرید کنید.
از برندهای شناخته نشده و کامپیوترهای دست ساز دوری کنید مگر اینکه سازنده ی آن را می شناسید.