۶ مزیت دوش آب سرد

۶ مزیت دوش آب سرد

تحقیقات اندکی در مورد مزایای دوش آب سرد انجام شده اما همین تعداد کم نیز متفق القول معتقد بر مفید بودن این کار هستند. بسیاری از مردم در مورد مزیت های دوش آب سرد صحبت می کنند و می دانند که برای شان مفید است. این مقاله توسط شخصی که خود برای سال های متمادی تجربه ی دوش آب سرد را داشته و به آن عادت دارد نوشته شده است. با کمک وی مزایای دوش آب سرد را برای شما برمی شماریم. با هفت گنج همراه باشید.

۱. بهبود سیستم ایمنی بدن

یک مطالعه در انگلستان توسط پرفسور “ویجی کاکار” (Vijay Kakkar) نشان داد که دوش آب سرد می تواند تعداد سلول سفید خون را افزایش داده و فرد را برای مبارزه با بیماری ها آماده کند. مطالعات مختلفی که در آلمان در خصوص دوش آب سرد انجام شد، نشان داد که دو دقیقه دوش آب سرد می تواند احتمال سرماخوردگی را کمتر کند. من سیستم ایمنی قوی دارم. هرگز به یاد نمی آورم که بیش از یک روز بیمار بوده باشم و یا در مواجهه با شرایط سخت مقاومت بدن خود را از دست بدهم. حتی در مواقعی که در آب و هوای نامتعادل هستم و زمانی که همه در اطرافم بیمار می شوند و حی تمام اعضای خانواده ام در برابر بیماری تسلیم شده و ضعیف می شوند باز هم من مقاوم بوده و بیمار نمی شوم. وی معتقد است که دوش آب سرد یکی از دلایل سیستم ایمنی قوی است که دارد.

۲. بهبود قدرت عضلات

درمان سرد یکی از روش های درمانی است که ورزشکاران طی چند دهه از آن به عنوان یک راه بهبود یافتن از تمرینات سخت و یا یک بازی رقابتی استفاده می کنند. یک مطالعه که در سال ۲۰۰۹ انجام شد با تجزیه و تحلیل وضعیت جسمی ۳۶۰ نفر اثبات کرد که کسانی که ۲۴ دقیقه حمام سرد دارند راحت تر می توانند دردهای عضلانی ۱ تا ۴ روز ورزش را در خود بهبود دهند.

۳. کاهش استرس

توانایی مقاومت در برابر سرمای شدید، جسم و روان فرد را مقاوم و قوی می سازد. زمانی که شما برای مدتی حمام سرد را تحمل می کنید، می توانید در مواجهه با استرس بازخورد بهتری از خود نشان دهید. از تجربیات شخصی من این است که حمام سرد می تواند خود در نقش یک مراقبه عمل کند. من حتی به مدت ۱۰ دقیقه زیر دوش آب سرد می مانم و اجازه می دهم که آب پایین بیاید. بعد از حمام دوباره حس جوانی و نشاط می کنم و تمام تنش روزانه پس از این حمام جادویی از من جدا می شود. حتی تمام استرسی و تنشی که عضلات پاسچرال من را در بر گرفته بود در ادامه ی روز مرا ترک می کند.

۴. بهبود خلق و خو

در سال ۲۰۰۸ یک مطالعه که در دانشگاه ویرجینیا انجام شد به اثبات رساند که دوش آب سرد می تواند خلق و خوی فرد را نیز بهبود دهد. هرچند تحقیقات و مطالعات بیشتری لازم است تا صحت این گفته تایید شود اما تا همین جا هم می توان به تاثیرات مثبت دوش آب سرد بر خلق و خو امیدورا بود. مطالعات نشان می دهد که دوش آب سرد می تواند سیستم عصبی سمپاتیک بدن را فعال تر کرده و سطح بتا اندورفیت و نوراآدرنالین را در مغز افزایش دهد. این رویداد ها می توانند به آثار ضد افسردگی ختم شود. من خود از دوش آب سرد به عنوان یک کمک کننده استفاده می کنم. اگر دچار رخوت و بی حالی هستید یا حوصله ندارید و یا به هر دلیلی بدخلق هستید توصیه می کنم دوش آب سرد را امتحان کنید. تنها ۵ تا ۱۰ دقیقه دوش آب سرد می تواند خلق و خوی شما را عوض کرده و حس جدیدی به شما بدهد.

۵. بهبود پوست

یکی از باورهای غلطی که در خصوص دوش آب سرد وجود دارد این است که این حمام پوست شما را خشک می کند و مجبور خواهید بود بعد از حمام مقدار زیادی از لوسیون های آب رسان و مرطوب کننده استفاده کنید. این اشتباه است. دوش آب سرد تنها چربی های اضافه و لایه ی خارجی سلول های مرده ی پوست تان را برمی دارد و جلو مسدود شدن منافذ پوست را گرفته و مانع از خروج چربی طبیعی پوست می شود.

۶. افزایش سرسختی شما

اولین دلیل روی آوردن به دوش آب سرد در من سرسخت شدن جسمی و روانی بود. من می خواستم سرسخت تر و مقاوم تر باشم و پس از چند ماه دوش آب سرد دیدم که دیگر در برابر حرارت های شدید ضعیف نیستم و به خوبی می توانم آن ها را تحمل کنم. همچنین در هوای بسیار سرد که همه با چند لباس بیرون می آمدند من تنها با داشتن یک لباس چندان احساس سرما نکرده و حالت عادی داشتم. من درد را بهتر تحمل می کنم و حتی از پس تحمل ناراحتی های روانی نیز بهتر برمی آیم. با اینکه این مقاله در خصوص مزایای دوش آب سرد است اما هیچکس لذت رخوت یک حمام داغ را از شما نخواهد گرفت. شما می توانید از مزایای دوش آب گرم هم برای خود بهره ببرید. می توانید در طول هفته چند دوش آب گرم و یک دوش آب سرد داشته باشید و یا می توانید گاهی در بین حمام آب گرم تان یک دوش آب سرد کوتاه هم داشته باشید. در ابتدا توصیه می شود با آب ولرم شروع کرده و زمانی که بدن تان با این سرما اخت شد کم کم آب سرد را امتحان کنید. ب شخصا دوش آب سرد مرتب را به شما توصیه می کنم چرا که خودم چند سال متداول آن را انجام می دهم و از مزایای آن بسیار راضی هستم.

منبع: 7ganj.ir