یونولیت و مزایا و معایب استفاده از آن در ساختمان سازی

یونولیت و مزایا و معایب استفاده از آن در ساختمان سازی

یونولیت در واقع نوعی پلاستوفوم تحت عنوان پلی استایرن منبسط شده با علامت اختصاری EPS است که کاربردهای متعددی در امور بسته بندی ، عایق سازی ، آموزشی ، تبلیغاتی و … دارد .
یونولیت پلیمری به رنگ سفید و عایق رطوبت ، حرارت و صدا است که در کارخانه های پتروشیمی تهیه می‌شود . این ماده با وزن حجمی بسیار کم (1.04 تا 1.09 گرم بر سانتیمتر مکعب) و دانه بندی های ریز و درشت ، بصورت گرانول ، ورق و بلوک در اندازه ها و ضخامتهای گوناگون موجود است . برش دادن آن نیز با دستگاههای برش توسط سیم داغ به راحتی انجام می شود .

کاربردهای یونولیت

– دکوراسیون و فضاسازی‌های موقت
– ساخت سازه‌های سبک
– ساخت ماکت و کاردستی و تابلو اعلانات
– ساخت احجام و مدل های بزرگ
– ساخت سردخانه
– ساخت استودیوهای صدا برداری
– عایق صوتی و حرارتی دیوارها
– عایق صوتی در فضاهای دارای آلودگی‌ صوتی
در صورتیکه از یونولیت برای تبلیغات شهری استفاده شود ، باید از پوشش های پلیمری برای حفاظت آن در برابر شرایط محیطی و UV استفاده شود .
از یونولیت در سیستم سقف تیرچه – بلوک بعنوان جایگزین بلوک های سفالی یا سیمانی استفاده می شود . استفاده از یونولیت (پلی استایرن منبسط شده) به عنوان بلوک سقفی ، در صورتی مناسب خواهد بود که مواردی از قبیل ایمنی در برابر آتش سوزی ، تولرانس های ابعادی ، مقاومت (که مستقیما با چگالی مصالح ارتباط دارد) ، شکل هندسی و روش اجرای مناسب در آن رعایت گردد .

مزایای استفاده از یونولیت در سقف ساختمانها

– سبکی قطعات بلوک و کم شدن وزن نهایی ساختمان
– کم شدن سایز تیر و ستونها و نتیجتا کاهش مصرف فولاد و آهن
– کاهش 30 درصدی حجم بتن
– مقاومت در برابر زلزله
– عایق حرارتی ، برودتی و صوتی
– حمل و نقل سریع و آسان
– صرفه جویی در زمان اجرا و کاهش دستمزد

معایب کاربرد یونولیت در ساختمان سازی

بلوک های «پلی استایرن» به دلیل سبکی وزن خود ، باعث کم شدن وزن نهایی ساختمان می شوند . بلوک های یونولیتی نقش باربری ندارند و در برابر زلزله ایمن هستند . به همین دلیل در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند . اما این بلوک ها ، در برابر آتش به راحتی حجم خود را از دست می دهند و تنها اشکال این بلوک ها ، کمی مقاومت در برابر حرارت و شعله وری است . در صورتی که از جنس مرغوب این بلوک ها در ساختمان سازی استفاده شود ، در برابر آتش مقاوم تر خواهند بود .

الزامات ایمنی در برابر آتش

تنها ، استفاده از نوع کندسوزشده بلوک یونولیت مجاز است و استفاده از انواع غیرکندسوز ممنوع می باشد . تولید کنندگان موظف می باشند مدارک لازم دال بر استفاده از مواد اولیه از نوع کندسوز شده برای تولید بلوک را نمایند .
مواد اولیه (پودر پلی استایرن منبسط شده محصول کارخانجات پتروشیمی) باید از نوع کندسوز باشد . در این زمینه باید مدارک فنی معتبر از کارخانه فروشنده مواد اولیه دریافت شود . مدارک فوق باید مقاومت ماده اولیه در برابر آتش را ، بر اساس استانداردهای معتبر بین المللی نشان دهد .

برای حفاظت از بلوک ها و جلوگیری از برخورد مستقیم هرگونه حریق احتمالی با آنها ، لازم است زیر سقف به وسیله پوشش مناسب محافظت شود . این پوشش باید به تیرها و تیرچه ها متصل و مهار گردد . اتصال مستقیم به بلوک پلی استایرن (مانند گچ کاری مستقیم بر روی بلوک بدون استفاده از اتصالات مکانیکی) به تنهایی مجاز نیست .

از آنجایی که دیوارهای بین واحدهای مستقل (دیوار بین آپارتمان های مسکونی یا واحدهای تجاری ، اداری مستقل و غیره) در هر ساختمان باید دارای مقاومت در برابر آتش باشند ، این دیوارها باید از لایه بلوکهای پلی استایرن عبور کرده و تا زیر سقف سازه ای (یعنی زیر تیرچه یا بتن ) امتداد داشته باشند یا به طور مناسب از مصالح ضد حریق استفاده شود ، به گونه ای که بلوکهای پلی استایرن در این قسمت بین دو فضای مجاور پیوستگی نداشته باشند و از گسترش هر گونه حریق احتمالی بین دو فضایی که به وسیله دیوار مقاوم در برابر آتش از یکدیگر جدا شده اند ، جلوگیری گردد.

بلوکهای یونولیت در محل کارگاه ساختمانی ، دور از هر گونه مواد قابل اشتعال نگهداری شوند . محل نگهداری باید طوری باشد که از احتمال ریزش یا تماس براده های داغ یا جرقه های ناشی از جوشکاری یا هر گونه شیء داغ دیگر با بلوکها پیشگیری شود . محل انبار اصلی بلوکها حتی الامکان به دور از محل عملیات ساختمانی باشد تا از سرایت هر گونه شعله یا حریق احتمالی به محل انبار اصلی جلوگیری شود .

توصیه می شود که از انبار کردن بلوکها به حجم بیش از 60 متر مکعب اجتناب شود . در صورت نیاز به انبار کردن مقادیر بیش از 60 متر مکعب ، بلوکها به قسمتهای با حجم حداکثر 60 متر مکعب تقسیم شده و بین هر دو قسمت حداقل 20 متر فاصله وجود داشته باشد .

کلیه کارگران و کارکنان باید نسبت به عدم استفاده از هرگونه شعله و نیز عدم استعمال سیگار در محل نگهداری بلوکها توجیه شوند و تابلوی استعمال دخانیات ممنوع در محل نگهداری بلوکها نصب گردد . تعدادی کپسول آتش نشانی نیز در نزدیکی محل نگهداری بلوکها نصب گردد.