Address & Contact

Our Address

مشهد ، بلوار توس ، صد نو گلستان غربی 1 ، پلاک 39

Telephone

قالیچه دستبافت ترکمن

?کشور ایران مهد هنرهای دستی و از جمله هنر صنعت زیبای قالی بافی است. شهرهای مختلف ایران با توجه به شرایط آب و هوایی متفاوتی که دارند و منابعی که در دست دارند به تولید فرش دستبافت مشغول هستند. یکی از مناطق مهم و جالب توجه در تولید فرش ، منطقه ترکمن صحرا است. ویژگی خاص آب و هوایی این منطقه ، آداب و رسوم و منابع اولیه در دسترس موجب ویژگی فرش ترکمن و تمایز آن نسبت به فرش دستبافت سایر مناطق ایران شده است.

⚡️رنگ و طرح قالی ترکمن

?یکی از فاکتور های بسیار مهم در هر فرش توجه به تنوع رنگی آن است. در گذشته برای رنگرزی نخ فرش ترکمنی فقط رنگ های گیاهی و سنتی به کار می رفت. استفاده از گیاهانی مانند پوست انار ، پوست گردو ، برگ مو ، اسپرک و روناس برای رنگرزی خامه فرش رواج بیشتری داشت؛ اما در حال حاضر رنگ های شیمیایی نیز در برخی موارد استفاده می شود.

?برای تولید فرش ترکمن از رنگ های سفید ، سیاه ، لاکی ، سبز تیره و لاکی متمایل به زرد استفاده می شود و به طور کلی رنگ در قالی ترکمن محدود به چند رنگ است. البته در حال حاضر با تلاش و کوشش هنرمندانی مانند محمد نیازی تنوع رنگی محدود فرش ترکمن به ۱۲ رنگ رسیده است. این مسئله موجب تنوع و رشد بیشتر فرش ترکمن شده است.

⚡️نقش فرش ترکمن

?به طور کلی نقش فرش ترکمن در حدود ۸۱۱ نقش است. البته هرکدام از طوایف ترکمنی از تعدادی طرح به مقدار بیشتر در بافت قالی استفاده می کنند. به طور مثال طایفه تکه بیشتر از نقش ماری گول در بافت بهره می برند. طایفه ارساری از نقش گلی گول استفاده می کند و طایفه ی یموت آینه گول ، دورناق گول و قاپسر گول در نقش فرش ترکمن به میزان بیشتری استفاده می کند. هر کدام از این طرح ها نشان و نمادی از طبیعت هستند که در طرح فرش ترکمن ظهور و بروز کرده است. در تصویر زیر طرح ماری گول بر روی فرش ترکمنی بافته شده است.

?طرح های معروف قالی دستبافت ترکمنی

?ماری گل/ کوشک دابان
?قابسه گل/ قبسه گل
?طرح طغرگلدر
?طرح قابوس
?آینه‌گل
?گرمج گل

به مدیریت : محمد نورانی

 

 

 

قالیچه دستبافت ترکمن نورانی در مشهد , قالیچه دستبافت , قالیچه دستبافت ترکمن , قالیچه دستبافت ترکمن در مشهد  ,  قیمت قالیچه دستبافت ترکمن  , فرش دستباف , نقش فرش ترکمن , قالی دستباف ترکمنی ,  قیمت قالیچه دستباف ,