Address & Contact

Our Address

مشهد،نیشابور،بینالود

Telephone

اجرای گچ کاری و ابزار زنی پژوهش

اجرای گچ کاری و ابزار زنی حسین پژوهش

⚡️گچ کاری و گچبری از مراحل نازک کاری اجرای ساختمان محسوب می‌شود که بعد از اتمام عملیات مربوط به سازه و فرم ساختمان توسط گچکار انجام می‌شود.

⚡️گچ کاری ساختمان مراحل و اصول مربوط به خود را دارد و فرآیندی کاملاً تخصصی است. همچنین برای انجام گچ کاری سقف، رابیتس کاری سقف پذیرایی یا راویز کاری لازم است گچکار از جهیزات فنی خاصی برخوردار باشد.گچ کاری در واقع برای آماده کردن سطح دیوارها یا سقف برای رنگ انجام می‌شود. اما گچبری جنبه زیبایی دارد.

?گچ بری (ابزار زنی)

?گچ بری از دیرباز به عنوان اصلی ترین تزئینات ساختمان محسوب می شده است. پیشینه تاریخی آن در ایران به دوره ساسانیان باز می گردد. در آثار باستانی این هنر که در کشور مشاهده می شود همگی با دست تراشیده شده اند. اما روش نسبتا نوینی در این صنعت پایه گذاری شده است که در طرح های مدرن و هندسی به کار گرفته می شود. این نوع گچ بري با استفاده از قطعاتی که به اصطلاح به آنها ابزار می گویند، انجام می شود. ابزار ها با برش طرح های مختلف بر لبه های قطعات پلاستیکی یا چوبی توسط خود گچبر ها ایجاد می شوند.

اجرای گچ کاری و ابزار زنی حسین پژوهش

 

?آشنایی با پرکاربردترین ابزار گچ کاری

?قاشقی: این وسیله در اصل به نام قلم بوم گیر مشهور است و برای انواع و اقسام کارهای گچ کاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

?دمبر: اصلی‌ترین ابزار گچ ‌کاری، دمبر است. در حقیقت، اگر بخواهید گچ کاری را به هنر تبدیل کنید، باید از دمبر استفاده کنید. این وسیله فلزی مانند چاقو است، ولی تنها بخش تیز آن در قسمت نوک وسیله است.

?بومخوار: ابزاری فلزی است که برای هموار کردن متن و زمینه گچ بری‌ها استفاده می‌شود. نوک این وسیله حالت مورب داشته که به تمیز کردن زمینه کار کمک می‌کند. از بومخوار می‌توان برای حکاکی، کنده کاری و مرمت و پرداخت اثر نیز استفاده کرد.

?وردنگی: نوعی ابزار گچ کاری است که برای خط کشی کردن جای گرته شده (چرمه کردن یا سوزنی کردن) استفاده می‌شود. انجام این کار به دلیل این است که بتوان بعد از وردنگی، فعایت‌های مربوط به برش را انجام داد.

?کاردک: ابزار گچ کاری مهم و پرکاربردی است. از این وسیله به عنوان وسیله‌ای دم دستی جهت تمیز کردن دیگر ابزارها و یا تعمیر و پرداخت سطح گچ کاری شده استفاده می‌شود.

?ماله: از ابتدایی‌ترین ابزار گچ کاری است. ماله بنایی اغلب فلزی با دسته چوبی است. فلز نباید به هیچ عنوان تیز و بُرنده باشد، تا سطح کار توسط گچ کار خراب نشود. همچنین توجه داشته باشید که برای لکه گیری و گچ کاری نیاز به ماله مخصوص است.

?استانبولی: برای انجام هر نوع فعالیت گچ کاری نیاز به استفاده از استانبولی است. برای ساخت گچ و حمل محصول نهایی، باید گچ را به مقدار مورد نیاز با آب مخلوط کرد. همچنین مهم است در پایان کار، استانبولی به خوبی شسته شود.

?نقالی: برای زیر و رو کردن کارهای گچ بری و ساخت و ساز گُل و برگ از ابزاری به نام نقالی استفاده می‌شود. همچنین، از این وسیله می‌توان در حالت دهی و ترمیم گونه‌های خاص گچ بری نیز استفاده کرد.

?دَم بُر: یکی دیگر از ابزارهای اصلی هنر گچ بری که شبیه به چاقو است، دَم بُر نام دارد. برای انجام کلیه کارهای مربوط به برش و حکاکی‌های زینتی و هنری می‌توان از این وسیله استفاده کرد.

?پرگار: از این وسیله بیشتر برای تعیین اندازه بین قسمت‌های مختلف استفاده می‌شود. در حقیقت، برای اینکه بتوان اندازه هر کار گچ بری را به طور دقیق بر روی محصول نهایی اجرا کرد، به کار بردن پرگار ضروری است.

?الک: برای پیاده سازی سبک‌های مختلف گچ بری، ابزار زنی، سفیدکاری و همچنین زیرسازی سطوح، گچ الک می‌شود. گچ الک شده ، دانه های بسیار ریزی داشته و برای اجرای ظریف کاری‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

?گونیا: از این وسیله برای گونیا کردن دیوارها استفاده می‌شود. در فرآیند گچ کاری ممکن است محل تقاطع دو دیوار زاویه 90 درجه ایجاد نکند، به همین دلیل گچ کاران از محصولی به نام گونیا استفاده می‌کنند.

?گلویی: از این محصول برای ایجاد تزئینات داخلی در کنج کار، جایی بین سقف و دیوار و حاشیه دور سقف‌ها اجرا می‌شود. این ابزار هم اکنون در بازار در متریال پلی یورتان تولید می‌شود که می‌تواند برای انجام کار گلویی مورد استفاده قرار گیرد.

?کشوزنی: توانایی استفاده از گچ خوش مایه می‌تواند به صورت کشوزنی (ابزار زنی) انجام شود. برای کشوزنی از وسایل مختلف استفاده می‌شود مانند ابزاری که بر لبه جاسازی می‌خورد و ابزاری که بر سطح کار می‌خورد و… .

به مدیریت : حسین پژوهش

 

 

اجرای گچ کاری و ابزار زنی پژوهش در بینالود مشهد , اجرای گچ کاری , ابزار زنی گچ  , گچ کاری در بینالود  , گچبری در مشهد , قیمت اجرای گچ کاری در مشهد , ابزار گچ کاری ,