Address & Contact

Our Address

گیلان ، رشت ، مسکن مهر 98

Telephone

دف نوازان ناز بانو

⚡️نوازندگی دف ، ساقدوشی دف نواز

⚡️اجرا در جشنواره ، جشنواره های افتتاحیه ، عقد و نامزدی ، تولد و عروسی

?ساز دف، نام یکی از سازهای کوبه‌ای بسیار محبوب و خوش صدا در موسیقی ایرانی است. این ساز حلقه‌ای چوبی دایره ای شکل دارد که پوست نازکی بر روی آن کشیده شده است. ساز دف با ضربه‌های انگشت نواخته می شود از این رو در حیطه سازهای ضربی ایرانی قرار می گیرد. همچنین از خانواده سازهای بومی-محلی “دایره” اما بزرگ‌تر از آن است. تفاوت این دو در آن است که دف صدای بم‌تری نسبت به دایره دارد.

?ساز دف نه تنها در ایران بلکه در کشورهای همجوار نیز نواخته می شود. بیشترین کاربرد آن در مراسم عرفانی و سلوک دراویش است. دف ممکن است دارای زنجیر باشد که در این صورت جزئیات صدای خروجی از آن بیشتر از حالت ساده خواهد بود. کیفیت قاب چوبی و پوست کشیده شده بر روی دف، در صدای این ساز و ماندگاری آن موثر است.

?نواختن ساز دف

?شیوه صحیح در دست گرفتن دف بسیار مهم و تعیین کننده است. این موضوع می تواند علت تفاوت بین اجرای جذاب و خسته کننده در مقایسه اجرای دو نوازنده باشد. در دست گرفتن نادرست ساز دف مانع نواختن صحیح ضربات آن خواهد بود. بنابراین، در نواختن ساز دف باید به ترتیب موارد زیر توجه نمود:

?ابتدا شست باید از راستایی كه با خط افق زاویه قائمه می سازد، مقدار کمی انحراف پیدا کند. سپس سنگینی دف روی هر دو دست تقسیم شود. به طوری که به مقدار خیلی کم از سنگینی دف روی دست چپ بیفتد. پس از آن، کف دست راست تقریبا مقابل قلب قرار گیرد. سپس صفحه فرضی ای كه پوست دف در آن قرار گرفته است با راستای بدن موازی نباشد. یعنی دف در انتهای سمت چپ نسبت به نوازنده جلوتر از سمت راست آن است. در نهایت، بالای دف اندکی به سمت جلو متمایل شود.

به مدیریت : لیلا فتحی نژاد

 

 

 

دف نوازان ناز بانو در رشت , دف نوازان , دف نوازی در رشت , نوازندگی دف در رشت , ساقدوشی دف نواز  , اجرا دف در جشنواره ,  دف نوازی عقد و نامزدی در رشت , دف نوازی تولد و عروسی در رشت ,