یــاقـوت شـب یـلدا (انار)

یــاقـوت شـب یـلدا (انار)

سرزمین اصلی انار را ایران می دانند و از صدها سال پیش در نواحی گرجستان، ارمنستان و مدیترانه کشت می شده است. از قزاقستان و ارمنستان تا شرق دریای سیاه، کشتزارهای طبیعی از انار خودرو وجود دارد. کشت انار در ارمنستان از حداقل هزار سال قبل از میلاد مسیح شروع شده است. همچنین، مطالعات کربن رادیو اکتیو بر روی میوه انبارهای پیداشده نشان می دهد که آنها مربوط دوران های قبل بوده اند. پژوهش های دیگری نشان داده که از زمان قدیم در جنوب چین و جنوب شرقی آسیا و به موازات جاده ابریشم، درخت انار کشت می شده و رفته رفته در بسیاری نقاط دنیا، از جمله آمریکا، اسپانیا و انگلستان نیز پرورش داده شده است.

آلزایمر: مطالعه بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که انار خاصیت ضد آلزایمر دارد.

دیابت (قند خون): گل انار در طب یونان و طب سنتی هندوستان برای افراد دیابتی استفاده می شود. عصاره ی گل انارحساسیت به انسولین را بهبود داده و گلوکز را در موش ها کاهش می دهد.

جلوگیری از تصلب شرائین: تمام قسمت های انار، از جمله گل ها، حاوی موادی هستند (فلاونوئیدها و آنتوسیانین ها) که با درصدهای مختلف از تصلب شرائین جلوگیری می کنند.

کاهش فشار خون حاملگی: فشار خون بالا در زنان حامله نسبتاً شایع بوده و ممکن است بر سلامتی جنین تأثیر منفی داشته باشد. در این حالت، جنین به مقدار کافی رشد نمی کند. پژوهش ها نشان داده است که انار به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی می تواند از این عارضه جلوگیری کند.


کاهش چاقی:
مطالعه بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است که عصاره انار در کاهش چاقی مؤثر است.

اشعه ماوراءبنفش: مصرف انار می تواند خطرات اشعه ماوراء بنفش را بر روی پوست کاهش دهد.

اثرات ضد میکروبی: قبلاً اثر انار بر روی میکروب های معمولی ثابت شده بود، ولی در پژوهش های جدید، تأثیر عصاره آب انار بر روی میکروب های مهم بیماری زا و مقاوم به آنتی بیوتیک ها مورد مطالعه و تأیید قرار گرفته است.

امراض دهان و دندان: آب انار ضد التهاب، ضد میکروب و ضد قارچ می باشد؛ به همین دلیل به بهبود امراض دهان و دندانکمک می کند. همچنین، عصاره هیدروالکلی میوه انار بر روی میکروارگانیسم های دهانی مؤثر است و پلاک دندان ها و مشکلات لثه را کاهش می دهد.


ضد سرطان:
الاژیک اسید موجود در آب انار یکی از قوی ترین مواد ضد سرطان و ضد اکسیدان (آنتی اکسیدان)می باشد. آبانار در جلوگیری از انواع سرطان؛ از جمله سرطان کولون (روده بزرگ)، پستان، ریه و پوست مؤثر است.

کاهش دهنده چربی و فشار خون: آب انار کاهش دهنده چربی خون است. پژوهش ها نشان داده اند که آب انار بر روی آنزیم های مؤثر بر متابولیسم کلسترول تأثیر دارد. همچنین، مصرف آب انار فشار خون سیستولیک را کاهش می دهد.

منبع: :www.akairan.com