Address & Contact

Our Address

بابلسر،خط ۹ اُجاک سر،کوچه زبیع الله حسینی

Telephone

تخریب ساختمان قدیمی و مدرن قربانپور

تخریب ساختمان که از اولین مراحل ساخت و ساز بوده به هر گونه اقدامات در جهت جداسازی مصالح از ساختمان به منظور حذف، نوسازی، تعمیر، مرمت و بازسازی تمام یا قسمتی از سازه اطلاق می گردد. انواع روش های تخریب ساختمان را می توان به تخریب دستی، تخریب مکانیکی و تخریب به روش انفجار دسته بندی نمود. مراحل تخریب ساختمان قدیمی شامل بررسی نقشه بنا، حذف مواد خطرناک، تهیه برنامه برای تخریب و اقدامات ایمنی می باشد.

تخریب دستی ساختمان

تخریب دستی ساختمان که غالبا در ساختمان های کوچک و همچنین مکان های تنگ مورد استفاده قرار می گیرد به معنای تخریب سازه توسط نیروهای انسانی و با استفاده از ابزاری همچون کلنگ، پتک، قلم و چکش و … می باشد. این روش به صورت بالا به پایین انجام می شود، به طوری که تخریب از بالاترین نقطه سازه یعنی سقف آغاز گردیده و تا سطح زمین ادامه می یابد.

مراحل تخریب ساختمان قدیمی به روش دستی شامل آماده سازی سایت، برداشتن اجزای غیر ساختاری، تخریب دیوارهای پیرامونی و بالکن ها، دیوارهای داخلی و سقف می باشد. آماده سازی سایت به معنای قطع کلیه انشعابات همچون برق، آب، گاز و جمع آوری الحاقات همچون کابل ها، شلنگ گاز و … می باشد. پس از این مرحله اجزای غیر ساختاری سازه مانند در، پنجره، شیشه، سقف کاذب و … از محل پروژه جمع آوری می گردد. همچنین عناصر مکانیکی همچون آسانسور، تهویه و … نیز باید در این مرحله حذف گردند. در گام بعد باید به حذف عناصر پیش آمده ساختمان همچون بالکن ها و همچنین دیوارهای پیرامونی ساختمان پرداخت. پس از دیوارهای پیرامونی اقدام به تخریب دال های کف ساختمان از دهانه میانی تا تیرهای تکیه گاهی می گردد. در نهایت نیز ستون های ساختمان حذف می شوند.

هزینه تخریب ساختمان به روش دستی کمتر از روش مکانیکی می باشد و چندان به تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته نیازمند نمی باشد. اما در عین حال سبب کاهش سرعت اجرای عملیات نسبت به روش مکانیکی و یا انفجاری می گردد.

تخریب مکانیکی ساختمان

در تخریب مکانیکی ساختمان به منظور اجرای عملیات تخریب از ابزار و ماشین آلات عظیمی همچون بیل مکانیکی، لودر، قیچی هیدرولیک و پیکور استفاده می گردد. در این روش تکنیک هایی همچون گوی تخریب، روش بالا به پایین، برش اره ای، استفاده از لودر، روش دریل کردن، استفاده از ماشین آلات و تجهیزات روبوتیک، روش برش و بلند کردن و … به کار گرفته می شود. برخی از این تکنیک های مورد استفاده به شرح زیر می باشند:

تخریب ساختمان به روش گوی تخریب

تخریب مکانیکی با استفاده از گوی یکی از قدیمی ترین انواع روش های تخریب ساختمان می باشد که در آن با استفاده از یک گوی فلزی سنگین متصل به جرثقیل از خارج ساختمان به صورت آونگی و یا قائم به ساختمان ضربه زده می شود. استفاده از این روش نیازمند فضای زیادی بوده و علاوه بر این موجب ایجاد آلودگی صوتی و نیز انتشار گرد و غبار در فضا می گردد.

تخریب ساختمان به روش بالا به پایین

در این روش نیز همانند تخریب دستی به روش بالا به پایین، عملیات تخریب از بالاترین نقطه ساختمان شروع شده و تا پایین ترین نقطه ادامه می یابد. در تخریب مکانیکی به روش بالا به پایین در ابتدا ماشین آلات مورد نیاز با استفاده از ماشین آلات مخصوصی همچون جرثقیل به بالای سازه مورد نظر برده شده و عملیات آغاز می گردد. پس از این مرحله، گام های این روش شامل ایجاد رمپ موقت، تخریب ایوان ها، بالکن ها و تیرهای پیش آمده، اعضای سازه ای و در نهایت تخریب ستون ها می باشد.

تخریب ساختمان با لودر

این روش یکی از رایج ترین و متداول ترین روش های تخریب ساختمان می باشد. غالبا استفاده از لودر در ساختمان های کوچک به تنهایی کافی می باشد، اما در ساختمان های بلند ممکن است که به تجهیزات و روش های دیگری هم نیاز باشد. استفاده از این روش تنها زمانی مجاز است که فاصله ساختمان مورد نظر با خانه های مجاور زیاد بوده و یا در صورت نزدیکی اطمینان حاصل شود که برای آنها خطری ایجاد نمی نماید. باید توجه داشت که اگرچه تخریب ساختمان با لودر موجب کاهش هزینه و افزایش سرعت عملیات می گردد، اما در مقابل امکان استفاده مجدد از مصالحی همچون آجر وجود نخواهد داشت.

تخریب مکانیکی ساختمان به روش فرو ریختن پیش بینی شده

روش فرو ریختن پیش بینی شده یکی دیگر از روش های تخریب مکانیکی ساختمان می باشد. در این روش با حذف اصولی و یا تضعیف عناصر اصلی سازه ای اقدام به تخریب می نمایند. به طوری که دستورالعمل های مربوطه جهت تخریب اعضای سازه ای باید به گونه ای باشد که ضمن پیشگیری از فرو ریختن زود هنگام، موجب فرو ریختن آوار حاصله از عملیات تخریب در محل های پیش بینی شده گردد. در طول عملیات تخریب مکانیکی به روش فرو ریختن پیش بینی شده، حداقل فاصله ایمنی که معادل با ۱/۵ برابر عنصر سازه ای در حال تخریب می باشد باید رعایت شود. این روش باید در ساختمان های با ارتفاع کمتر از ۱۵ متر مورد استفاده قرار گیرد.

روش برش اره ای

این روش که یکی از روش های نوین تخریب ساختمان می باشد و غالبا زمانی استفاده می گردد که نیاز به ایجاد تغییر و یا کارهای اضافی در ساختمان همراه با کاهش سر و صدا باشد. این دستگاه ها دارای تیغه های الماسه بوده و شیارهای کاملا مستقیمی در بتن ایجاد می نمایند. در صورتی که خطر ریزش آب بر روی دستگاه وجود نداشته باشد، به منظور کاهش انتشار گرد و غبار می توان بر روی تیغه الماسه و محل برش، آب اسپری کرد.

روش برش و پایین آوردن

از آنجایی که امروزه بیشتر خانه ها در مناطق پر تراکم شهری واقع شده اند و امکان تخریب ساختمان با روش هایی همچون استفاده از مواد منفجره و یا گوی ها وجود ندارد، روش برش و پایین آوردن ابداع شده و مورد استفاده قرار گرفت. در این روش از جک های هیدرولیکی به منظور پایین آوردن طبقه به طبقه سازه مورد نظر استفاده می شود.

تخریب مکانیکی به روش برش و بلند کردن

در تخریب ساختمان به روش برش و بلند کردن ، در ابتدا اقدام به برش سازه به قطعات مختلف گردیده و سپس این قطعات با استفاده از جرثقیل بلند شده و به زمین انتقال می یابند. باید توجه نمود که در انتقال این قطعات به زمین باید نهایت احتیاط و دقت اعمال شده و از پرت کردن آنها خودداری گردد. پس از این مرحله قطعات انتقال یافته یا بر روی زمین تخریب می شوند و یا اینکه به جای دیگری انتقال می یابند. شایان ذکر است که پیش از آغاز عملیات برش، باید پایداری سازه ای بخش های باقی مانده ساختمان مورد بررسی قرار گرفته و عضو سازه ای مورد تخریب توسط تکیه گاه های موقت محکم گردد.

به مدیریت: بهزاد قربانپور

 

 

 

 

تخریب ملک قدیمی , شرکت تخریب خانه های قدیمی , تخریب خانه های روستایی , خانه کوچک قدیمی , هزینه تخریب خانه کلنگی , بازسازی ویلای قدیمی , تخریب آپارتمان , ترتیب مراحل بازسازی خانه , تخریب بابلسر , تخریب خانه در بابلسر , تخریب ملک در مازندران  , تخریب خانه ها در مازندران , , تخریب ملک قدیمی در بابلسر