عاطفه خورشیدی

آموزش معرق و منبت چوب

زیر نظر استاد عاطفه خورشیدی

استاد عاطفه خورشیدی

?با سابقه بیش از 25 سال آموزش در سازمان فنی و حرفه ای
?دارای کارت و گواهینامه مربیگری از سازمان فنی و حرفه ای کشور
?همکاری با سازمان میراث فرهنگی
?دارای کارت و گواهینامه بین المللی روش تدریس
?حضور گروهی شاگردان آموزشگاه در نمایشگاههای میراث فرهنگی در استان‌های مختلف کشور

☆25سال سابقه اموزش اکادمیک در زمینه هنرهای طراحی،معرق، منبت چوب
☆دارنده کارت اموزش جهانی PEDAGOGY
☆دریافت لوح افتخار بانوان برتر و کارافرین کشوری 1397
☆برگزار کننده دوره های کوتاه تکمیلی برای هنرمندان فعال

♻️ آموزش معرق چوب
♻️ آموزش منبت چوب
♻️ آموزش معرق منبت چوب
♻️ ساخت مصنوعات و تزئینات چوبی
♻️ انجام سفارشات برای اداره ها،هتلها،سفارتها،کنسولگریها و مکانهای خاص کنفرانسهای بین المللی

♻️ همراه با ارائه مدرک بین المللی و انجام سفارشات پذیرفته می شود 

شاپان کاری چه کاربردی دارد؟

♻️ اصلی ترین کاربرد شاپان، شاپان کاری چوب است.شاپان کاری به عنوان سایه کاری چوب و گاهی عنوان پتینه کاری رنگی رو به خود اختصاص میده مانند روی سفال، چوب و پلی استر.
بر روی چوب از شاپان به‌عنوان رنگ آستر و پایه چوب استفاده می‌شود. یکی از پرکاربردترین چوب‌هایی که این فعالیت در آن تاثیر محسوسی دارد، چوب جنس روسی یا همان نراد میباشد، که در آن رنگ نخودی چوب به قهوه ای تیره یا فندقی تغییر می‌یابد.

شاپان چند رنگ دارد؟

♻️ دو رنگ در بازار وجود دارد،شاپان مشکی و شاپان قهوه ایی، که البته با کنترل غلظت آن میتوان به رنگهای مختلف با طیف قهوه ایی دست یافت.

شاپان کاری چوب چیست؟

♻️ شاپان کاری چوب یک روش پرکاربردترین و قدیمی ترین روش رایج برای رنگ کاری چوب است،که رنگ آمیزی و جلابخشی به چوب را توسط مواد قابل دسترس سهولت بخشیده است. این فعالیت بیشتر برای تغییر رنگ چوب به قهوه‌ای و رنگ‌های نزدیک به آن مورد استفاده قرار می‌‌گیرد، از این رو مورد توجه طراحان چوب و استاد کارهای صنایع چوبی قرار داده ست.

♻️ تغییر رنگ و چهره چوب و زیبایی بخشی به چوب از ویژگی ‌ای بارز شاپان کاری چوب است.امروزه به دلیل استفاده رایج از چوب در نمای ساختمان‌ها و قفسه‌های تزیینی و منبت کاری چوب و گلدان‌های مزین به چوب و حتی نرده کشی‌های اطراف ساختمان‌ها، هم در زمینه آموزش و یادگیری و هم کاربردی متقاضیان زیادی دارد.

مزیت اصلی شاپان کاری چوب

♻️ مناسب بودن قیمت شاپان میباشد. حال اگر این مزیت پر رنگ با کیفیت و زیبایی آمیخته باشد، مطمئنا جایگزین خوبی برای صنایع مشابه است. شاپان کاری چوب قیمت ارزان و سهولت اجرا را در کنار هم دارد. بنابراین می‌تواند جایگزین بسیاری از صنایع هم تراز باشد.

روش کار با شاپان چیست؟

♻️ چگونگی اجرای شاپان کاری چوب
♻️ سه روش اصلی دارد که به آن پرداخته می‌شود:

♻️ استفاده از پارچه
♻️ استفاده از قلم مو
♻️ استفاده از پیستوله

شاپان کاری چوب با پارچه

♻️ متداول‌ترین و در دسترس‌ترین روش اجرای شاپان کاری چوب استفاده از پارچه است. بهترین نوع پارچه در این روش پارچه تنظیف است؛ اما جالب‌ترین پیشنهاد ما به شما استفاده از پارچه لباس‌های مردانه (زیر پیراهنی) است. درست متوجه شدید همین پارچه‌هایی که گاهی برای تمیز کردن شیشه یا سطوح دیگر استفاده می‌کنید، می تواند ابزار کار شما باشد.

شاپان کاری چوب با استفاده از قلم مو

♻️ شاپان کاری چوب تنها به استفاده از پارچه محدود نیست. روش دیگری وجود دارد استفاده از قلم مو است. در این روش چون امکان برخورد دست شما با مواد و مصالح کار مثل قیر و بنزین کاهش می‌یابد، از نظر بهداشتی توصیه می‌شود. بنابراین متناسب با شرایط خود می‌توانید این روش را انتخاب نمایید.

♻️ ایرادی که در اینجا مشاهده شود، به جای ماندن رد قلم مو بر روی چوب است، که به مرور باعث تیرگی یا تفاوت رنگ قسمت‌های مختلف سطوح میشود.

شاپان کاری چوب با استفاده از پیستوله

♻️ شاپان کاری چوب با پیستوله از سمت علاقه‌مندان به حوزه رنگ بسیار حمایت شده و بسیاری از دوستدارن و فعالان حوزه رنگ را جذب این روش شاپان کاری چوب نموده است. ما به شما می گوییم که امکان استفاده از پیستوله در شاپان کاری چوب وجود دارد اما بهترین و مناسب ترین گزینه برای انجام این کار نیست.

کار با شاپان

♻️ مواد تشکیل دهنده شاپان در واقع قیر تسویه شده است. معمولاً در ظرف‌های یک کیلویی پلاستیکی در رنگ فروشی‌ها و در دو رنگ مشکی و قهوه‌ای به فروش می‌رسد. با تهیه این مواد و استفاده از ابزارات نام برده با هزینه متناسب و یادگیری آسان می‌توانید کار با شاپان رو اغاز کنید‌.

حلال شاپان چیست؟

♻️ یا به عبارتی؛
شاپان در چه ماده‌ای حل می‌شود؟
بهترین حلال شاپان بنزین است.
در مواردی خاص و برای پتینه کاری از تینر روغنی استفاده میشود.

 

شاپان قهوه ای بر روی چوب نراد

شاپان کاری با پارچه

شاپان کاری با قلمو

روش تیز کردن مغار منبت کاری

♻️ مغار در سه مرحله تیز می شود ابتدا زاویه دادن و شکل دادن سر پخی مغارکه با سنگ چرخ انجام می شود. برای اینکه تیغه مغار بر اثر حرارت نسوزد باید آن را با مواد خنک کننده خنک کرد مانند نفت، گازوئیل و روغن و در صورت نبودن آنها ناچار با آب.

♻️ مغارهای نیم باز و گلویی از پهلو سنگ زده می شوند و مغار شفره از هر دو طرف سنگ زده می شوند.
مرحله دوم استفاده از سنگ نفت است،

پلیسه سر مغار چیست؟

♻️ پس از سنگ زدن باید برای از بین بردن پلیسه های مغار و همچنین تیز کردن آن، آن را سنگ نفت زد.

♻️ برای مغارهای تخت میتوان از سنگ نفت تخت معمولی استفاده کرد ولی برای مغارهای نیم باز و گلویی و شفره باید از سنگهای میله ای استوانه ای و مثلثی استفاده کرد البته از این سنگها فقط برای داخل تیغه مغار می توان استفاده کرد برای پشت تیغه مغارها، از همان سنگ نفت تخت باید استفاده کرد.

♻️ عمل سنگ نفت کشی باید به صورت دایره ای و با حرکت آرام باشد و یا با حرکت به طرف جلو و و عقب به صورت آرام انجام شود.

عمل سنگ نفت زنی آنقدر باید انجام شود تا مغار خوب تیز شود.

♻️ مرحله سوم کشیدن مغار بر روی سنباده نرم میباشد،
♻️ به این مرحله اصطلاح چاق کردن مغار داده می شود،
♻️ توضیح اینکه بعد از کار کردن با مغار و با احساس کندی مغار نباید هر دفعه مغار با سنگ برقی سنگ یا با سنگ نفت عمل تیز کردن را انجام داد.بلکه از سنباده نرم استفاده می شود.بعد کشیدن پخ مغار بر روی سنباده و صاف و صیقلی شدن آن، پشت مغار بر روی سر تیز آن پلیسه های ریزی با لمس کردن حس میشود که با کشیدن مغار بر روی سنباده به صورت عمودی و از بالا به پایین از بین میروند.

♻️ مگر انکه لبه تیز مغار با اجسام سخت برخورد و پریدگی پیدا کرد؛که در اینصورت باید نوک مغاز گونیا شود که این کار با سنگ برقی انجام می پذیرد.

♻️ بعد از تیز کردن مغار، لبه تیز مغار را روی کاغذ بکشید اگر کاغذ براحتی بریده شد مغار تیز شده در غیر اینصورت باید مغار سنگ نفت زده شود. یا اینکه از سنباده های پوست آب و پارچه ای نیز می توان استفاده کرد.

نگهداری و محافظت از مغارها

♻️ برای محافظت از مغارها باید سعی شود تیغه های مغارها به یکدیگر برخورد نکنند و همچنین برای اینکه مغارها بر اثر زمین خوردن یا برخورد با اجسام سخت خراب نشود باید یک محافظ برای مغارها در نظر گرفت. بعضی مغارهای تخت خارجی خود دارای یک محافظ کائوچوئی می باشند.
♻️ برای محافظت مغارها میتوان جلد چرمی برای آنها ساخت و مغارها را در آن قرار داد و یا برای هر یک از مغارها غلافی چرمی و یا برای تیغه هر مغار یک غلاف چوبی یا مقوایی ساخت.

 

 

اخذ گواهینامه بین المللی در بابل
مدرک معرق و منبت معتبر در مازندران،بابل

♻️ مدرک بین المللی به چه مدرکی گفته میشود؟

مدرک بین المللی مدرکی می باشد که در کشورهای خارجی و یا داخلی قابل استفاده جهت رزومه کاری یا استخدامی می باشد.

♻️ نحوه گرفتن مدرک معرق و منبت چگونه است؟

هنرجویان بعد از گذراندن دوره های لازم و کسب توانایی مورد نیاز موفق به اخذ گواهینامه بین المللی و مدرک معتبر داخلی و خارجی میشود.

معرق منبت خط

 

معرق منبت فرشچیان

 

معرق تفکیک رنگ

 

تفکیک رنگ حرفه ای

 

همایش بانوان برتر ایران
در سال۱۳۹۷

نمایشگاه تخصصی معرق، منبت، چوب در سال ۱۳۹۷

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معرق چیست؟

معرق در معنای کلام « اصولا هر چیز رگه دار را گویند» ولی مفهوم آن در این نوع بخصوص هنر ایجاد نقش ها و طرح های زیبایی است که از دوربری و تلفیق چوب های رنگی روی زمینه ای از چوب یا پلی استر سیاه شکل می گیرد.

در تعریف دیگری از معرق چوب آورده اند:

هنر گردآوردن تکه های کوچک رنگین چوب با داشتن طرح از پیش تعیین شده به منظور ایجاد نقش مورد نظر و زیبا جلوه دادن آن طرح با استفاده از رنگ های طبیعی چوب

معرق کاری هنر چیدمان ریز در کنار یکدیگر است اما این تکه های کوچک نمی توانند به تنهایی استحکام لازم را داشته باشند بلکه می بایست بر روی سطحی قرار گیرند.

به سطحی که معرق بر روی آن انجام می شود زمینه گویند

 

در معرق کاری به طور معمول دو نوع زمینه مورد استفاده قرار می گیرد

  • معرق زمینه چوب
  • معرق زمینه پلی استر

معرق در هر زمینه ای که کار شود می تواند به صورت تزئینی و یا کاربردی به کار گرفته شود منبت را می توان برای نمای راه پله، درب، سطح میز، قاب پنجره، اجناس تزئینی مورد استفاده قرار داد.

تنها چیزی که می توان ارزش معرق کاری را بیشتر کند تکه های چوب به کار رفته در آن است که باید ضخامتی بین ۲ تا ۳ میلیمتر بوده و از چوب هایی سالم و بدون ترک خوردگی و یا پوسیدگی استفاده شود.

بدیهی است هر چه چوب خشک تر باشد بهتر است و ا

مکان ترک خوردن در آینده وجود ندارد

تاریخ پیدایش این هنر به درستی مشخص نیست؛

ولی از تطبیق آن با هنر کاشی کاری ، بدون شک رابطه این دو هنر را درمی یابیم. برای آشنایی با ریشه ی این هنر ،

صحبت از تاریخ تکوین به میان می آید و به عنوان مقدمه می توان از گنبد سرخ مراغه که در زمان ایلخانیان ساخته شده است، یاد کرد؛

این گنبد نوع بسیار ساده ی کاشی کاری بدین سبک است.

ابزار و وسایل مورد نیاز در ساخت معرق

چوب

۱- میز کار: که باید متناسب با قد معرق کار باشد

۲-تخت پیشکار: تخته ای کوچک و معمولاً نئوپان یا هفت لایی است که در جلوی آن شکافی به شکل هفت وجود دارد.

۳- کمان اره : که اره مویی بر روی آن بسته می شود.

۴- اره مویی : تیغه ای برنده و بسیار ظریف است که اندازه ها

ی مختلفی دارد در معرق کاری ابزار و وسایل دیگری مانند :

چوبسای، چکش، میخ سایه، میخ کش، تیزک و رنده به کار می رود.

مدیریت:خانم عاطفه خورشیدی

آدرس آموزشگاه؛مازندران،بابل

راه های ارتباط :
۰۹۱۱۲۱۳۸۱۹۶
مازندران ، بابل

 

https://www.instagram.com/atefeh.khorshidi/

ظروف چوبی

 

 

 

 

 

 

 

تفاوت معرق و منبت , طرح منبت معرق , معرق کاری , معرق چیست , آموزش منبت کاری , معرق برجسته , طرح معرق رایگان , معرق تفکیک رنگ , معرق چهره , اموزش معرق تفکیک رنگ ,