Address & Contact

Our Address

تهران

Telephone

آموزش و درمان انواع زگیل تناسلی و بیماری‌ های مقاربتی

درمان زگیل تناسلی به درمان

زگیل تناسلی (HPV) چیست؟

این بیماری ویروسی یک عارضه پوستی محسوب میشود و انواع بسیار مختلفی دارد که اغلب آنها خیلی خطرناک و نگران کننده نیستند. این زگیلها مانند گوشتهای اضافی و نرمی هستند که در اطراف دستگاه تناسلی در مردان و زنان ظاهر میشوند این بیماری یکی از مهمترین و شایع ترین عفونتهای مقاربتی می.باشد در صورتی که بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، سلامت فرد به خطر نمیافتد ولی اگر عفونت مربوط به آنها در مردان و زنان دائمی شود و این افراد به دنبال درمانهای مناسبی برای رفع بیماری خود نباشند ممکن است تا بیماری با افزایش سرعت رشد و تکثیر سلولی در ناحیه تناسلی باعث سرطان شود. توجه کنید که زنان در رابطه با این بیماری آسیب پذیرتر هستند و در صورتی که بیماری سریعاً کنترل و درمان نشود، ممکن است،فرد دچار سرطان دهانه رحم و گردن رحم شود.آموزش و درمان انواع زگیل تناسلی و بیماری‌ های مقاربتی به درمان

علائم زگیل تناسلی HPV

علائم زگیل تناسلی در افراد مختلف ممکن است متفاوت .باشد. برای مثال علامتهایی که در مردان بروز میکند ممکن است با علامتهایی که در زنان قابل بررسی هستند متفاوت باشند توجه کنید که با توجه به ناحیه درگیری و شدت بیماری ممکن است افراد علائم متفاوتی داشته باشند که در ادامه به مهم ترین آنها اشاره شده است.

آموزش و درمان انواع زگیل تناسلی و بیماری‌ های مقاربتی به درمان

علائم زگیل تناسلی در زنان

از مهم ترین علائم زگیل تناسلی در بانوان میتوان به تغییر ترشحات واژن اشاره کرد. از آنجا که تغییرات ترشحات واژن در تمامی حالات نشان دهنده تغییر وضعیت سلامتی در تمامی بدن هستند، این ترشحات با تغییرات هورمونی بیولوژیکی و یا درگیری ویروسی تغییر شکل رنگ و بو میدهند. البته توجه کنید که این علائم تنها در صورتی بروز میدهند که چندین ماه از رابطه جنسی مشکوک گذشته باشد زیرا دوره نهان این بیماری معمولاً چند ماه یا حتی چند سال ممکن است به طول بیانجامد.همچنین ،التهاب خارش، سوزش و علائم اولیه زگیل نیز میتواند پس از مدتی خود را نشان دهد تغییر رنگ پوست در این ناحیه را نیز باید جدی بگیریم توجه کنید که بر اثر رابطه جنسی دهانی ممکن است ویروسها در نواحی مختلفی مثل ،زبان دهان و گلو را درگیر کنند با توجه به ناحیه درگیر شده، علائم در افراد مختلف ممکن است با شدت متفاوتی خود را بروز دهد. توجه کنید که در حال حاضر هیچ تستی نیست که منحصراً برای غربالگری بیماران زگیل تناسلی طراحی شده باشد بنابراین افراد معمولاً پس از گذشت دوره طولانی نهفتگی و تشخیص علائم اولیه سرطان به ابتلای خود پی می برند.

 انواع زگیل

 زگیل ناحیه تناسلی

این زگیل‌ها به صورت ضایعات مسطح، برجستگی‌های کوچک شبیه گل کلم یا برآمدگی‌های ساقه مانند ظاهر می‌شوند.

زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی زنان بیشتر در ناحیه فرج ظاهر می‌شود، اما می‌تواند در نزدیکی مقعد، دهانه رحم یا واژن نیز ایجاد شود.

زگیل تناسلی در مردان

زگیل تناسلی مردان در آلت تناسلی و کیسه بیضه یا اطراف مقعد ظاهر می‌شود. همچنین این ویروس در اثر تماس دهانی می‌تواند در گلو و یا دهان شخص بروز پیدا کند.

زگیل تناسلی ممکن است دارای علائمی از قیبل ترشحات واژن در زنان، خارش، خونریزی و سوزش ظاهر شوند. این علائم ممکن است، قبل از بروز زگیل نیز وجود داشته باشند. اما اگر زگیل‌ها گسترش پیدا کرده یا بزرگ تر شوند، این وضعیت می‌تواند ناراحت کننده یا دردناک باشد.

آموزش و درمان انواع زگیل تناسلی و بیماری‌ های مقاربتی به درمان

علائم زگیل تناسلی در مردان

از رایج ترین علائم این بیماری در مردان میتوان به بروز زگیل هایی در نواحی تناسلی با) رنگ پوست و یا تیره تر از پوست اشاره کرد البته بسیاری از انواع این ویروس در بدن مردان بدون علامت رشد میکنند در برخی از کشورهای جهان برای تشخیص آزمایشگاههای نمونه برداری از پوست نواحی تناسلی تجویز میشود.
نکته: انواع مختلف این ویروس معمولاً در زنان در عرض دو سال یا کمتر قابل تشخیص هستند ولی تشخیص این بیماری در مردان با علائم ظاهری قابل انجام نیست زیرا علائم دیرتر ظاهر میشوند. توجه کنید که داشتن زگیل تناسلی به این معنی نیست که شریک جنسی شما اخیراً رابطه جنسی با افراد دیگری داشته است این ویروس ممکن است سالها در دوره نهفتگی بوده باشد و نشانه قابل توجهی از در پوست بدن
بیمار بروز نداده باشد.

آموزش و درمان انواع زگیل تناسلی و بیماری‌ های مقاربتی به درمان

 انواع روش های درمانی زگیل ها

 لیزر درمانی

این روش برای از بین بردن زگیل‌های خوشه‌ای و تکی با تعداد زیاد بسیار موثر می‌باشد. درمان زگیل تناسلی با لیزر می‌تواند کمی نسبت به روش‌های دیگر هزینه بیشتری داشته باشد ولی نتایج قطعی‌تری هم به دنبال دارد. این روش طی مدت زمان نیم ساعت و به صورت کاملاً سرپایی انجام می‌شود. زمان نقاهت آن کاملا کوتاه مدت بوده و نیاز به بستری نمی‌باشد.

 کرایوتراپی یا فریز کردن زگیل ها

تری کلرواستیک اسید یا TCA همان ماده شیمیایی می‌باشد که توسط یک پزشک در سطح زگیل‌ها اعمال شده و زائده پس انجماد از بین می‌رود. طی این روش موفق 75% بیماران رضایت کامل داشته و 15% از آنها تجربه بازگشت زگیل را داشته‌اند. با این حال، کرایو یا فریز زگیل تناسلی یکی از روش‌های قطعی درمان زائده‌های گوشتی بعد از لیزر می‌باشد.

 سوزاندن یا الکتروکوتر

در این روش که جراحی معمولی می‌باشد، پزشک از جریان الکتریکی برای گرم کردن و از بین بردن بافت‌های غیرطبیعی روی پوست استفاده می‌کند. این روش بیشتر برای زائده‌های گوشتی نرم کاربرد دارد و اگر زگیل شما سفت شده و زبر می‌باشد، لیزر و کرایو پیشنهاد‌های پزشک متخصص هستند.

 عمل جراحی یا لیپ زگیل تناسلی

عمل جراحی زگیل اغلب برای زائده‌های روی پوست کاربرد داشته و اگر زگیل داخل واژن یا مقعد باشد، از لیزر برای از بین بردن آن استفاده می‌کنند. جراحی شامل روش سنتی بریدن به وسیله تیغ جراحی می‌باشد و قبل از آن محل عفونی به طور موضعی بی‌حس می‌شود. زخم ناشی از برداشتن زگیل‌ها بخیه زده می‌شوند.

آموزش و درمان انواع زگیل تناسلی و بیماری‌ های مقاربتی به درمان

آموزش و درمان انواع زگیل تناسلی و بیماری‌ های مقاربتی به درمان

 تزریق داروی اینترفرون

در این روش با تزریق داروی اینترفرون به داخل زگیل می‌توان باعث تحریک و افزایش واکنش سیستم ایمنی فرد و به دنبال آن، از بین رفتن زگیل شد.آموزش و درمان انواع زگیل تناسلی و بیماری‌ های مقاربتی به درمان

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) عفونتی است که باعث تبخال می شود. این ویروس در دسته بیماری های منتقله از راه جنسی قرار دارد، و از بیماری های مقاربتی STI به شمار میرود. هرپس در قسمت های مختلف بدن دیده می شود، ولی بیشتر در نواحی تناسلی یا دهان وجود دارد.

تبخال تناسلی می تواند بدون علامت باشد یا علائم خفیفی داشته باشد که اغلب ناشناخته می مانند. هنگامی که علائم ظاهر می شود، تبخال تناسلی با یک یا چند تاول یا زخم ناحیه تناسلی یا مقعدی مشخص می شود. علاوه بر این، علائم عفونت جدید اغلب شامل تب، بدن درد و تورم غدد لنفاوی است. پس از یک دوره اولیه، که می تواند شدید باشد، علائم ممکن است عود کنند. تبخال تناسلی ناشی از HSV-1 معمولاً اغلب عود نمی کند. با HSV-2، علائم عود کننده شایع هستند.

آموزش و درمان انواع زگیل تناسلی و بیماری‌ های مقاربتی به درمان

💠💠💠💠💠💠💠

 انواع ویروس هرپس سیمپلکس

ویروس هرپس سیمپلکس یک ویروس مسری است که می تواند از طریق تماس مستقیم از فرد به فرد منتقل شود. دو نوع ویروس تبخال وجود دارد.آموزش و درمان انواع زگیل تناسلی و بیماری‌ های مقاربتی به درمان

نوع یک ویروس هرپس سیمپلکس HSV-1

این ویروس عامل تبخال بر روی لب است و معمولاً از طریق بزاق آلوده منتقل می شود.HSV-1 می تواند از طریق روش های زیر منتقل شود :

غذا خوردن در ظروف مشترک
به اشتراک گذاشتن رژ لب
بوسیدن
هرپس سیمپلکس میزان گسترش بالایی دارد، و برآورد ها نشان داده 67% مبتلایان به این ویروس را افراد بالای 49 سال یا بالاتر تشکیل می دهند.

نوع دو ویروس هرپس سیمپلکس HSV-2

ویروس هرپس سیمپلکس عامل تبخال تناسلی است و همانند ویروس اچ پی وی از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. بر طبق آمار منتشر شده از آکادمی پوست آمریکا (AAD)، حدود 20 درصد از بزرگسالان فعال جنسی در ایالات متحده مبتلا به HSV-2 هستند. عفونت HSV-2 از طریق تماس جنسی با بیمار مبتلا تبخال گسترش می یابد. اما در اغلب موارد ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 از افرادی منتقل می شود که علامت و یا زخم ندارند.

ویروس HSV برای تمام عمر در بدن باقی می ماند، حتی اگر علائم آشکار نداشته باشد. به همین علت احتمال عود مجدد تبخال وجود دارد. البته دسته ای از افراد تنها پس از ابتلا به ویروس علائم آن را تجربه می کنند. دسته ای از محرک ها وجود دارند، که می توانند خطر عود مجدد تبخال تناسلی را افزایش دهند. برخی از این عوامل عبارتند از :

استرس و فشار عصبی
دوره قاعدگی
تب یا بیماری
قرار گرفتن در معرض آفتاب یا آفتاب سوختگی

تجربه نشان داده احتمال عود مجدد بیماری در طول زمان کاهش می یابد زیرا بدن شروع به تولید آنتی بادی می کند. همچنین افراد سالم مبتلا به ویروس، معمولا دچار عوارض این بیماری نمی شوند.

 جلوگیری از گسترش عفونت تبخال

اگر چه هیچ درمانی برای تبخال وجود ندارد، اما می توان با انجام برخی اقدامات لازم از قرار گرفتن در معرض ویروس یا انتقال HSV به دیگران جلوگیری نمود.آموزش و درمان انواع زگیل تناسلی و بیماری‌ های مقاربتی به درمان

💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠

علت یا دلایل ابتلا به زگیل تناسلی

زگیل تناسلی در اغلب موارد در اثر ویروس اچ پی ویHPV ایجاد می شود. 30 تا 40 نوع مختلف از ویروس HPV وجود دارد که تنها بر اندام تناسلی تاثیر می گذارد، اما فقط چند نوع آن باعث زگیل های تناسلی می شوند. ویروس HPV از طریق تماس پوست با پوست قابل انتقال است، به همین دلیل جزء بیماری های آمیزشی یا جنسی در نظر گرفته می شود.

این ویروس شیوع گسترده ای دارد، بر طبق اعلامیه منتشر شده از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) اغلب افراد فعال از نظر جنسی در مراحلی از زندگی آن را دریافت می کنند. با این حال، ویروس همواره منجر به عوارضی مانند زگیل های تناسلی نمی شود. بلکه زگیل تناسلی معمولاً توسط نوع خاصی از ویروس HPV ایجاد می شود که از سایر ویروس های که باعث ایجاد زگیل در سایر نواحی بدن می شود، متفاوت است. به بیانی دیگر می توان گفت زگیل نمیتواند از دست کسی به اندام تناسلی گسترش یابد و یا بالعکس.

 

 

 راهکار پیشگیری از این بیماری به این شرح است :

از تماس مستقیم فیزیکی با دیگران پرهیز کنید.
از وسایل شخصی دیگران مانند فنجان، حوله، لباس، لوازم آرایش به خصوص رژ استفاده نکنید.
هنگام برقراری رابطه جنسی از وسایل محافظت کننده مانند کاندوم استفاده نمایید.
هنگام مصرف دارو ها و اعمال آن بر روی زخم ها دست ها بشویید و از دستکش های پنبه ای استفاده کنید.
برای پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران، افراد مبتلا به HSV-2 باید از هر نوع فعالیت جنسی به خصوص در زمان عود بیماری پرهیز کنند. اگر فرد علائم را تجربه نکرده اما وجود ویروس تشخیص داده شود، در طول مقاربت باید از کاندوم استفاده نمود. اما احتمال انتقال هرپس سیمپلکس حتی زمانی که از کاندوم استفاده می کنید، نیز وجود دارد. همچنین زنان حامله و آلوده به این ویروس؛ باید از داروهایی مخصوص استفاده نمایند تا مانع انتقال بیماری به نوزاد خود شوند.

تقریبا 100 درصد موارد سرطان دهانه رحم با ویروس پاپیلومای انسانی در ارتباط است. این ویروس که به آن HPV گفته می‌شود، شایع‌ترین عفونت مقاربتی است. متأسفانه اکثر بیماران آلوده به عفونت HPV، اطلاعی از بیماری خود ندارند. اگرچه مکانیسم های دقیق انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر هنوز شناخته نشده است اما معمولاً از راه تماس جنسی به خصوص تماس تناسلی یا مقعدی منتقل می‌گردد. البته احتمال انتقال ویروس از راه ارتباط دهانی- تناسلی نیز امکان پذیر است.
افراد مبتلا می‌توانند سال‌ها بدون علامت باشند و در این مدت، ویروس را به شریک جنسی خود منتقل کنند. امکان دارد یک فرد بیش از یک نوع ویروس HPV مبتلا شود.
علایم بالینی مبتلا به HPV: اکثریت مبتلایان بی علامت هستند و در صورت سالم بودن سیستم ایمنی، 90% موارد HPV از بدن مبتلایان پاک خواهد شد. در حال حاضر هیچ روش پیشگیری کننده‌ای وجود ندارد که بتواند افراد مبتلا را به دو گروه تقسیم کند، گروهی که HPV از بدن آنها دفع می‌شود و گروهی که HPV باقیمانده و سبب تغیر سلولی غیر طبیعی و یا زگیل می‌شود. ولی تغییرات سلولی بوجود آمده در آزمایش پاپ اسمیر قابل مشاهده است.
تعدادی از انواع HPV تناسلی عامل ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند و تعدادی دیگر می‌توانند سلول‌های طبیعی را غیر طبیعی نموده و سبب سرطان شوند. انواع HPV که باعث زگیل تناسلی می‌شود با انواعی که سبب سرطان می‌شود متفاوت است.

الف. زگیل تناسلی به صورت توده‌های کوچک مجزا یا به هم متصل در نواحی تناسلی ایجاد می‌شود. زگیل می‌تواند کوچک و بزرگ، برجسته، مسطح یا شبیه گل کلم باشد. تشخیص زگیل بالینی بوده و با مشاهده می‌توان آن را تشخیص داد .معمولاً طی چند هفته تا چند ماه پس از تماس جنسی فرد با فرد مبتلا در بدن فرد رشد می‌کند. باید توجه کرد زگیل تبدیل به سرطان نمی‌شود.
ب. سرطان دهانه رحم 7/99% با HPV همراهی دارد و معمولاً تا مراحل پیشرفته بدون علامت است و همچنین متأسفانه در مراحل پیشرفته بسیار سخت درمان می‌شود. لذا مهمترین مسئله در کنترل سرطان سرویکس، غربالگری منظم کلیه خانم‌های واجد شرایط می‌باشد. سرطان سرویکس دومین سرطان شایع در میان زنان جهان است.

درمان: اگر زگیل در ناحیه تناسلی پیدا شود، می‌توان اصلاً درمان نکرد ولی روش‌های درمانی متعددی دارویی و جراحی وجود دارد که در حال حاضر هیچکدام به دیگری ارجحیت ندارد.
در رابطه با سرطان دهانه رحم، اگر در غربالگری روتین، پاپ اسمیر غیر طبیعی وجود داشته باشد معمولاً در طول زمان خود به خود برطرف می‌شود. لذا بر اساس راهنمایی بالینی موجود با پاپ اسمیر غیر طبیعی برخورد می‌شود.
تشخیص آزمایشگاهی: از آنجا كه كشت سلولي و روش‌هاي سرولوژيك در شناسايي اين ويروس و انواع آن فاقد ارزش هستند، اهميت روش‌هاي ملكولي از جمله واكنش زنجيره‌اي پلي‌مراز (PCR) در تشخيص قطعي و زودرس اين ويروس آشكار مي‌گردد.

پیشگیری: در سرطان دهانه رحم بيش از هر نوع بدخيمي ديگري، اثرات پيشگيري، تشخيص زودرس و درمان به موقع بر كاهش ميزان مرگ و مير مشهود است. این امر می‌تواند با انجام دوره‌ای تست پاپ اسمیر صورت پذیرد. انجام واکسیناسیون در برخی کشورهای پیشرفته باعث کاهش قابل توجهی در ابتلاء افراد به ویروس شده است.

 پاپ اسمیر چیست و چه کسانی باید آن را انجام دهند

پاپ اسمیر نوعی آزمایش برای خانم‌هاست که برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام می‌شود. در این آزمایش، سلول‌ها از دهانه رحم جمع‌آوری می‌شود.

دهانه رحم، پایین رحم در بالای واژن قرار دارد. اگر سرطان دهانه رحم به موقع و با انجام تست پاپ اسمیر شناسایی شود، بیمار شانس بیشتری برای درمان خواهد داشت.

علاوه بر این، تست پاپ اسمیر این امکان را به بیمار می‌دهد که هرگونه تغییر غیر طبیعی در سلول‌های دهانه رحم تشخیص داده شود و پزشک از ابتلای بیمار به سرطان در آینده جلوگیری کند.

تشخیص زودهنگام این سول‌های غیر طبیعی با آزمایش پاپ اسمیر اولین قدم برای توقف این نوع از سرطان است.

 هدف از انجام تست پاپ اسمیر چیست؟

این تست همانطور که برای شما گفته شد به هدف غربالگری سرطان دهانه رحم مورد استفاده قرار می‌گیرد. پاپ اسمیر معمولا همراه با معاینه لگن برای بیمار انجام می‌شود. در خانم‌های بالای ۳۰ سال ممکن است با آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) انجام گیرد.

ویروس HPV نوعی عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به سرطان دهانه رحم شود. در برخی از مواقع آزمایش HPV ممکن است به جای تست پاپ اسمیر انجام گیرد.

💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠

 چه افرادی نیاز به انجام تست پاپ اسمیر دارند؟

متخصصین توصیه می‌کنند که خانم‌ها باید هر سه سال یکبار از ۲۱ سالگی تست پاپ اسمیر را انجام دهند. زیرا، ممکن است برخی از خانم‌ها در معرض خطر ابتلا به سرطان یا نوعی عفونت باشند.

در چنین مواقعی گاهی پزشک صلاح می‌داند که تست به‌صورت مکرر انجام شود:

HIV مثبت دارید.
سیستم ایمنی شما به دلیل شیمی درمانی یا پیوند عضو ضعیف شده است.
اگر بالای ۳۰ سال داشته باشید و طی این مدت در آزمایشات انجام گرفته نتایج غیر طبیعی مشاهده نشده است.
در صورت ترکیب با دیگر آزمایشاتی مانند تست HPV ممکن است هر ۵ سال یکبار نیاز به چنین آزمایشی داشته باشید.

HPV ویروسی است که باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شود و احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد.

 چند بار باید تست پاپ اسمیر را تکرار کرد؟

به‌طور کلی پزشکان توصیه می‌کنند که تست پاپ اسمیر هر سه سال یکبار برای خانم‌ها ۲۱ تا ۶۵ سال باید تکرار شود.

در صورتی که این تست همراه با آزمایش HPV انجام گیرد، خانم‌های بالای ۳۰ سال می‌توانند هر ۵ سال یکبار این تست را انجام دهند.

اگر بیمار عوامل خطرسازی داشته باشد، پزشک بدون توجه به سن بیمار انجام مکرر پاپ اسمیر را توصیه خواهد کرد. این عوامل خطرساز به شرح زیر است:

سلول‌های پیش سرطانی تشخیص داده شده باشد.
در معرض دی اتیل استیل بسترول قبل از تولد باشید.
دچار عفونت HIV باشید.
دچار ضعف سیستم ایمنی به دلیل پیوند عضو، شیمی درمانی یا استفاده مزمن از کورتیکواستروئیدها هستید.
سابقه مصرف سیگار را دارید.
سلول های غیر طبیعی در دهانه رحم
تشخیص سلول های پیش سرطانی با پاپ اسمیر

💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠

 چه کسانی می‌توانند تست پاپ اسمیر را ادامه ندهند؟

در موارد خاص پزشک تصمیم به توقف آزمایش تست پاپ اسمیر می‌گیرد که این موارد به شرح زیر است:

پس از هیسترکتومی
پس از هیسترکتومی (برداشتن رحم از جمله دهانه رحم) باید از پزشک خود سوال کنید که نیازی به تست پاپ اسمیر دارید یا خیر.

اگر هیسترکتومی برای شرایط غیر سرطانی مانند فیبروم انجام شده باشد، ممکن است بتوانید این تست را متوقف کنید؛ اما، در صورتی که هیسترکتومی برای شرایط سرطانی انجام شده باشد، پزشک ممکن است ادامه این تست‌ها را به بیمار توصیه کند.

افزایش سن
پزشکان معتقدند افرادی که آزمایشات منفی تا سن ۶۵ سالگی داشته‌اند، می‌توانند از سن ۶۵ سالگی تست‌ها را متوقف کنند.

 عوارض و خطرات ناشی از تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر روشی مطمئن برای غربالگری سرطان دهانه رحم است. با این حال ممکن است خطاهایی در این آزمایش وجود داشته باشد و بیماران نتایج کاذب منفی را شاهد باشند.

در حقیقت به این معنی که آزمایش نشان می‌دهد که هیچ ناهنجاری وجود ندارد، حتی اگر سلول‌های غیر طبیعی وجود داشته باشد. نتیجه منفی کاذب به این معنی نیست که اشتباهی در روند آزمایش رخ داده است.

عواملی که می‌تواند منجر به نتیجه منفی کاذب شود به شرح زیر است:

عدم وجود سلول‌های کافی
تعداد کم سلول‌های غیر طبیعی
وجود خون یا سلول‌های التهابی که سلول‌های غیر طبیعی را پوشانده است.
با این حال اگر سلول‌های غیر طبیعی در یک آزمایش تشخیص داده نشود، در آزمایشات بعدی قطعا نشان داده خواهد شد.

 تشخیص عفونت با تست پاپ اسمیر

این آزمایش می‌تواند سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم را قبل از سرطانی شدن تشخیص دهد. اغلب آزمایش‌های HPV را در طی آزمایش پاپ اسمیر انجام می‌دهند تا HPV را که یکی از علل اصلی دهانه رحم است، بررسی کنند.

نتایج نامشخص یا غیرطبیعی در پاپ اسمیر احتمالا نشان‌دهنده عفونت، سرطان یا موارد دیگری است که از سوی پزشک قابل تشخیص خواهد بود.

💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠

 سن پاپ اسمیر

شما باید از سن ۲۱ سالگی شروع به انجام تست پاپ اسمیر کنید. اگر نتیجه تست پاپ اسمیر برای شما طبیعی باشد، احتمالا پزشک به شما می‌گوید که می‌توانید تست بعدی را سه سال دیگر انجام دهید.

خارج کردن رحم
نحوه آمادگی برای انجام تست پاپ اسمیر
نحوه آمادگی برای انجام تست پاپ اسمیر
جهت اطمینان از موثر بودن نتایج تست پاپ اسمیر قبل از آزمایشات به نکات زیر توجه داشته باشید:

دو روز قبل از انجام تست پاپ اسمیر از رابطه جنسی، دوش گرفتن، داروهای واژینال، فوم‌ها، کرم‌ها یا ژل‌های اسپرم کش باید خودداری کنید؛ چراکه، ممکن است سلول‌های غیر طبیعی شسته و پنهان شوند.
تا حد امکان توصیه می‌شود که طی قاعدگی این تست را انجام ندهید و پس از اتمام قاعدگی اقدام کنید.
نحوه انجام تست پاپ اسمیر چگونه است؟
تست پاپ اسمیر در مطب پزشک انجام می‌شود و تنها چند دقیقه طول خواهد کشید. می‌بایست به پشت روی تخت دراز بکشید و زانوهای خود را خم کنید. پاشنه‌های پا در قسمتی به نام رکاب قرار دارد. پزشک ابزاری به نام اسپکولوم را به آرامی در واژن قرار می‌دهد.

اسپکولوم دیواره‌های واژن را از یکدیگر جدا می‌کند تا پزشک به راحتی بتواند دهانه رحم را مشاهده کند. قرار دادن اسپکولوم ممکن است باعث ایجاد احساس فشار در ناحیه لگن شود.

سپس پزشک با استفاده از یک برس نرم و دستگاه صاف‌کننده مسطح به نام اسپاتول نمونه‌هایی از سلول‌های دهانه رحم را خارج می‌کند.

پس از انجام تست پاپ اسمیر

بعد از انجام تست پاپ اسمیر می‌توانید بدون هیچ محدودیتی فعالیت‌های عادی و روزمره خود را داشته باشید. بسته به نوع آزمایش پاپ، نمونه سلول جمع‌آوری شده از دهانه رحم به ظرف مخصوص منتقل می‌شود.

نمونه‌ها به آزمایشگاه منتقل می‌شوند و در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌گیرد تا مشخصه‌هایی در سلول‌ها که نشانه‌دهنده سرطان یا وضعیت پیش سرطانی است مورد بررسی قرار گیرد.

 نتیجه تست پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر می‌تواند پزشک را از وجود سلول‌های مشکوک که نیاز به آزمایش بیشتری دارند، آگاه کند.

نتایج طبیعی
اگر تنها سلول‌های طبیعی در دهانه رحم طی آزمایش پاپ اسمیر مشاهده شده باشد، گفته می‌شود که نتیجه تست منفی است. در این مواقع خانم دیگر نیاز به آزمایشات بیشتر برای بررسی نخواهد داشت.

نتایج غیرطبیعی
اگر سلول‌های غیرطبیعی در طول آزمایش پاپ اسمیر کشف شود، در این مواقع گفته می‌شود که نتیجه تست مثبت است. این نکته را به یاد داشته باشید که نتیجه مثبت به این معنی نیست که فرد به سرطان دهانه رحم مبتلاست.

معنی نتیجه مثبت به این بستگی دارد که چه نوع سلولی در آزمایش کشف شده است. در ادامه برخی از اصطلاحات پزشکی ذکر می‌شود که ممکن است برای کشف سلول‌های غیرطبیعی به کار برده شود:

سلول‌های سنگفرشی آتیپیک (ASCUS)

سلول‌های سنگفرشی، نازک و مسطح‌اند و در دهانه رحم سالم رشد می‌کنند. اگر در تست پاپ اسمیر سلول‌های سنگفرشی به‌صورت غیرطبیعی نشان داده شود، به معنی وجود سلول‌های پیش سرطانی نیست.

پزشک در این مواقع تجزیه و تحلیل می‌کند تا وجود ویروس‌هایی مانند انواع ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را که باعث ایجاد سرطان می‌شوند مورد بررسی قرار دهد.

اگر هیچ ویروس خطرناکی وجود نداشته باشد، سلول‌های غیرطبیعی که در نتیجه آزمایش مشاهده می‌شوند، نگران‌کننده نیستند. در صورت وجود ویروس‌های خطرناک به آزمایشات بیشتری نیاز خواهد بود.

ضایعه داخل اپیتلیال سنگفرشی
این اصطلاح برای نشان دادن نتیجه غیرطبیعی و احتمال وجود سلول‌های پیش سرطانی در تست پاپ اسمیر به کار برده می‌شود.

اگر تغییرات چندانی مشاهده نشود، به این معنی است که وجود سلول‌های پیش سرطانی فاصله زیادی تا ایجاد سرطان دارند.

اگر تغییرات زیادی ایجاد شده باشد، احتمال بالایی وجود دارد که این تغییرات زودتر به سرطان تبدیل شود. علاوه بر این، راهکارهای تشخیصی بیشتری برای بیماران انجام خواهد گرفت.

💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠

 کولپوسکوپی

سلول‌های پیش سرطانی
وجود سلول‌های غده‌ای غیرطبیعی
سلول‌های غده‌ای مخاط تولید می‌کنند و در دهانه رحم و داخل رحم رشد خواهند کرد. سلول‌های غده‌ای ممکن است غیرطبیعی به نظر برسند.

اما مشخص نیست که آیا آنها سرطانی‌اند یا خیر. برای تعیین این مورد و اهمیت آنها نیاز به آزمایشات بیشتری خواهد بود.

 سلول آدنوکارسینوما

این نتیجه به این معنی است که سلول‌ها در تست پاپ اسمیر به قدری غیرطبیعی به نظر می‌رسند که متخصص تقریبا از ابتلا بیمار به سرطان مطمئن است.

سرطان سلول سنگفرشی به سرطان‌هایی اطلاق می‌شود که در سلول‌های سطح صاف واژن یا دهانه رحم ایجاد می‌شود.

آدنوکارسینوما به سرطان‌های ایجاد شده در سلول‌های غده اشاره دارد. در صورت وجود چنین سلول‌هایی پزشک بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد.

اگر تست پاپ اسمیر غیرطبیعی باشد، پزشک ممکن است روشی به نام کولپوسکوپی را با استفاده از یک ابزار بزرگنمایی مخصوص (کولپوسکوپ) برای بررسی بافت‌های دهانه رحم، واژن و فرج انجام دهد.

همچنین ممکن است از هر ناحیه‌ای که غیر طبیعی به نظر برسد نمونه‌گیری انجام دهد. سپس نمونه برای تجزیه و تحلیل و تشخیص قطعی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

آیا در آزمایش پاپ اسمیر زگیل تناسلی مشخص می‌شود
این آزمایش نشان می‌دهد که آیا تغییرات غیرطبیعی سلولی ناشی از تغییرات HPV است یا خیر. برخی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی باعث ایجاد زگیل تناسلی و برخی دیگر منجر به سرطان دهانه رحم می‌شوند.

عفونت HPV که باعث نتیجه غیرطبیعی پاپ اسمیر می‌شوند، با انواع دیگر HPV که منجر به زگیل‌های قابل مشاهده شده‌اند، درمان متفاوتی دارد.

 در پاپ اسمیر Nilm چیست

تفسیر این مورد در خصوص تست پاپ اسمیر به این معنی است که هیچ سلول سرطانی یا سایر سلول‌های غیرطبیعی روی سطح یا بافتی که دهانه رحم را می‌پوشاند، وجود ندارد. احتمال تغییرات سلولی که نشان‌دهنده التهاب یا عفونت است، وجود دارد.

ناهنجاری سلول اپیتلیال چیست
به این معنی است که سلول‌های پوشاننده دهانه رحم یا واژن تغییراتی را نشان می‌دهد که ممکن است سرطانی یا پیش سرطانی باشد.

آیا تست پاپ اسمیر دردناک است
معمولا از یک کاردک کوچک برای نمونه برداری سلول‌ها از دهانه رحم طی آزمایش پاپ اسمیر استفاده می‌کنند.

ممکن است زمانی که سلول‌ها را خارج می‌کنند، خراش خفیفی را احساس کنید یا حتی ممکن است هیچ احساسی نداشته باشید.

همچنین امکان مشاهده مقداری لکه بینی یا خونریزی وجود دارد. چنین معایناتی نباید درد داشته باشد؛ اما ممکن است منجر به احساس ناخوشایندی شود.

با تست پاپ اسمیر چه بیماری‌هایی مشخص می‌شود
تست پاپ اسمیر زمانی به بیماران پیشنهاد می‌شود که سلول پیش سرطانی‌ یا تغییرات سلولی در دهانه رحم مشاهده شده باشد و در صورت عدم درمان، احتمال ابتلا به سرطان رحم وجود دارد.

این تست به دنبال ویروس پاپیلومای انسانی انجام می‌گیرد که می‌تواند منجر به تغییرات سلولی شود.

💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠

 تست پاپ اسمیر کجا انجام می‌شود

این تست باید تحت نظر متخصص و در مراکز درمانی معتبر انجام گیرد. از جمله مراکز درمانی و کلینیک‌های معتبر در کرج که می‌توانید این تست را انجام دهید، بیمارستان مریم کرج است.

چه زمانی بعد از پاپ اسمیر می‌توان رابطه جنسی داشت
در اغلب موارد مشکلی برای رابطه جنسی بعد از پاپ اسمیر ندارید. در واقع پس از انجام آن شما هیچ منعی برای فعالیت‌های عادی خود نخواهید داشت.

با این حال برخی از علائم پس از انجام این تست رخ می‌دهد که تنها در این صورت باید از رابطه جنسی تا زمان بهبودی خودداری کنید:

خونریزی کم، طبیعی است؛ اما اگر بیش از حد باشد باید این مورد را با پزشک در میان بگذارید.
ترشحاتی با بوی بد خارج می‌شود.
تب و لرز دارید.
دچار درد در شکم شده‌اید.
هزینه تست پاپ اسمیر
هزینه‌های این تست بر اساس شرایط متفاوتی تعیین می‌شود که این موارد به شرح زیر است:

کلینیکی که مراجعه می‌کنید.
شهری که سکونت دارید.
تجربه متخصص زنانی که مراجعه کرده‌اید.
و…
برای اطلاع از هزینه دقیق باید به‌صورت حضوری به پزشک مورد نظر خود مراجعه کنید.

💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠

 واکسن گارداسیل چیست؟

قبل از این‌که بخواهیم در مورد تاثیرات این واکسن صحبت کنیم، بحث خود را با ارائه اطلاعاتی در مورد خود واکسن آغاز می‌کنیم. واکسن گارداسیل در حقیقت رایج‌ترین نوع از واکسن‌های HPV است که برای پیشگیری از سرطان گردن رحم مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا قرار گرفته است.

این واکسن برای پیشگیری از ویروس‌های پاپیلومای انسانی به ویژه ویروس‌های تیپ ۶،۱۱، ۱۶ و ۱۸ کاربرد دارد. در حالت کلی تزریق این واکسن برای پیشگیری از بیماری‌های خطرناکی مانند زگیل تناسلی و انواع سرطان رحم توصیه شده است.

هر چند که بسیاری از افراد تصور می‌کنند واکسن گارداسیل برای درمان زگیل تناسلی تجویز می‌شود، اما این واکسن تاثیری در روند درمان زگیل تناسلی ندارد، ولی می‌تواند از بدن در برابر ابتلا به انواع ویروس‌ها و عفونت‌ها محافظت کند.

 ویروس HPV چیست؟

ویروس‌های پاپیلومای انسانی در حقیقت عفونتی است که از طریق تماس مستقیم پوستی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. این نوع از ویروس بیشتر از طریق تماس جنسی، دهان، گلو و یا اندام تناسلی منتقل می‌شود.

در برخی از منابع، ویروس HPV به عنوان عفونت جنسی منتقل شونده شناخته می‌شود. زیرا در صورتیکه این عفونت کنترل نشود، می‌تواند منجر به تشکیل زگیل تناسلی و یا سرطان رحم یا مقعد شود و عواقب غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.

 بهترین زمان برای تزریق واکسن گارداسیل

بهترین زمان برای تزریق این واکسن قبل از شروع فعالیت جنسی فرد است. از این رو معمولا توصیه اکید شده است که افراد در بازه سنی ۹ الی ۲۶ سالگی نسبت به تزریق آن اقدام کنند. البته این واکسن تا سن ۴۵ سالگی نیز بسته به شرایط می‌تواند توسط بیمار دریافت شود.

این واکسن معمولا طی یک دوره هشت ماهه و در سه نوبت دریافت می‌شود. اما در حالت کلی نظر متخصص در خصوص بهترین زمان تزریق آن برای افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد.

نکته مهمی که در تزریق واکسن گارداسیل باید مورد توجه قرار گیرد این است که این واکسن به هیچ عنوان نباید در دوران بارداری و شیردهی و یا افراد داری نقص سیستم ایمنی مورد استفاده قرار گیرد.

 تاثیرات واکسن گارداسیل بر زگیل تناسلی

تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که تزریق این واکسن می‌تواند در برابر ویروس‌های ایجاد کننده زگیل تناسلی مقاومتی در بدن ایجاد کند. از این رو احتمال ابتلا به زگیل تناسلی برای افرادی که واکسن گارداسیل تزریق کرده‌اند، تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

البته توجه داشته باشید که این واکسن نقشی در درمان زگیل‌های تناسلی ندارد و تنها می‌تواند احتمال ابتلا را کاهش دهد.

آیا تزریق واکسن گارداسیل می‌تواند جایگزین مناسبی برای چکاپ‌های دوره‌ای خانم‌ها شود؟

نکته قابل توجهی که در مورد واکسن گارداسیل وجود دارد این است که تزریق این واکسن به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای تست پاپ اسمیر یا غربالگری سرطان دهانه رحم باشد.

بنابراین تنها در صورتی باید به استفاده از آن اکتفا شود که هدف پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مانند زگیل تناسلی و پیشگیری از بروز ضایعات سرطانی است.

 آیا آقایان نیز می‌توانند واکسن گارداسیل دریافت کنند؟

هر چند در بسیاری از منابع استفاده از این واکسن به خانم‌ها توصیه شده است، اما آقایان نیز می‌توانند بنا به صلاح دید پزشک در بازه سنی ۱ الی ۲۱ سال نسبت به دریافت این واکسن اقدام کنند.

تنها نکته قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد این است که بهتر است دریافت واکسن طبق نظر و دستور پزشک انجام شود. از این رو دریافت این واکسن به صورت خودسرانه به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

عوارض جانبی واکسن گارداسیل شامل چه مواردی است؟

هر دارویی در کنار ویژگی‌های مثبت خود، می‌تواند تاثیرات و عوارض سوئی را نیز در پی داشته باشد. واکسن گارداسیل نیز از این امر مستثنی نیست.

به همین دلیل است که پزشکان توصیه می کنند، فرد بلافاصله پس از تزریق محل را ترک نکند. تحت نظر بودن بیمار نیم ساعت بعد از تزریق واکسن می‌تواند کنترل عوارض این واکسن را بسیار ساده‌تر کند.

عوارض جانبی و تاثیرات این واکسن نیز در موارد نادری ممکن است به صورت یکی از علائم زیر بروز پیدا کند:

تورم، قرمزی و یا درد در محل تزریق
این عارضه یکی از شایع‌ترین عوارض واکسن گارداسیل است که معمولا ظرف مدت چند روز از بین می‌رود.
سردرد
این مورد از عوارض واکسن نیز معمولا گذرا است و معمولا طی چند روز از بین می‌رود.
افزایش دمای بدن و احساس تب و لرز
این عارضه در صورت تداوم باید پیگیری و برطرف شود.
حالت تهوع
در صورتیکه حالت تهوع تنها برای مدت کوتاهی پس از تزریق در فرد ایجاد شود، جای نگرانی نیست. اما در صورتی که ادامه پیدا کند، نیاز به پیگیری خواهد داشت.
تنگی نفس و اختلالات تنفسی
در موراد بسیار نادر، ممکن است فرد پس از دریافت آن با اختلالات تنفسی مواجه شود.
احساس درد در بازوها، دست‌ها و پاها
این عارضه نیز یکی از نادرترین تاثیرات واکسن گارداسیل است که درصد بسیار کمی از افراد با آن مواجه می‌شوند.
سرگیجه و ضعف
در صورتیکه پس از دریافت این واکسن حالت ضعف و سرگیجه دارید، بهتر است در اسرع وقت حالات خود را با پزشک در میان بگذارید.
خارش و کهیر پوستی
هر چند بروز مشکلات پوستی پس از تزریق واکسن یکی از عوارض نادر واکسن گارداسیل است. اما برخی از افراد ممکن است با این مشکل مواجه شوند. که مشورت با پزشک و انجام راه‌های پیشگیرانه می‌تواند در این خصوص موثر باشد.

💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠

 آیا تزریق واکسن گارداسیل می‌تواند منجر به ایجاد حساسیت شود؟

تاثیرات این واکسن در بدن افراد متفاوت از یکدیگر است. اما به هر حال ممکن است این واکسن نیز مانند سایر داروها در موارد نادری سبب ایجاد حساسیت شود. از این رو بهتر است در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر پس از تزریق واکسن بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید:

احساس ضعف
داشتن احساس سرگیجه و سبکی سر
مشکلات تنفسی
خس خس سینه
افزایش ضربان قلب
عرق سرد
سردرگمی و گیجی
اضطراب
از دست دادن هوشیاری

تداخل دارویی واکسن گارداسیل

واکسن گارداسیل در حالت کلی منع استفاده خاصی به دلیل تداخل دارویی ندارد. اما ممکن است در شرایط خاصی با برخی از داروها ایجاد تداخل کند. بنابراین بهتر است قبل از تزریق، پزشک را از داروهای مصرفی خود مطلع سازید.

داروهایی که ممکن است با این واکسن تداخل دارویی ایجاد کند، عبارتند از:

داروهای استروئیدی
داروهای مربوط به شیمی درمانی
داروهای تجویز شده برای درمان آرتریت، روماتوئید و سایر اختلالات خود ایمنی
داروهای درمان یا پیشگیری از رد پیوند عضو

نتیجه‌گیری

در این مطلب اطلاعاتی را در خصوص تاثیرات واکسن گارداسیل و عوارض آن مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این مطلب بتواند در تصمیم‌گیری برای تزریق یا عدم تزریق این واکسن برای شما مفید واقع شود.

در هر صورت توصیه ما به شما این است که قبل از اقدام برای دریافت این واکسن حتما با پزشک متخصص پوست مشورت کنید. برای دریافت نوبت از بهترین پزشکان در سریع‌ترین زمان ممکن نیز می‌توانید رزرو نوبت خود را از طریق درمانکده انجام دهید.

فراموش نکنید تجربیات خود در زمینه زدن واکسن گارداسیل را می‎توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

مدیریت : پدرام معصومی

 

 

💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
زگیل تناسل (HPV) چیست ؟
آموزش و درمان انواع زگیل تناسلی و بیماری‌ های مقاربتی به درمان
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
علائم زگیل تناسلی
آموزش و درمان انواع زگیل تناسلی و بیماری‌ های مقاربتی به درمان
آموزش و درمان انواع زگیل تناسلی و بیماری‌ های مقاربتی به درمان
آموزش و درمان انواع زگیل تناسلی و بیماری‌ های مقاربتی به درمان
آموزش و درمان انواع زگیل تناسلی و بیماری‌ های مقاربتی به درمان
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
آیا زگیل تناسلی واکسن دارد ؟
آموزش و درمان انواع زگیل تناسلی و بیماری‌ های مقاربتی به درمان
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
درمان سریع زگیل تناسلی
آموزش و درمان انواع زگیل تناسلی و بیماری‌ های مقاربتی به درمان
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
راه های انتقال زگیل تناسلی
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
روش های تشخیص زگیل تناسلی
آموزش و درمان انواع زگیل تناسلی و بیماری‌ های مقاربتی به درمان
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
آموزش و درمان انواع زگیل تناسلی و بیماری‌ های مقاربتی به درمان
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
ویروس HPV نوع 16
آموزش و درمان انواع زگیل تناسلی و بیماری‌ های مقاربتی به درمان
💠💠💠💠💠💠💠

 

 

 

 

زگیل تناسلی در مردان , انواع زگیل تناسلی مردانه , علائم زگیل تناسلی در زنان , درمان زگیل تناسلی , درمان زگیل تناسلی مردان , آموزش و درمان انواع زگیل تناسلی و بیماری‌ های مقاربتی به درمان ,