طراحی و نصب چیلر و آیس بانک الوند زمهریر ایرانیان در تهران

?شرکت الوند زمهریر ایرانیان 
?نصب و سرویس انواع سیستم های برودتی،سردخانه،چیلر و آیس بانک 
?آماده ارائه خدمات به تمام نقاط کشور
?چیلر چیست؟ 

?چیلر یکی از انواع دستگاه های مربوط به سیستم تهویه مطبوع است که شاید بر خلاف تصور اولیه ما از واژه چیلر، تولید سرما نمی‌کند. در واقع کار چیلر؛ این دستگاه بزرگ که یک مجموعه پیچیده و پر سر و صدا است، خنک کردن و فراهم آوردن دمای مناسب برای دستگاه های سیستم تهویه مطبوع است.

? اما این کار را نه با تولید سرما، بلکه با حذف گرما انجام می‌دهد. به همین علت مایع سرد شده توسط چیلر دوباره به چرخه باز می‌گردد و برای سیستم تهویه قابل استفاده است؛ به طور خلاصه می‌توان گفت که چیلرها دستگاه‌های حذف گرما هستند.

?از چیلرها هم برای مصارف صنعتی و هم برای سیستم تهویه مطبوع کمک گرفته می‌شود. مصارف صنعتی بیشتر شامل حفظ دمای ابزارآلات و دستگاه ها هنگام فرآیند و مکانیزم ها می‌شود و سیستم تهویه مطبوع بیشتر به خنک نگه داشتن و کنترل رطوبت در ساختمان های وسیع یا همان چیلر خانگی یا تجاری و اداری باز می‌گردد.

?چیلر معمولاً روی پشت بام یا در زیرزمین نصب می‌شود و بیشترین نقش را در تأمین سرمای ساختمان در فصل تابستان دارد.

?می‌توان ویژگی ها و در واقع مزایای چیلر را به طور خلاصه به این شکل بیان کرد:

?ظرفیت بالا 
?همراه داشتن مولد برودت یا حرارت 
?کانال کشی و لوله کشی چیلر با متریال های متفاوت و سازگار با نیاز
?امکان کنترل جداگانه هر کانال، با وجودی که چیلر یک سیستم مادر است که همه کانال ها را در خود جای می‌دهد.
?تولید صدای کم 
?صرف انرژی کم 

?آیس بانک چیست؟

?آیس بانک (Ice bank) یا به عبارتی سیستم ذخیره سازی انرژی برودتیِ یخ، مکانیزمی است نسبتاً جدید به منظور بهینه سازی مصرف انرژی که در تهویه مطبوع و برودت صنعتی، در کنار چیلر تراکمی به منظور کاهش مصرف برق مورد بهره برداری قرار می گیرد. همچنین این سیستم، مشخصاً در صنایع غذایی بخصوص صنعت لبنیات نیز بسیار پرکاربرد بوده و در فرایند های مختلفِ تولید محصولات لبنی مورد استفاده قرار می گیرد.

?آیس بانک سیستمی است که با هدف استفاده مناسب از هزینه پایین برق در ساعات نیمه شب طراحی شده است. آیس بانک می‌تواند با تبدیل آب موجود در یک مخزن به یخ در ساعاتی از شبانه روز، سرمای این یخ ها را برای استفاده در سایر ساعات، در اختیار قرار دهد. یخ دارای گرمای نهان ذوب بالایی می‌باشد به طوری که برای ذوب یک کیلوگرم یخ نیاز به جذب 333 کیلوژول انرژی می‌باشد، بنابراین یخ می‌تواند سرمای قابل توجهی را ذخیره کند.

?تجهیزات آیس بانک 

?یس بانک می‌تواند هم به صورت مستقل و هم در کنار چیلر مورد استفاده قرار گیرد. در صورتی که مستقل طراحی شود بایستی دارای کمپرسور، کندانسور، کویل اواپراتوری، مخزن و سایر تجهیزات سیستم تبرید باشد.

?اگر آیس بانک به عنوان سیستمی همراه با چیلر طراحی شود، تنها نیاز به کویل اواپراتوری و مخزن بوده و آیس بانک از مدار تبرید خود چیلر استفاده می‌کند.

?کویل اواپراتور آیس بانک دارای حسگرهایی است که وقتی یخ به ضخامت مورد نظر می‌رسد، جریان مبرد سیستم برودتی را قطع می‌کند. برای افزایش میزان انتقال حرارت بین آب و یخ در مخزن آیس بانک، یک دستگاه همزن (آجیتاتور) نیز وجود دارد.

?نحوه کار آیس بانک 

?نحوه کار آیس بانک بدین صورت است که ساعاتی که انرژی الکتریکی ارزان تر می‌باشد، سیستم تبرید به کار افتاده و مبرد گازی با عبور از کویل اواپراتوری داخل مخزن، موجب ایجاد یخ در حول این کویل ها می‌گردد. در طول روز و ساعاتی که بار سرمایشی افزایش می‌یابد، آب چیلر از مخزن آیس بانک عبور کرده و با یخ تماس پیدا می‌کند و در نتیجه دمای آب تا نزدیک صفر درجه کاهش می‌یابد. این آب از مخزن خارج شده و برای استفاده مورد نظر پمپ می‌شود.

?در سیستم مصرفی بار سرمایشی تعریف شده گاها نیاز به جمع شدید بار سرمایی در بازه زمانی کوتاه در راستای مصرف وجود دارد اگر چنانچه این پیک بار در حالت معمولی محاسبه گردد نیازمند به حجم سیستم های سرماساز بزرگ می باشد به عنوان مثال در کارخانجات شیر در مقطع زمانی خاص بحث تحویل گیری شیر یا بحث پاستور کردن شیر در مقاطع زمانی خاص نیاز است در این زمان ما با استفاده از آیس بانک با کارکرد کمپرسور در زمان خارج از مصرف بار سرمایی عمل ذخیره سازی سرما را انجام می دهیم.

?کاربرد آیس بانک 

?کاربرد آیس بانک درکنار سیستم چیلر بوده و با هدف استفاده بهینه از ساعات کاهش بار برودتی طراحی می‌شود. آیس بانک برای کاربردهای تهویه مطبوع و صنعتی قابل استفاده بوده و می‌توان برای کاهش اتلاف انرژی، آن را پایین تر از سطح زمین نصب کرد.

?مزایای آیس بانک 

?استفاده از آیس بانک مزایای قابل توجهی را برای مصرف کننده و همچنین محیط زیست به دنبال دارد که به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌شود.
?آیس بانک در شب که هزینه انرژی پایین است کار کرده و در طول روز، انرژی سرمایشی ذخیره شده به سیستم تبرید، تحویل می‌دهد.
?به دلیل عملکرد آیس بانک با توان ثابت در بازه زمانی مشخص، تجهیزات تبرید (کمپرسور، اواپراتور، کندانسور و …) کوچکتری نسبت به سیستم تبرید معمولی مورد نیاز است. توان این تجهیزات کمتر از پیک انرژی مصرفی برای سرمایش در طول روز است.

?سردخانه چیست؟

?سردخانه محلی است که در آن سرما تولید شده و از این سرمای تولیدی برای نگهداری برخی مواد فسادپذیر استفاده می‌شود. این مواد اغلب شامل مواد غذایی، محصولات کشاورزی و پروتئینی و محصولات دارویی می‌شود. اگرچه در بسیاری از صنایع دیگر مانند صنایع شیمیایی و نظامی نیز ممکن است به اتاقک‌های سرماساز نیاز پیدا شود.

?سردخانه‌های صنعتی گاه به صورت قابل حمل طراحی می‌شوند. به شکلی تأسیسات لازم برای راه اندازی سردخانه در یک واحد کانتینر نصب شده و در مواقع لزوم قابل جابه‌جایی است. گاهی نیز سردخانه‌ها به صورت ثابت طراحی می‌شوند. به شکلی که انبار یا ساختمانی برای طراحی سردخانه ساخته شده، سپس تجهیزات لازم برای راه اندازی آن در اتاقکی جدا نصب می‌شود؛ که این تجهیزات در کنار هم وظیفۀ کاهش دما را در انبار یا ساختمان احداث شده برعهده خواهند داشت.

?مهم‌ترین کاربرد سردخانه‌های صنعتی همان انبار کالاها و محصولاتی است که در مجاورت با گرما دچار آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی شده و تازگی و کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند. این محصولات می‌توانند شامل محصولات پروتئینی مانند انواع گوشت حیوانات، محصولات غذایی، صنایع دارویی، محصولات کشاورزی و … باشد.

?طبیعی است اگر یک سردخانه صنعتی نتواند محصولات مورد نظر را تحت شرایط طراحی شده طی مدت زمانی خاص و با کیفیتی خاص نگه‌ دارد، به این معناست که سردخانۀ فوق تحت شرایط استاندارد طراحی نشده است و کارایی لازم را ندارد. به همین خاطر کار طراحی و ساخت سردخانه‌های صنعتی به دانش بالا، تجهیزات با کیفیت و نظارت کامل نیاز دارد.

به مدیریت:ضرابی 

 

 

 

 

 

 

شرکت الوند زمهریر ایرانیان , الوند زمهریر ایرانیان , نصب انواع سیستم های برودتی , سرویس انواع سیستم های برودتی , نصب سردخانه , سرویس سردخانه , نصب چیلر , سرویس چیلر , نصب آیس بانک , سرویس آیس بانک , هزینه سرویس سیستم های برودتی , هزینه نصب سیستم های برودتی ,