Address & Contact

Our Address

مرکزی،محلات،شهرک صنعتی آرثده،نبش شقایق غربی

Telephone

تولید و فروش انواع سنگ تراورتن سبلان غربی

💠 سنگ های تراورتن در دسته سنگ های رسوبی متخلخل قرار می گیرند. این سنگ نوعی سنگ آهکی است که از رسوب چشمه های آب معدنی به ویژه چشمه های آب گرم به وجود می آید. کانی های تشکیل دهنده این سنگ ها غالبا از جنس کربنات کلسیم (CACO3) است.

💠 فرآیند شکل گیری تراورتن در مکان های ناهموار، بستر رودخانه ها و چشمه های آب گرم و مانند آن آغاز می شود. به این صورت که آب با پاشیده شدن تعادل شیمیایی آن به هم خورده و co2 آزاد می کند. سپس کربنات کلسیم (CACO3) از آب رسوب می کند؛ به این ترتیب به مرور سنگ های تراورتن به وجود می آیند.

💠 حفرات موجود در این سنگ که به آنها تخلخل گفته می شود از فضای اشغال شده توسط گاز کربن دی اکسید موجود در آب به وجود می آید. میزان این تخلخل های بین بلوری از کم تا متوسط است که گاهی با تخلخل های درشتی در مناطق آبی نیز تشکیل می شود.

🔰 سنگ تراورتن در کجا تشکیل می شود؟

💠 فرآیند تشکیل سنگ‌های تراورتن (Travertine) فقط در آبهایی امکان پذیر است که مقدار زیادی کربنات کلسیم داشته باشند و از غلظت کم مواد آلی و PH بزرگتر از 8 برخوردار باشند. با این وجود نکته مهم تر جهت تشکیل این سنگ دمای بالای هوا و جریان آب سریع‌تر از 0.5 تا 3.5 متر بر ثانیه است.

💠 با توجه به مطالب بیان شده می توان این نتیجه را گرفت که سنگ تراورتن (Travertine) یک سنگ رسوبی آهکی است، که از رسوب مواد معدنی کربنات کلسیم در دمای بالا و در حوضه چشمه های آب گرم و یا غارهای آهکی یا در مناطق با آب و هوای گرم و بارندگی و یا در مناطق سرد در چشمه های آب گرم و در شیبهای تند رسوب می کند. لایه بندی های داخل این به رسوبات مشابه آن که نرم و بسیار متخلخل هستند و از رسوب آب در دمای محیط به وجود می آیند توفا گفته می شود.

🔰 سنگ تراورتن

💠 حال این سنگ ساختمانی که شاید تاکنون نام انواع مختلفی از آن را شنیده باشید دارای رنگ ها و طرح های مختلفی است که در ادامه به آن می پردازیم.

🔰 سنگ های تراورتن چگونه رنگ می گیرند؟

💠 زمانی که تراورتن در معرض دمای شدید قرار می گیرد به طور طبیعی رنگ می گیرد. اختلاف رنگی مختلفی که در این سنگ ایجاد می شود به تنوع کانی های موجود در آن بر می گردد که خود را به صورت رگه ها و رنگ های مختلف نشان می دهند.

💠 حال با فعال شدن ماده کربناته آراگونیت با وجود دمای بسیار زیاد و بارش، تراورتن به رنگ های مختلف سفید، قرمز، زرد، نارنجی و قهوه ای در می آید. هم چنین از خاک های کلسیت رنگ های خاکستری، سفید، زرد و گاها سبز به خود می گیرد.

💠 به طور خلاصه می توان بیان کرد هر چه تنوع میزان کانی های موجود در سنگ کمتر باشد رنگ سنگ رو به روشنی می رود.

💠 با وجود طیف وسیعی از رنگها و طرح های مختلف تراورتن، شاید انتخاب سنگ مناسب برای پروژه شما کار دشواری باشد. توجه به انتخاب رنگ مناسب دکوراسیون ساختمان یکی از عوامل مهم در انتخاب سنگ است.

💠 با این وجود عوامل دیگری از جمله منطقه،کاربرد و… وجود دارند که در انتخاب شما تاثیر بسزایی خواهند گذاشت. در ادامه به بیان مفصل آنها می پردازیم.قبل از آن تاریخچه کوتاهی از این سنگ پرمصرف نیز خالی از لطف نیست.

🔰 تاریخچه تراورتن

💠 سنگ تراورتن (Travertine) به عنوان یکی از مهمترین مصالح ساختمانی پرمصرف، دارای تاریخچه طولانی و معتبری است که یکی از ماده های ساختمانی برجسته در دوران قرون وسطی یا حتی در قبل از آن به حساب می آمد. اولین کشف سنگ تراورتن به سال 75 قبل از میلاد برمی گردد. این سنگ ساختمانی لوکس و پرطرفدار در ایتالیا به وفور یافت می شود.

💠 از این رو است که رومیان آثار برجسته زیاد ساخته شده با این سنگ دارند. به عنوان مثال مشهورترین شگفتی رومی با نام کولوسئوم همانگونه که در تصویر می بینید با سنگ تراورتن ساخته شده است. نام گذاری این سنگ نیز ریشه در نام یکی از شهرستان های روم به نام Tiburtinus دارد.

💠 سنگ تراورتن (Travertine) در دسته سنگ های پرمصرف در طول تاریخ بوده است که از مهمترین دلایل آن می توان به در دسترس بودن آن اشاره کرد.

💠 امروزه نیز از این سنگ به میزان زیادی به خصوص در نماهای بیرونی به کار برده می شود. همچنین با پیشرفت علم و تکنولوژی فرآیندهایی مانند رزین و اپوکسی روی این سنگ اعمال می شود که موجب کارآیی بهتر این سنگ و دوام و استحکام بیشتر آن شده است.

🔰 ویژگی های سنگ تراورتن (Travertine)

💠 مقاوم در برابر سایش و ضربه: دوام سنگ تراورتن از قرن ها پیش آن را به یکی از محبوبترین مصالح ساختمانی تبدیل کرده است. برای پی بردن به این موضوع می توان به همان بنای رومی کولوسئوم اشاره کرد که با وجود گذشت سالها همچنان سالم باقی مانده است.

💠 سهولت در برش و شکل دادن: برش و شکل گیری سنگ های تراورتن در مقایسه با سنگهای گرانیت و مرمریت بسیار آسانتر است.

💠 مقاومت بالای در برابر فشار و گرما: همانگونه که در نحوه تشکیل آنها بیان شد تراورتنها در برابر فشار و گرما از مقاومت بالایی برخوردارند.

💠 عایق حرارتی و صوتی خوب: این موضوع به علت وجود تخلخل هایی که در این سنگ ها وجود دارد. عایق حرارت بودن آنها موجب شده است که در آتش سوزی ها مقاومت خوبی از خود نشان دهند.

💠 چسبندگی خوب با ملات: این ویژگی نیز برخواسته از وجود تخلخل در تراورتن است.زیرا با وجود این حفره ها در هنگام نصب سنگ ملات سیمانی داخل حفره ها نفوذ می کند و موجب چسبیدن بهتر آنها به نما می شود و از سقوط جلوگیری می کند. در صورتی که در سنگ هایی مانند گرانیت که از تخلخل بسیار ناچیزی برخوردارند نصب آنها کمی سخت تر است.

💠 سبک وزن بودن: کاملا مشخص است که تخلخل های موجود در سنگ موجب کاهش وزن سنگ شده و هنگام استفاده در ساختمان موجب می شود بار کمتری به اسکلت اصلی ساختمان وارد شود.
صیقل پذیری بالا: این سنگ ها دارای خاصیت صیقل پذیری بالایی هستند از جمله تراورتن عباس آباد و تراورتن حاجی آباد. به همین دلیل برای استفاده در نماهای حجمی از جمله نماهای رومی کاربرد فراوانی دارند.

💠 جذب آب بالا: این موضوع تا حد زیادی با وجود فرآوری های رزین و اپوکسی و پرداخت های انجام شده روی آن مانند صیقلی برطرف شده است.

💠 تنوع طرح و رنگ: تراورتن به علت ناخالصی هایی که درآن به وجود می آید رنگ ها و طرح های مختلفی از آن به وجود می آید. تعدادی از آنها تراورتن عباس آباد سفید هستند و تعدادی مانند تراورتن قرمز آذرشهر دارای رنگهای تند هستند. جهت مشاهده انواع سنگ های تراورتن اینجا را کلیک کنید.

💠 هم چنین جالب است بدانید که سنگ تراورتن (Travertine) از نظر طرح و الگو مانند سنگ های مرمر هستند.
حال با توجه به اینکه بیان شد تراورتن ها دارای لایه بندی هایی هستند این لایه ها این سنگ را به شکل موجدار می کنند. با این وجود شاید تاکنون اسم تراورتن موجدار و بی موج را نیز شنیده باشید. این موضوع به نحوه برش این سنگ در کارخانه های سنگبری بر می گردد.

در واقع برای برش سنگ تراورتن دو نوع برش داریم که در ادامه به توضیح مختصری از آن می پردازیم:

🔰 برش موجدار(vein cut) و برش بی موج (cross cut)

💠 برش موجدار یا vein cut در واقع برش سنگ به همان صورتی است که از معدن استخراج شده است یعنی موجدار. به این صورت که سنگ را به صورت عمودی برش داده تا رگه ها و موجها به همان صورت اول باقی بمانند.

💠 در برش بی موج که امروزه طرفدارای بیشتری دارد و متداول تر است کوپ را چرخانده و در جهت رگه ها آن را برش می دهند در این صورت سنگی بی موج بدست می آید.

💠 به دلیل اینکه در برش موجدار دستگاه برش به رگه ها برخورد می کند و همانطور که گفتیم این رگه ها حاصل ناخالصی ها موجود در سنگ هستند، از استحکام کمتری برخوردارند و در نتیجه در برش شکسته می شوند و پرتی بیشتری دارند. ولی دربرش بی موج این مشکلات به وجود نمی آید.

💠 با توجه به این موضوع پس از برش کوپ سنگ تراورتن (Travertine) آن را براساس مشخصات آن از قیبل کم و زیاد بودن رگه ها و دیگر موارد به درجات مختلفی تقسیم می کنند.

🔰 کاربردهای مختلف سنگ تراورتن (Travertine)

💠 مهم ترین کاربرد و رایج‌ترین سنگ نما علی الخصوص نمای رومی، تراورتن است. زیرا از آنجا که این سنگ تخلخل بالایی دارد هم از چسبندگی خوبی برخوردار است و هم وزن کمتری دارد. علاوه بر این در برابر شرایط مختلف آب و هوایی سازگارند و برخلاف سنگ مرمریت در برابر نورخورشید تغییر رنگ نمی دهد.البته شما می توانید رد صفحه سنگ نما اطلاعات بیش‌تری راجع به سنگ مناسب نمای بیرونی بدست آورید. اما دیگر کاربردهای آن عبارتند از:

💠 کفپوش: به علت ساختار لایه لایه و متخلخل این سنگ ها احتمال سرخوردگی آنها کاهش می یابد.
مصنوعات سنگی

🔰 هم چنین در تعدادی از موارد در:

💠 کانتر: در این صورت از اسلب این سنگ استفاده می شود.
💠 سرویس بهداشتی نیز به کار برده می شود.

مدیریت: آقای سروش حاتمی

 

 

 

سنگ تراورتن چیست , سنگ تراورتن قیمت , قیمت هر متر مربع سنگ تراورتن , سنگ تراورتن عباس آباد , ارزانترین سنگ تراورتن , مشخصات سنگ تراورتن ,