Address & Contact

Our Address

خراسان رضوی ، مشهد ، خیابان چمن ، نبش چمن 78 ، فرش و گلسم سالمی،

پخش فرش و گلیم سالمی

⚡️یکی از مهم‌ترین نکات برای چیدمان دکوراسیون خانه، انتخاب فرش مناسب است. فرش که پیشینه‌ی آن هم به ایرانیان باز می‌گردد، برای همه‌ی ما نقشی مهم در خانه‌هایمان دارد و انتخاب و خرید آن می‌تواند یکی از دغدغه‌هایمان باشد.

⚡️میزان تنوع در فرش خیلی زیاد است چه در رنگ، چه در نقش، چه در بافت و حتی در خود فرش و اقسامش. خود فرش انواع متعددی دارد که برخی از آن‌ها شامل: گبه، قالی، قالیچه، گلیم و…می‌شوند.

⚡️به فرش‌های پرزدار قالی می‌گویند. در واقع، قالی در زیر مجموعه‌ی فرش قرار می‌گیرد. فرق بین قالی و قالیچه، در متراژ آن‌هاست. به فرش‌هایی با مساحت بالای 6 متر مربع، قالی و به کم‌تر از 6 متر مربع، قالیچه می‌گویند.

⚡️هم‌چنین فرق بین فرش و گبه این است که گبه نوعی قالی است که در کنار تار و پود، دارای پرز نیز هست. گبه برخلاف عموم فرش‌ها، نقشه ندارد و نقوش آن کاملا انتزاعی، فانتزی و ساخته و پرداخته‌ی ذهن بافنده است. هم‌چنین از آن جایی که گبه یک نوع قالی است، پس حداکثر تا چهار و نیم متر، متراژ دارد. گبه‌ی دست‌باف به دلیل سادگی و متراژ کم قیمت زیادی ندارد.

⚡️به یک زیرانداز بافتنی بدون پرز گلیم می‌گویند که معمولا از پشم حیوانات اهلی بافته می‌شود. رنگ‌های استفاده شده در گلیم‌های سنتی، گیاهی است و امروزه معمولاً به‌عنوان پوششی مدرن در خانه‌ها یا به عنوان تابلو استفاده می‌شود. گلیم‌ها در نهایت سادگی، زیبایی منحصر به فردی دارند. بافندگان آن برای بافتش زحمت زیادی می‌کشند، زیرا در این نوع از فرش، پودها از بین تارها گذر داده می‌شوند.

?انواع طرح های فرش

?طرح افشان: این طرح دارای یکدستی و امتداد بی‌نظیری است، به‌گونه‌ای که تصور می‌شود که بافنده، لحظه‌ای دست از کار برنداشته. این طرح این‌گونه است که یک طرح، مقدمه‌ی طرح دیگر است و تمامی نقوش، افشان و پراکنده اما ممتد در فرش بافته‌شده‌اند. این طرح معمولاً به صورت قرینه‌ای کشیده نمی‌شود.

?طرح خشتی: در این مدل فرش، چندین قاب و یا خشت یک اندازه وجود دارد که در میان آن گل و نگاره‌های متنوعی قرار دارند و زیبایی و نظم عجیبی را به اشخاص القا می‌کند.

?طرح گل فرنگ: این طرح، یکی از طرح‌های پرطرفدار است که در مرکزش یک نقش زیبا وجود دارد و دور تا دور آن را گل‌هایی با طرح‌های ریز، فرا گرفته است.

?طرح ماهی: این طرح به صورت یک واگیره است که در طول و عرض فرش امتداد دارد. در واقع این طرح شبیه حوضی است که سرتاسر آن را ماهی‌های کوچک فرا گرفته‌اند؛ برای همین به این اسم نام گزاری شده است.

?طرح سالاری: یکی از طرح‌های معروف تبریز است. در این طرح معمولاً از رنگ‌های تیره مانند فیلی یا سرمه‌ای استفاده می‌شود و به دلیل این که عمدتا در بافت آن‌ها ابریشم زیادی به کار برده می‌شود، قیمت زیادی نیز دارد.

?فرش چهل تکه: این فرش از آن جایی که از اسمش پیداست، از تکه‌های فرش‌های مختلف و ناهمسان تشکیل شده است که این خود زیبایی بی‌نظیری را به این فرش داده است. این فرش‌ها برای اتاق خواب مورد استفاده قرار می‌گیرند زیرا شکل رویاگونه ای به آنجا می‌دهد. در قدیم دست‌باف بوده ولی امروزه به صورت ماشینی تولید می‌شود.

?فرش وینتیج ماشینی: معنای لغوی وینتیج، سنتی و کهنه است. این گونه از فرش‌ها، دارای طراحی‌های بافت قدیمی و کهنه‌ی ایرانی است که این احساس را به شخص می‌دهد که فرش بسیار قدمت دارد؛ برای همین به کهنه‌نما هم معروف است. البته این فرش صرفاً ماشینی است و نوعی خلاقیت به شمار می‌آید. این فرش به دلیل طرح خاصش، قیمت بالایی ندارد، ولی در عین حال می‌تواند حال و هوایی لاکچری گونه‌ای به خانه‌ی شما بدهد.

⚜️فرش گلیم دقیقا چیست؟

✨فرش گلیم یکی از سبک ترین انواع فرش است که معمولا در مناطق ترکمن ، ترک و قفقازی بافته می شود. این نوع فرش از پشم و موی حیوانات بافته می شود و برای رنگرزی نخ های آن نیز از گیاهان طبیعی استفاده می شود.

✨در بازار امروز فرش می توان گلیم فرش را در انواع فرش دستبافت و ماشینی تقسیم بندی کرد. بدون شک نوع دستباف آن دارای دوام بیشتر و رنگ های ثابت تری است. چرا که هم نخ و هم رنگ نخ ها از مواد طبیعی به دست آمده است. اما در نوع ماشینی از مواد شیمیایی استفاده می شود. البته در نوع ماشینی آن می توان طرح های ریزتر و دقیق تر و رنگ های بیشتری را مشاهده کرد.

✨هم در انواع ماشینی و هم در انواع دستباف فرش گلیم از نظر ابعاد محدودیتی وجود ندارد. بافندگان می توانند آن را در اندازه های خیلی کوچک برای قاب های تزیینی تا ابعاد بزرگ تر برای فرش کردن آشپزخانه ، راهرو و راه پله ببافند.

✨همین موضوع باعث شده است که این فرش ها هم در خانه های لوکس برای تزیین دکوراسیون و هم در خانه های معمولی برای فرش کردن اتاق های مختلف استفاده شوند. گلیم فرش معمولا پرز ندارد و به همین دلیل بسیار سبک بوده و شست و شوی آن نیز کار راحت تری است.

?تفاوت فرش و گلیم فرش

?شاید بارزترین تفاوت فرش و فرش گلیم پرزدار بودن فرش و بدون پرز بودن گلیم است. علاوه بر آن فرش حتما از روی نقشه بافته می شود. حتی بافندگان حرفه ای نیز نمی توانند بدون استفاده از نقشه فرش را ببافند. اما نقش های این نوع فرش معمولا ساخته و پرداخته ذهن بافنده هستند و بدون نیاز به نقشه بافته می شوند.

?نوع بافت و ابزارهایی که برای بافت هریک از این ها استفاده می شود نیز از دیگر تفاوت های فرش و فرش گلیم است. همین ویژگی باعث تفاوت های ظاهری بارز و تفاوت در نقش و رنگ آن ها می شود.

?بافت فرش به دلیل تاروپود بیشتر و طرح های پیچیده تر نیاز به زمان بیشتری دارد. در حالی که فرش گلیم به دلیل نقش و طرح ساده تر و تاروپود کمتر در زمان کوتاه تری بافته می شود. در نقشه فرش محدودیتی وجود ندارد و طراح می تواند بسته به ذوق و سلیقه خود هر طرحی را در نقشه پیاده کند. اما در این نوع فرش معمولا از طرح های مشخص و محدودی استفاده می شود.

به مدیریت : رضا سالمی

??????????

 

 

 

پخش فرش و گلیم سالمی در مشهد , پخش فرش و گلیم در مشهد , پخش فرش در مشهد , پخش گلیم در مشهد , پخش فرش سالمی در مشهد ,  پخش گلیم در مشهد , قیمت فرش در مشهد , قیمت گلیم در مشهد , انواع طرح های فرش ,  فرش مشهد , فرش مشهد, محصولات فرش مشهد , نمایندگی فرش در مشهد , فرش مشهد جدید , فرش دستباف مشهد , شهر فرش مشهد , پرفروش ترین فرش مشهد ,