کالری‌های موجود در کشمش

کالری‌های موجود در کشمش

کالری‌های موجود در کشمش

محتوای بالای کالری کشمش موجب می‌شود این خشکبار کوچک تیره‌ رنگ و چروکیده توسط ورزشکاران و دیگر افرادی که به فعالیت‌های بدنی استرس‌زا می‌پردازند، مورد استفاده قرار گیرد. کشمش ماده‌ی غذایی انرژی‌زای فوق‌العاده‌ای بوده و حتی مواد مغذی ضروری بدن را تأمین می‌سازد.
کشمش که انگور خشک شده‌ی سرشار از مواد مغذی و کالری است، همچنین انرژی بالای مناسبی را تأمین کرده و جزء تنقلات با میزان چربی پایین می‌باشد که به راحتی می‌تواند به هر مکانی برده شده و در هر زمانی مورد استفاده قرار گیرد. از آنجا که ماندگاری آن بسیار بالا است، خطر فساد آن نیز وجود ندارد. کشمش چیزی نیست جز انگوری که زیر آفتاب و یا توسط فرایند مکانیکی خشک کنندگی کوره، خشک شده است. با جویدن این دانه‌های چروکیده‌ی کوچک شبیه به ریگ، پرزهای چشمایی فرد موجی از طعم شکری ـ شیرینی را تجربه می‌کنند. علاوه بر خوردن کشمش به همان شکل و به تنهایی، همچنین می‌توان آن را به سالاد، ساندویچ، پودینگ، شیرینی، کیک و دیگر اقلام پختنی افزود. مصرف این کشمش‌های کوچک انرژی لازم مورد نیاز روزانه‌ی بدن را تأمین می‌سازند. به دلیل بالا بودن محتوای کالری کشمش، ورزشکاران و افرادی که در فعالیتهای بدنی شرکت می‌کنند، اغلب دیده شده است که از آن مصرف می‌کنند. اجازه دهید به اطلاعات بیشتری در خصوص کالری‌های موجود در کشمش پی ببریم.

کالری‌های موجود در کشمش

کالری‌های موجود در کشمش در مقایسه با میوه‌ی اصل آن یعنی انگور بسیار بالا می‌باشند. یک فنجان کشمش حاوی کالری‌هایی معادل هشت فنجان انگور تازه است. 100 گرم کشمش حاوی 250 کالری بوده و بسته‌ی کوچک 5 اونسی (748ر141 گرم) کشمش حاوی 42 کالری است. یک فنجان شکلات شیری با پوشش کشمش حاوی 702 کالری است و یک فنجان ماست حاوی کشمش دارای 751 کالری است.
این میزان بالای کالری است که موجب می‌شود این خشکبار یک میان وعده‌ی ایده‌آل برای ورزشکاران باشد. علاوه بر آن، کشمش پوشیده شده از شکلات به وضوح کالری بیشتری دارا می‌باشد. 10 عدد کشمش پوشیده شده از شکلات 40 کالری دارد. علاوه بر بالا بودن میزان کالری آن، همچنین ارزش تغذیه‌ای بالایی نیز دارد. اجازه دهید نگاهی به ارزش تغذیه‌ای کشمش بیاندازیم.

ماده‌ی مغذی

ارزش (1 فنجان کشمش، بسته بندی شده)

کربوهیدرات

65ر130 گرم

پروتئین

07ر5 گرم

قند (مجموع)

66ر97 گرم

فیبر خوراکی

1ر6 گرم

کلسیم

82 میلی‌‌گرم

آهن

10ر3 میلی‌گرم

منیزیم

53 میلی‌گرم

فسفر

167 میلی‌گرم

پتاسیم

1236 میلی‌گرم

فوائد کشمش در سلامت

حفظ فشار خون

کشمش حاوی میزان بالای پتاسیم و میزان کم سدیم است. یک فنجان کشمش حاوی 1236 میلی‌گرم پتاسیم است. این پتاسیم به تنظیم فشار خون فرد کمک کرده و آن را در سطح نرمال حفظ می‌کند، در نتیجه از خطر ابتلاء به فشار خون بالا جلوگیری می‌کند.

خواص آنتی اکسیدانی

آنتی اکسیدان‌های (فنل) موجود در کشمش به از بین بردن رادیکال‌های آزاد تشکیل شده در نتیجه‌ی سوخت و ساز بدن، کمک می‌کنند. این رادیکال‌های آزاد مضر بوده به این دلیل که اگر در زمان مناسب از بین نروند، می‌توانند به غشاهای سلولی آسیب رسانده و موجب بروز سرطان و دیگر بیماری‌های مرگبار شوند. آنتی اکسیدان‌های موجود در کشمش با از بین بردن آنها، حقیقتاً از سرطان جلوگیری می‌کنند.

جلوگیری از یبوست

کشمش جهت بهبود کار کردن مزاج و سلامت دستگاه گوارش از زمان‌های بسیار قدیم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. آبی که در آن کشمش به مدت یک یا دو روز خیس خورده است را به فردی که دچار یبوست شده است، می‌دهند. آب کشمش اجابت مزاج یا حرکات روده را افزایش داده و فرد را از مسائل مربوط به یبوست می‌رهاند. محتوای فیبر و اسید تارتاریک موجود در آن با یکدیگر در جهت از بین بردن مناسب مواد زائد و حفظ سلامتی روده‌ی بزرگ (کولون) همکاری می‌کنند.

بهبود سلامت استخوان

کشمش حاوی مقادیر قابل توجهی بور (boron) می‌باشد. بور یک ماده معدنی است که میزان کمی از آن مورد نیاز بدن جهت تبدیل هورمون استروژن و ویتامین D به حالت فعال خود می‌باشد. وجود این ماده‌ی معدنی برای سلامت ما حیاتی است و کمبود آن می‌تواند به پوکی استخوان منجر شود. خوردن کشمش به جلوگیری از نرم شدن استخوان یا پوکی استخوان کمک خواهد کرد.
علاوه بر فوائدی که از کشمش در بالا ذکر شد، دیگر فوائد آن در سلامت، مراقبت دهانی (مراقبت از دندان و لثه)، درمانی طبیعی جهت کم خونی، محافظت در برابر دژنراسیون ماکولا، و غیره را شامل می‌شود. اگرچه کشمش میوه‌ی خشک شده‌ی کوچکی است، اما حاوی مقدار کافی از مواد مغذی و کالری جهت فراهم ساختن انرژی کافی جهت کار در طول روز است. بنابراین مرتبه‌ی بعد که قصد پیاده روی و یا رفتن به مسافرت را دارید، فراموش نکنید که جیب‌های خود را پر از کشمش نمایید! امیدوارم این مقاله‌ آموزنده بوده باشد!

منبع:راسخون