پودر هسته خرما و خواص آن

پودر هسته خرما و خواص آن

پودر هسته خرما

هسته‌‌ خرما جزء میوه های گرمسیری بشمار میرود. از نظر شیمیایی حاوی مواد پر ارزش مانند: روی، کادمیم، کلسیم، پتاسیم و اسیدهای چرب است. هسته خرما دانه های خوراکی از نخل خرما است که معمولا برای مفید بودن در تولید دو نوع روغن آن شناخته شده است. روغن هسته خرما از دانه و روغن نخل از قطعات گوشتی از میوه.

هسته ی خرما سرشار از آنتی اکسیدان می باشد آرد هسته خرما باعث افزایش شیردهی و افزایش هورمون های تستسترون و بالا رفتن میل جنسی میشود. در بهبود اسهال شدید موثر است. میتوان از آن قهوه‌ی‌ هسته خرما درست کرد و بسیار موارد دیگر.

اگر چه میوه ی محبوبی به خصوص در قاره آفریقا، به دلیل روغن پخت و پز آن است، هنوز بسیاری از مردم کمتر از خواص این میوه میدانند.

 

ضایعات کارخانجات قند و شیره خرما مانند تفاله خرما و هسته خرما میتواند منبع خوب و ارزانی در استفاده به عنوان درصدی از خوراک دام و طیور باشد.

ضایعات کشاورزی ناپایدار و محصولات زراعی مانند هسته خرما توسط دستگاه آسیاب صنعتی بصورت پرک بوده و از دانه بندی مناسبی برخوردار می باشد.. این ماده به دلیل انرژی، فیبر و مواد معدنی مناسب برای دام خوش خوراک گردیده است. از آنجا که طبع آن نیز گرم است و دارای پروتئین می باشد برای گاوهای شیری بسیار مناسب است.

این محصول فاقد بیماری و کپک و دارای آنالیز و ماندگاری مناسب است. همچنین دارای انرژی ، فیبر و مواد معدنی مناسبی می باشد که باعث خوش خوراکی آن نیز گردیده است. در دام های پرواری به خاطر وجود پروتئین ، انرژی و فیبر مناسب می تواند باعث افزایش راندمان تولید گردد. درصدی از این ماده که می تواند جانشین مناسبی برای جو، ذرت و سویا باشد، بصورت زیر است:

20% در گوساله پرواری

15% در گوساله شیری

30% در گوسفند

آنالیز پودر هسته خرما:

پروتئین خام ……………. 9.9 %
فسفر ………………. 0.14 %
خاکستر …………….6.7 %
اسیدهای طبیعی ………….. 0.51 %
اسید های آلی ………………. 29.7 %
انرژی …………….. 1100 (کیلو کالری/کیلوگرم – ME)

موارد استفاده

پودر پوسته هسته خرما معمولا به عنوان ماده خام برای تولید عود خوشبو، کویل پشه و خاک زغال قالبی استفاده می‌شود. همچنین آن را نیز به عنوان یک پرکننده ترکیب برای تولید ترموست، پودر قالب ریزی و سازه ، رزین های مصنوعی، چسب و فنل فرمالدئید استفاده میکنند.

پودر هسته خرما با فیبر بالا، متوسط درجه ی پروتئین، دارای ارزش غذایی مناسب برای نشخوارکنندگان است. در میان دیگر علوفه مشابه، پودر هسته خرما رتبه کمی بالاتر از کیک مغز نارگیل و پوسته کاکائو دارد اما کمتر از پودر ماهی و کیک بادام زمینی، به ویژه در ارزش پروتئین آن است.

همچنین دارای نسبت بالایی از فسفر و کلسیم است و حاوی عناصر ضروری مانند منیزیم، آهن و روی می باشد.

از آنجایی که ارزش گرمایی آن 4500- 5000 کیلو کالری است میتوان آنرا به عنوان سوخت جایگزین دیزل استفاده کرد. پودر هسته خرما را می توان در بخش انرژی مورد استفاده برای تولید انرژی سبز قرار داد. طبق نتایج بررسی شده از نمونه های کشور اندونزی، غنا، ساحل عاج و نیجریه بر روی پودر هسته خرما توسط موسسه پردازش شیمیایی زغال سنگ IChPW قابلیت استفاده برای تولید انرژی تایید شده است.

 

منبع: persiankaveh