سرویس چایخوری، شکلات خوری، گلدان، شمعدان، قاب عکس و انواع زیورآلات ….، می باشد.

 

?سابقه ملیله کاری در زنجان از قرن دهم هجری، به بعد روشن و مشخص است ((فردریک ریچارد))، مستشرق اروپایی، در سفر نامه خود می نویسد : (( شهر زنجان که شهر کوچکی است نقره، و ملیله کاری این شهر پر زرق و برق است)) . ملیله کاری تا قبل از دوره پهلوی ، به عنوان هنر دستی بومی زنجان فقط در این شهر معمول بوده، منتهی در زمان حکومت رضاخان با مهاجرت تعدادی از هنرمندان این شهر به تهران و اصفهان در سایر نقاط کشور نیز رواج یافت. سرویس های چایخوری و شربت خوری ، جعبه جواهرات و دسته چاقو، عمده ترین محصولات تولیدی تا این دوران بوده اند. هنرمندان زنجانی در سال های بعد، به تدریج بر انواع این دست ساخته های های زیبا افزودند، شاید بتوان رونق این هنر صنعت را در زنجان، دوران سلجوقی دانست وهمچنین بر اساس آثارباقی مانده از دوره صفوی، این دوره را اوج شکوفایی این هنر دانست.

?تفاوت ملیله زنجان و اصفهان?

?از لحاظ ساختار، ریز نقشها و عیار نقره مصرفی از یکدیگر متمایز می شوند.( عیار نقره مصرفی در اصفهان ۹۵-۹۰ و شاید هم کمتر باشد اما در زنجان ، نقره مصرفی با خلوص۹/۹۹ معروف به عیار ۱۰۰ استفاده می شود) به لحاظ کیفیت ساخت ، ملیله اصفهان دارای نقوش بزرگتر نسبت به ملیله زنجان است و غنای ریز نقوش ، زیبایی و ظرافت کار آن با ملیله زنجان برابری نمی نماید. ملیله زنجان با توجه به طرحها و نقشهای اصیل و خصوصا ظرافت زیاد آن در مجموع از کیفیت بالایی برخوردار است.

?در حال حاضر نیز ملیله کاری صرف نظر از تهران که صنعتگران ملیله کار بیشتر در امر جواهر سازی فعالیت دارند ، در شهر زنجان رواج دارد، لازم به توضیح است که ملیله به صورت محدود در تبریز و اصفهان نیز رواج دارد ، ولی ملیله زنجان به خاطر اصالت نقوش وهمچنین ظرافت منحصر به فرد در مجموع از کیفیت بالایی نسبت به ملیله اصفهان برخوردار بوده و به نوبه خود جایگاه ویژه ای نیز در بین رشته های برجسته صنایع دستی ایران دارد. این هنر در شهر زنجان از رونق چشمگیری برخوردار است .

 

?مقدمات ساخت ملیله(نوار ملیله):

?برای تهیه نوارملیله ابتدا نقره با عیار حدود 9/99% در کوره قرارگرفته و پس از ذوب شدن در داخل ریجه، ریخته می شود پس از سرد شدن قطعه نقره ای به طول 30-25 سانتی متر به قطرحدود 5 میلیمتر بدست می آید در مرحله بعد قطعه نقره ای را بر روی سندان گذاشته و به کمک چکش آنرا تبدیل به ملیله ای چهار پهلویی می کنند و مجددا آنرا بوسیله چراغ کوره ای با شعله گاز حرارت می دهند تا نرم شود و قابلیت انعطاف پیدا کند سپس آنرا از دستگاه نورد عبور داده و بصورت مفتولهای باریکی در می آورند در بالای دستگاه نورد چرخ دنده ای قرار دارد که بوسیله آن می توان دستگاه را تنظیم و مفتولهایی با قطرهای مختلف بدست آورد مفتولهای باریک مجددا در کوره حرارت قرار داده شده و درون موم گذاشته می شود تا کاملا موم اندود شده و آماده حدیده کردن شود. برای حدیده کردن ابتدا مفتول نقره را از بزرگترین سوراخ حدیده عبور و سپس آنرا از سوراخهای کوچکتری می گذرانند در پایان کار مفتول را از کوچکترین سوراخ حدیده عبور می دهند تا مفتول بسیار نازک و ظریفی با قطر یکنواخت و با شماره 25، بدست آید. آنگاه دو رشته از این مفتول نازک را بصورت دولایی می تابند و مفتول دولا تاب را از میان قسمت مسطح غلطک دستگاه نورد عبور می دهند و در نتیجه از دستگاه نورد نوار باریکی به قطر تقریبی کمتر از نیم میلیمتر خارج می شود.

 

 

?مواد اولیه:

1- مواد اصلی شامل طلا،نقره،مس

– 1مواد : شامل طلا ، نقره، مس

2- مواد فرعی( موم ، زغال ، موادپاک کننده)

?مواد اصلی بصورت خام در طبیعت یافت می شود که تبدیل به شمش شده و سپس ورق گردیده و بریده می شود. مواد فرعی: موم ، زغال ، مواد پاک کننده .

ابزار آلات ملیله کاری:

کوره : شامل کوره های زغالی یا کوره های گازی می باشد که جهت ذوب فلزات حرارت تولید می کنند و دمای آنها معمولا بالای 1300 درجه سانتی گراد می باشد.

بوته: ظرفی است استوانه ای شکل جهت ذوب نقره از آن استفاده می شود جنس آن از گرافیت و ظرفیت کوچکترین آن تقریبا 50 گرم و بزرگترین آن یک کیلوگرم است.

حدیده: ابزاری است برای تهیه مفتولهای نقرهبا قطرهای مختلف بشکل استوانه که از دو لایه بیرونی و درونی تشکیل شده است

ریجه(ریژه): قالب فلزی می باشد که نقره بعد از ذوب داخل آن ریخته می شود. ریجه دو نوع است1- مدادی که جهت تهیه شمش استفاده می شود2- کتابی که برای ساخت نقره صفحه ای استفاده می شود.

دستگاه نورد: شمش ملیله ای را به مفتول تبدیل می کند.

دمبوری: که حاوی یک مخزن بنزین و یک دم هوا و همچنین یک مشعل می باشد و جهت آتشکاری جزئی بکار می رود.

انبر آتش کاری: دارای دسته ای بلند بوده و هنگام آتش و لحیم کاری استفاده می شود.

مته برقی: برای سوراخ کردن برخی قسمتهای زمینه کار از آن استفاده می شود .

تخته تاب: دو قطعه چوب برای تابیدن مفتول نقره ای بکار می رود.

قیچی: برای بریدن ورقه های آهنی و قطع مفتولهای نقره ای استفاده می شود.

فرچه یا برس سیمی: برای پاک کردن ناپاکی ها و چرک از روی ملیله استفاده می شود.

آینه سوهان: برای براق کردن و شفاف نمودن سطح کار نقره استفاده میشود.

جفت: برای شکل دادن مفتول ملیله به ریز نقشها بکار می رود.

قالب ریخته گری: برای ساختن اشیا از قبیل پایه و دسته استکان بکار می رود.

دندانه: برای تبدیل نوار نقره ای به نوار دندانه دار استفاده می شود.

 

 

????????????

?به گزارش خبرگزاری برنا از استان زنجان ؛ ملیله کاری همواره بعنوان یکی از اصیل ترین صنایع دستی استان زنجان مطرح می باشد.

?سینی، سرویس های چای و شربت خوری، جعبه جواهرات، گلدان، شمعدان، رویی دسته چاقو، قاب عکس و انواع زیورآلات عمده ترین دست مایه هنرمندان زنجانی در سال های دور بوده و به مرور زمان بر تنوع این دست سازه های زیبا و بسیار ظریف افزوده می شود.

?ملیله ساز که زمانی به خاطر اشتغالزایی زیاد، ظرافت و زیبایی زبانزد همه جهانیان بود با مرور زمان و مشکلات مختلف به بوته فراموشی سپرده شد و تعدادی کمی از علاقمندان واقعی، به این حرفه طاقت فرسا و کم سود ادامه دادند.

?متاسفانه امروزه هنر ملیله مثل آن دوران ها و به آن صورت رواج ندارد. اما هنوز هم هستند هنرمندان و هنردوستانی که قدر و ارزش این صنعت دستی زیبا را می دانند و به آن می پردازند.

?استاد (( نقی رحمانی)) در سالهای ۹۶ و ۹۸ موفق به اخذ نشان مرغوبیت صنایع دستی در این رشته از یونسکو شدند و بارها لوح تقدیر در رشته ملیله را دریافت نموده اند

✨در کشور فروشگاه بزرگی که همه مدلهای ظروف نقره را داشته باشد به تعداد کم و انگشت شماری هستند و بیشتر در استانهای بزرگ این نوع از فروشگاه ها وجود دارد. به همین منظور فروشگاه اینترنتی ظروف نقره نفیس با هدف تسهیل خرید و فروش این محصولات برای عموم مردم راه اندازی شده است تا بتوان به جدیدترین مدلهای ظروف نقره با بهترین کیفیت و قیمت تولیدی دست یافت.✨

?نشان مرغوبیت کالا از یونسکو?

 

به مدیریت:آقای سید نقی رحمانی

شماره تماس:

09192414990

 

 

✨جهت سفارش کالا لطفا لینک تلگرام و واتساپ فروشگاه نفیس را کلیک کنید✨?

https://wa.me/qr/TGPBELRUO3PLK1

 

https://t.me/Nafis2360

 

 

 

نقره , ظروق نقره , ساخت ظروف نقره تزئینی , قلم زنی نقره , قلم زنی آینه و شمعدان , نحوه نگهداری وسایل نقره , نحوه تمیز کردن نقره , ساخت انواع ظروف نقره نفیس در زنجان , قیمت انواع ظروف نقره در زنجان , ساخت انواع ظروف ملیله در زنجان ,