Address & Contact

Our Address

تهران خیابان شریعتی خیابان معلم روبروی سازمان جغرافیا

Telephone

موفقیت و توسعه فردی حیدری 

✳️ توسعه فردی ، آموزش روش های NLP و کسب موفقیت✳️

✳️ NLP چیست؟

واژه NLP مخفف عبارت «Neuro-linguistic programming» به‌معنی «برنامه‌ریزی عصبی‌کلامی»‌ است. حدود ۵۰ سال از ارائه این علم می‌گذرد و هنوز هم یکی از پرکاربردترین علوم ذهنی در جهان است. افراد بسیار زیادی در جهان هستند که با تمرینات ان‌ال‌پی توانسته‌اند تغییرات بنیادی در زندگی خود ایجاد کنند.

✳️ علم nlp چیست؟

اگر شما نیز بخواهید می‌توانید علم برنامه‌ریزی‌ عصبی‌کلامی را فراگرفته و زندگی ایده‌آل خود را به کمک آن خلق کنید. در واقع ان‌ال‌پی علمی است که این فرصت را به شما می‌دهد تا ضمیر ناخود‌آگاه خود را به آن صورتی که می‌خواهید برنامه‌ریزی کنید. به عبارتی دیگر علم ان ال پی، جز بهترین روش های برای برنامه ریزی می باشد. ضمیر ناخودآگاه بخشی اعظم در ذهن ماست که در برابر ضمیر خودآگاه یا همان عقل ما قرار دارد.

وقتی ما می‌خوابیم، عقل یا ضمیر خودآگاه ما هم می‌خوابد اما ضمیر ناخودآگاه ما در خواب هم بیدار است و تمام اعمال حیاتی ما را کنترل می‌کند. به همین دلیل است که ما در خواب هم زنده‌ایم و نفس می‌کشیم.

توسعه فردی وحید محمدرضا دولتخواه

✳️ چرا باید اِن‌ اِل‌ پی را بیاموزیم؟

✔️ در پاسخی شفاف و قاطع به سؤال ان ال پی چیست می‌توانیم بگوییم که در ان ‌ال‌ پی، ما یاد می‌گیریم که با کلمات، عبارات و دیالوگ‌های خاص بر روی سیستم عصبی خود تأثیر گذاشته و آن را مجدداً برنامه‌ریزی کنیم و در نهایت موجب توسعه فردی می‌شود. با توجه به اینکه تمام اعمالی که توسط ذهن ما به‌صورت ناخودآگاه انجام می‌شوند در جهت بقا و حفظ جان ما هستند بنابراین عادت‌های بدی مثل پرخوری یا زیاد خوابیدن نیز برای ضمیر نیمه‌آگاه ما در جهتی مثبت انجام می‌شوند.

✔️ برای اینکه بتوانیم این عادات را در خود تغییر دهیم، باید ناخودآگاه خود را در مورد این دو عادت برنامه‌ریزی مجدد کنیم تا این عادات برای ضمیر باطن‌مان عادات پسنیده و مثبتی نباشند. ضمیر ناخودآگاه ما زبان مخصوصی دارد که علم ان‌ال‌پی همان زبان مخصوص برای برقراری ارتباط با ضمیر باطن هر شخصی است.

✔️ حالا تصور کنید که ما هیچ اطلاعات و علمی درباره برقراری ارتباط با ناخودآگاه خود نداریم؛ در این‌صورت هرگز یاد نخواهیم گرفت چگونه از شر عادت‌های بد خود خلاص شده و عادت‌های مثبت و ارزشمند را در خود تقویت کنیم.

✔️ یاد نخواهیم گرفت چگونه با دنیای درون خود ارتباط برقرار کنیم و خود را بهتر بشناسیم. اگر علم NLP را یاد نگیریم و ندانیم که nlp چیست، نمی‌توانیم در جهت رسیدن به آمال و خواسته‌های خود قدم برداریم و در این‌صورت تا همیشه درگیر مسائل و مشکلات روزمره‌مان خواهیم ماند.

🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸

توسعه فردی یعنی چه و چرا اهمیت دارد؟

بیایید با هم شفاف باشیم. ممکن است از واژه توسعه فردی چیزهایی را متوجه شده باشیم و به همین سادگی بدانیم که توسعه فردی به مجموعه مهارت‌های اشاره‌ می‌کند که باعث توسعه ما می‌شود. اما اگر کمی‌ دقیق‌تر نگاه کنیم چه؟ تا کجا‌می‌توانیم توسعه پیدا کنیم؟ در چه چیزهایی باید توسعه پیدا کنیم؟ آیا همه انسان‌ها باید مهارت‌های ثابت خود را توسعه دهند؟

واقعیت این است که همه ما‌ می‌دانیم که انسان به طور ذاتی تمایل به رشد دارد و در هر پله که باشد دوست دارد که خود را بالاتر بکشاند. تا اینجا مشکلی نیست؛ اما مسئله زمانی به وجود‌ می‌آید که نمی‌دانیم چگونه می‌توانیم خودمان را ارتقا دهیم. مهارت‌های توسعه فردی قرار است به ما کمک کنند تا راهکارهایی برای دانستنی‌های خود پیدا کنیم. از این‌جا‌ می‌توان به اهمیت آموزش در یادگیری مهارت‌های توسعه فردی پی برد و اهمیت آن را بیشتر شناخت. چه چیزی مهم‌تر از مهارتی که به ما در رشد کردن و رسیدن به اهداف مان کمک کند؟

وقتی به سراغ مطالعه کتاب‌های روانشناسی‌ می‌رویم فکر می‌کنیم که مبحث توسعه فردی، مبحثی متاخر است. حال آن که این حوزه قدمتی به اندازه تاریخ بشر دارد. شاید حتی وقتی به مذاهب مختلف و نگاه و عقاید افراد نگاه‌ می‌کنیم بتوانیم سرنخ‌های توسعه پیدا کردن و فرد بهتری شدن را پیدا کنیم.

در دنیای امروز، رشته روانشناسی وارد شناخت جدیدی از روان انسان شده است. علم روانشناسی حالا صرفاً به اختلالات روانی نگاه نمی‌کند. بلکه امروز در این علم تلاش می‌شود تا راهکارهایی پیدا کنیم که با کمک آن‌ها بتوانیم انسان‌هایی شادتر، با انگیزه‌تر، خوشبین‌تر و راضی‌تر باشیم. همه این‌ها باعث شده است که مبحث توسعه فردی هم به علم روانشناسی راه پیدا کند و به عنوان یکی از مهمترین ارکان این رشته معرفی شود.

توسعه فردی از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

همانطور که تا به حال متوجه شده‌اید، در بحث توسعه فردی بیشتر از هر چیزی درباره خودمان صحبت می‌کنیم. واقعیت این است که «خود» مهمترین بخش مبحث توسعه فردی است، اما تنها بخش آن نیست. از جمله بخش‌هایی که در این امر بیشتر از سایرین مورد توجه قرار‌می‌گیرند‌ می‌توان به بهبود مهارت‌ها، افزایش یادگیری، شناخت نقاط ضعف و قدرت، پیشرفت در زمینه شغلی و بالا بردن کیفیت زندگی و همچنین جایگاه اجتماعی خود و دیگران اشاره کرد.

امروزه مبحث توسعه فردی شاخه‌های گسترده‌ای به خود گرفته است از کلاس‌های ورزشی مانند یوگا گرفته تا جلساتی که به روانکاو مراجعه می‌کنیم و دوره‌های آموزشی که در آن‌ها شرکت‌می‌کنیم. در همه حال در تلاش هستیم تا بتوانیم خودمان را ارتقا دهیم.

آموزش‌های توسعه فردی:

باید بدانیم مجموعه این مهارت‌ها چیزی نیست که یک شبه بتوانیم آن‌ها را یاد بگیریم و نیاز به یک پروسه مداوم، پایدار و نسبتاً طولانی مدت دارد. این مسئله باعث می‌شود تا عمیقاً به این فکر افتادیم که چگونه این مهارت‌ها را در خود نهادینه کنیم؟ اصلا از کجا باید شروع کنیم و چه مسیری را باید برای آموزش مهارت‌های فردی و توسعه آن‌ها انتخاب کنیم.

بحث آموزش در اینجا پررنگ‌تر از سایر بحث‌هاست. چرا که آموزش یک فرایند مداوم و پیوسته است که با کمک آن می‌توان تعداد بسیار زیادی از رفتار‌های خود را تغییر دهیم و رفتار دیگری را جایگزین آن‌ها کنیم. با کمک آموزش می‌توانیم به خودمان نگاهی بدون رودربایستی بیندازیم. ضمن اینکه دوره‌های آموزشی برای یادگیری مهارت‌هایی که نیاز به زمان و تمرین دارند بهترین گزینه‌اند.

همه ما این نکات را درباره دوره‌های آموزشی‌می‌دانیم. در دنیای امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی و تلاش برای همه‌گیر کردن اطلاعات اولیه علم روانشناسی، دسترسی به دوره‌های روانشناسی، خودشناسی و توسعه فردی ساده‌تر از هر زمان دیگری شده است. حالا همه ما با انبوهی از اطلاعات و دوره‌های آموزشی مختلف و متنوع روبرو هستیم و تنها کاری که باید بکنیم این است که از بین آن‌ها دست به انتخاب بزنیم.

شاید این نکته به نظر نکته مثبتی بیاید اما باید بدانیم که مشکلات خاص خودش را هم دارد. اگر قبول کنیم که هر شخص منحصر به فرد است، تجویز یک دوره آموزشی برای همه افراد کار چندان آسانی به نظر نمی‌رسد. همچنین با گسترش محتوای آموزشی در حوزه توسعه فردی، هر روز با انبوهی از اطلاعات رو به رو هستیم و این افزایش محتوا علاوه بر این که محتوای مناسب را گسترش‌می‌دهد، باعث گسترش محتوای نامناسب هم می‌شود. تا جایی که امروز انتخاب یک دوره مناسب آموزشی، سخت‌تر از همیشه شده است و بسیاری از افراد از دوره‌هایی شکایت‌ می‌کنند که با گذراندن آن‌ها نه تنها چیزی یاد نگرفتند بلکه حتی به ساختار روانی شان آسیب جدی وارد شده است.

هزینه و زمانی که برای این کلاس‌ها صرف می‌کنیم هم، خود موضوع جداگانه و قابل بحثی‌ست. با در نظر گرفتن ساعات رفت و آمد، زمان‌های طولانی سر کلاس و شیوه‌های یادگیری متنوعی که داریم. کلاس‌های آموزشی روانشناسی‌ می‌توانند زمان زیادی از ما بگیرند، تا جایی که نتوانیم آموخته‌های خود را در زندگی واقعی پیاده کنیم.

از نکات بالا به این نتیجه‌ می‌رسیم که بهترین راه برای یادگیری مهارت‌های توسعه فردی،‌ می‌تواند کلاس آموزشی باشد اما نه هر کلاس آموزشی، بلکه یک دوره آموزشی خوب و مناسب. دوره‌ای که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

تمرین محور باشد و به ما کمک کند آن‌چه در کلاس به صورت تئوری یاد گرفته‌ایم را به صورت عملی پیاده کنیم.
زمان کوتاهی داشته باشد اما در همان زمان کوتاه بتواند موثر باشد.
بر اساس رویکردهای علمی ‌باشد و استاد آن فردی متخصص و قابل اعتماد باشد.
هزینه بالایی نداشته باشد و بیشتر اقشار جامعه بتوانند از آن استفاده کنند.

 

توسعه فردی وحید محمدرضا دولتخواه

مدیریت : زهرا حیدری

Nlp چیست و چه کاربردی دارد , تمرینات nlp , آموزش گام به گام nlp , روش nlp در روانشناسی , تست nlp چیست , توسعه فردی , روانشناسی فردی ,