Address & Contact

Our Address

بوشهر

Telephone

سنسور اکسیژن استوک اروپایی وحید

 💠 فروش تکی و عمده انواع سنسور اکسیژن شرکتی نو و استوک اروپایی💠

💠 راننده هنگام کار کردن خودرو نیاز به اطلاع از وضعیت بخش‌های مختلف آن دارد. این گزارش توسط سنسورهای مختلف به کاربراتور یا ECU در خودروهای کاربراتوری و انژکتوری اعلام می‌شود. گزارش سنسورها به راننده کمک می‌کند تا شرایط خودرو را به راحتی از درون کابین بررسی کرده و نیاز نباشد تا به صورت مداوم پیاده شده و بخش‌های مختلف را بررسی نماید. گزارش‌های مطرح شده توسط انواع سنسور، شامل اطلاعاتی حاوی وضعیت روغن موتور، بنزین، باد لاستیک‌ها و موارد فنی دیگر می‌شوند. این اطلاعات توسط سنسورهای مختلف که هریک موظف به بررسی یک بخش هستند به دست می‌آید. یکی از این سنسورها که وظیفه مهمی در خودرو دارد و اطلاعات آن حیاتی محسوب می‌شود سنسور اکسیژن است. 

💠 سنسور چیست؟

💠 پیش از بررسی دقیق سنسور اکسیژن، نقش و وظایف آن در خودرو، خالی از لطف نیست که درباره سنسور بیشتر بدانیم. سنسور (Sensor) یا حسگر به وسیله‌ای گفته می‌شود که نسبت به محرک‌های فیزیکی واکنش نشان می‌دهد. تغییرات محرک‌ها به عنوان ورودی توسط حسگر دریافت شده و در آن به سیگنال‌های الکترونیکی تبدیل و به سمت ECU یا هر پردازش‌گر دیگری ارسال می‌شود. به این ترتیب سنسور را می‌توان وسیله اندازه‌گیری متغیرهای فیزیکی یا شیمیایی نیز دانست. این اجزا در تمام خودروها اعم از کاربراتوری و انژکتوری استفاده می‌شوند. البته بر اساس نوع منبع دریافت کننده اطلاعات که ECU یا راننده است، تفاوت‌هایی نیز در آن‌ها وجود دارد.

💠 سنسور اکسیژن که به آن سنسور لامبدا، لامبدا سنسور، حسگر اکسیژن، لاندا سنسور و یا O₂ سنسور هم می‌گویند، توسط کمپانی رابرت بوش در دهه 1960 معرفی شد و به سرعت به یکی از مهم‌ترین فناوری‌های مسئول جهت کاهش انتشار گازهای خروجی از اگزوز تبدیل شد. امروزه این قطعه در طیف گسترده‌ای از اتومبیل‌های آسیایی، اروپایی و آمریکایی تعبیه می‌شود. سنسور اکسیژن یکی از سنسورهای بسیار مهم و تاثیر گذار در عمل کرد بهینه و کنترل مصرف سوخت موتور و آلاینده های خروجی از اگزوز می باشد که در تمامی خودرو های انژکتوری به کار رفته است. سنسور اکسیژن وظیفه دارد که اطلاعات مربوط به غنی یا رقیق بودن مخلوط سوخت و هوای ورودی به موتور را از دود خروجی موتور، اندازه‌گیری نموده و به‌صورت پیوسته به ایسیو یا همان واحد کنترل الکترونیکی خودرو، ارسال می‌کند و ECU نیز اطلاعات دریافتی از این سنسور را جهت محاسبه نسبت اختلاط سوخت به هوا و تنظیم نسبت اختلاط سوخت و هوا جهت عملکرد بهینه موتور استفاده می‌کند.

💠 اساس کار سنسور اکسیژن

سنسور اکسیژن در حقیقت تولید کننده ولتاژ (برق) به روش شیمیایی (از طریق دود خروجی) همانند یک باتری کوچک است. که باتوجه به میزان اکسیژن موجود در دود ولتاژ تولید می‌کند. به این صورت که اختلاف تعداد اتم‌های اکسیژن بر روی لایه داخلی و خارجی سنسور اکسیژن باعث شده که لایه دی اکسید زیرکونیوم ب لایه سرامیکی یونیزه شده و باعث ایجاد اختلاف پتانسیل (ولتاژ) در لایه داخلی و خارجی می‌شود. که اگر میزان اکسیژن موجود در دود کم باشد (مخلوط غنی باشد) اختلاف اکسیژن بین هوای داخل سنسور اکسیژن و اکسیژن موجود در دود زیاد شده و در نتیجه ولتاژ بیشتری تولید می‌کند. (حدودا ۵۰۰ الی ۹۰۰ میلی‌ولت) و بالعکس اگر میزان اکسیژن موجود در دود زیاد باشد (مخلوط رقیق باشد) اختلاف اکسیژن بین هوای داخل سنسور اکسیژن و اکسیژن موجود در دود کم شده و در نتیجه ولتاژ کمتری تولید می‌کند (حدودا ۵۰ الی ۵۰۰ میلی‌ولت).

مدیریت : وحید سخرایی

 

انواع سنسور در خودرو, قیمت سنسور اکسیژن, سنسور اکسیژن 206 فرانسوی , بهترین مارک سنسور اکسیژن ,