ذوب فلزات و ریخته گری محمدی 

? طراحی و ساخت انواع قالب های ریخته گری ماسه ای ریژه

? طراحی ، مدل سازی ، ریخته گری ، ماشین کاری

? ریخته گری انواع قطعات آلومنیوم ، چدن ، برنج ، فسفور ، برنز ، مس و غیره

? طراحی و ساخت انواع قالبهای ریخته گری، ماسه ای ویژه

? انواع قالب ریخته گری

✳️ قالب‌های موقتی

این قالب‌ها پس از یک‌بار ذوب‌ریزی و در حین خارج کردن قطعه از بین می‌روند، از این رو به قالب‌های موقت معروف شده‌اند. پرکاربردترین این قالب‌ها، قالب‌های ماسه‌ای هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که علاوه بر ریخته‌گری ماسه‌ای در ریخته‌گری به روش دقیق و گچی هم از قالب‌های موقت از جنس سرامیک و گچ استفاده می‌شود.

✳️ قالب‌های دائمی

این نوع قالب‌ها از جنس فلز بوده و باعث بازگرداندن فشار مذاب به خود آن می‌شوند و در نتیجه درصد انقباض کاهش پیدا کرده و از عیوب ساختاری هم جلوگیری به عمل می‌آید. از آنجایی که سرعت انتقال حرارت در این قالب‌ها بیشتر از قالب‌های موقت است، ساختارهای ریخته‌گری ریزتر و خواص مکانیکی اغلب بهتر و بالاتر است. دو شیوه اصلی ریخته‌گری به کمک این قالب، ریخته‌گری با فشار بالا و ریخته‌گری با فشار پایین است. در ریخته‌گری با فشار بالا از قالب‌های دایکست استفاده می‌شود و در ریخته‌گری با فشار پایین از قالب‌های ریژه استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی این قالب‌ها پرداخته‌ایم.

✳️یکی دیگر از تقسیم‌بندی‌های قالب‌ها که در بخش قبل به آن اشاره شد، تقسیم‌بندی به شکل زیر است:

? قالب‌های دایکاست 

این قالب‌ها مناسب ساخت قطعات آلومینیومی هستند که دارای ضخامت یکنواخت بین ۵/۱ تا ۱۵ میلی‌متر بوده. بهترین شیوه ریخته‌گری این قطعات، ریخته‌گری تحت فشار است چرا که کیفیت ساخت قطعه نهایی بالا بوده و نبود پلیسه باعث می‌شود که مراحلی نظیر پلیسه‌گیری، سنگ‌زنی و سوراخ‌کاری از فرآیند تولید قطعه حذف شود. از ین رو برای ساخت قطعات در تیراژ بالا از این شیوه استفاده می‌شود چرا که هم زمان تولید هر قطعه بسیار کاهش پیدا می‌کند و هم هزینه تمام شده برای تولید هر قطعه کمتر خواهد شد. همان‌طور که از نام این شیوه پیدا است، مذاب آلومینیوم با فشار بالا داخل قالب تزریق می‌شود. پس قالب مورد استفاده در این روش باید تحمل فشار بالای فلز مذاب را داشته باشد، از این رو قالب‌ها با حجم و ضخامت بالا و از جنس فولاد گرمکار تولید می‌شوند. قالب‌های دایکاست عموما قالب‌هایی بزرگ و گران‌قیمت هستند.

? قالب‌های ریژه

در صورتی که قطعه نهایی آلومینیومی باشد ولی ضخامت قطعه یکنواخت نباشد و یا کیفیت قطعه از نظر استحکام مورد توجه باشد و یا خواهان ساخت قطعه‌ای بدون ریزمک و تخلخل باشیم، دیگر نمی‌توانیم از روش قبلی استفاده کنیم و برای این منظور باید مذاب به آرامی به درون قالب‌های فولادی ریخته شود که این شیوه ریخته‌گری را ریخته‌گری با فشار پایین می‌نامند. این قالب‌ها در مقایسه با قالب‌های دایکست دارای ابعاد و حجم کوچکتری خواهند بود. پیچیدگی این قالب‌ها در بخش طراحی آن‌ها و به خصوص طراحی سیستم راهگاهی در آن‌ها است. ساخت این قالب‌ها نیازمند تکنولوژی پیشرفته‌تر و طراحی دقیق‌تر است.

 

۰۹۱۲۷۶۵۴۶۹۹

۰۲۶۳۴۸۱۶۴۴۱

 

 

 

 

مدیریت : آقای امیر محمدی تبار

 

 

 

 

 

قالب سازی ریخته گری دقیق , آموزش ساخت قالب ریخته گری , آموزش طراحی قالب ریخته گری , ساخت درجه ریخته گری ,