مهندس مشاور کیست ؟

امروزه، افراد تا حدودی با نقش مهندس مشاور آشنا هستند، ولی به جرأت می‌توان گفت که بیشتر آن‌ها دقیقاً نمی‌دانند مهندس مشاور کیست ؟ یا چه وظایفی دارد؟ ولی خُب، شاید به دلیل استفاده از واژه «مشاور» بتوان چنین حدس زد که آن‌ها در امور مهندسی، مشاوره‌های لازم را به افراد می‌دهند. اما پتانسیل شغلی مهندس مشاور، چیزی فراتر از یک مشاوره ساده است! برای درک بیشتر این موضوع که مهندس مشاور دقیقاً چه کسی است و چگونه می‌تواند مهم‌ترین نقش را در پیشبرد پروژه‌ها ایفا کند، با ما همراه باشید.

یک مهندس مشاور، تخصص و رهبری را در برنامه‌ریزی، طراحی، اصلاح و یا احیای زیرساخت‌های عمومی و خصوصی فراهم می‌کند. مهندسین مشاور در بسیاری از رشته‌ها اعم از مهندسی عمران، محیط زیست، مکانیک، برق، ژئوتکنیک، شیمیایی، صنعتی و کشاورزی فعالیت می‌کنند.

کار آن‌ها ممکن است بر حسب اندازه و نوع پروژه، صرفاً علمی یا فنی یا اصلاً هماهنگی و مدیریت باشد. در بسیاری موارد، مهندسین مشاور مسئولیت هماهنگی تلاش‌ها و فعالیت‌های اعضای تیم را بر عهده دارند؛ سایر رشته‌ها و حرفه‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند شامل دانشمندان علوم طبیعی، برنامه‌ریزان، نقشه‌برداران، معماران، اکولوژیست‌ها، زمین‌شناسان، باستان‌شناسان، اقتصاددانان، متخصصان ساخت و ساز و مذاکره‌کنندگان املاک و طیف وسیعی از تخصص‌های دیگر هستند.

مهندسان مشاور خدمات حرفه‌ای را به سازمان‌های دولتی و خصوصی ارائه می‌دهند. آن‌ها همچنین به عنوان نمایندگان مستقل و مدافع مشتریان خود عمل می‌کنند و وظیفه دارند راه‌حل‌های ابتکاری برای مشکلات فنی را پیدا کرده و مشاوره راهبردی را برای تجارت و مدیریت ارائه دهند. شرکت‌هایی که در مهندسی مشاوره تخصص دارند، وظیفه طراحی و ساخت بخش عمده زیر ساخت‌های عمومی را بر عهده دارند.

مهندس مشاور کیست ؟ وظایف مهندس مشاور

مهندسین مشاور نه تنها مجبورند استانداردهای بالایی از کار را در همه زمان‌ها حفظ کنند، بلکه باید از انعطاف‌پذیری لازم برای کار بر روی طیف وسیعی از پروژ‌ه‌ها برای ادامه مهارت‌های جدید برخوردار باشند. مشتریان برای پروژه‌های‌شان هزینه می‌کنند و می‌خواهند برای مقدار هزینه‌های خود حداکثر ارزش را کسب کنند، بنابراین مهندس مشاور برای بیشترین بازدهی، از دانش مهندسی، تخصص فنی و تجربی و مهارت‌های مدیریت پروژه‌، نهایت استفاده را می‌برد.

راه‌حل‌ها و خدماتی که مهندسین مشاور ارائه می‌دهند:

✔️ مطالعات مقدماتی و سرمایه‌گذاری ✔️ مطالعات تأثیرات اجتماعی و زیست محیط ✔️ برآورد بودجه اولیه و نهایی ✔️ مطالعات مدیریت دارایی و برآورد هزینه پروژه ✔️ تهیه طرح‌های اولیه و نهایی برای فعالیت‌های مهندسی ✔️ نظارت و بازرسی از کار ساخت و ساز، از جمله مدیریت پروژه در محل ✔️ کمک و مشاوره فنی ✔️ تهیه گزارش‌های لازم از پیشرفت پروژه ✔️ مزایای برخورداری از دانش مهندسین مشاور

فواید استفاده از یک مهندس مشاور از رویکرد جامع برای طراحی یک پروژه خاص ناشی می‌شود. این فرآیند یکپارچه تمام موضوعات اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی مربوط به این روند را برجسته می‌کند و از این رو ساده‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین راه‌حل‌ها را پیش روی پروژه مربوطه قرار می‌دهد.

داشتن یک مهندس مشاور جهت مشاوره در مورد هرگونه پروژه، مزایای بسیاری دارد. توصیه می‌کنیم اگر به فکر راه‌اندازی یک پروژه ساختمانی هستید، از یک مهندس مشاور برای بررسی پروژه خود بهره بگیرید. در مورد برخی از مشکلات احتمالی که ممکن است با آن روبرو شوید، در مورد بودجه، برنامه زمانی و نکات مهندسی مشاوره بگیرید. به‌طورکلی، یک مهندس مشاور فردی است که شما را قادر می‌سازد بیشترین ارزش و سود را از پروژه خود دریافت کنید.

Showing 10 from 168 Items

Toggle Filters
Count
Sort by
Order